به گزارش می متالز، گروه استان ها: گمرک بازرگان تنها مرز بینالمللی دو کشور ایران و ترکیه از اسفندماه سال گذشته تاکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا برای دومین بار متوالی از ۲۱ فروردینماه مسدود شده و لذا این اقدام از طرف ترکیه موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای رانندگان شده است.
اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع بیماری کرونا دولت ترکیه تصمیم گرفت تا مرز خود را بر روی کامیونهای ترانزیتی ببندد تا شاید به این شکل از ورود کرونا به کشورش جلوگیری کند اما این اقدام برای دومین بار متوالی در فروردینماه سال جاری موجب ایجاد مشکلاتی برای رانندگان ترانزیتی شده است.
متأسفانه افزون بر دو هفته است که به دلیل انسداد مرز ترکیه بسیاری از کامیونهای حامل بار تجاری که رانندگان آن را اتباع کشور ترکیه تشکیل میدهند پشت مرزها و در صفهای طولانی چشمانتظار بازگشایی مرز هستند.
صف کشیدن صدها کامیون در حال حاضر پشت مرز بازرگان مشکلات بسیاری برای رانندگان کشورهای همسایه ایجاد کرده است و موجب شده تا بسیاری از مردم برای کمک به این رانندگان به طرق مختلف بسیج شوند.
در حال حاضر مسوولان در اینسوی مرز، افزایش ظرفیت پذیرش کامیونها در آنسو و تسهیل تردد را خواستار هستند و رانندگان کشور ترکیه نیز که دلخوشی از این توقف بهخصوص برای دومینبار ندارند و توقف احتمالی برای کنترلهای بهداشتی را بیشتر در آنسوی مرز مطالبه میکنند.
گفتنی است توقف رانندگان کشور ترکیه موجب شده تا برخی از خیران و مردم نوعدوست شهرستان مرزی ماکو به کمک آنها بشتابند.
سایه سنگین کرونا نهتنها برای رانندگان کشور همسایه بلکه برای رانندگان ایرانی نیز دردسرساز شده است.
در همین رابطه یکی از رانندگان آذری به ما میگوید: پیش از شیوع ویروس کرونا بهطور متوسط ماهانه ۵ تا ۶ نوبتبار میزدیم درحالیکه اکنون به علت کمبود بار برخی از رانندگان حتی یکبار نیز بار نزدهاند.
علی باقری اظهار میکند: باوجوداینکه رانندگان هرروز برای گرفتن بار به پایانه حملونقل بار مراجعه میکنند ولی به علت کمبود بار و تعداد زیاد رانندگان نوبت بارگیری به خیلی از آنها نمیرسد.
وی بابیان اینکه انسداد مرزها برای کامیون داران بیکاری را به ارمغان آورده است میافزاید: اگر رانندهای نیز باری به دیگر استانهای کشور حمل میکند در هنگام برگشت به علت نبود بار مجبور است خالی برگردد بنابراین درآمد ما به نصف کاهشیافته است.
وی میگوید: این در حالی است که هزینه بیمه تأمین اجتماعی و لوازم یدکی افزایش چشمگیری داشته است.
فرماندار ماکو در همین رابطه بابیان اینکه این کشور همسایه از سوم اسفند سال گذشته با بستن مرزهای خود چه بهصورت مسافری و چه کامیونی، مشکلاتی برای اتباع خودش در اینسوی مرز درست کرد افزود: البته پس از رایزنیها و راهاندازی بیمارستان صحرایی در ترکیه با ظرفیت ۱۰۰ کامیون و ۶۰ مسافر، برای پذیرش این افراد اقدام شد.
حسین عباسی ادامه داد: قبل از سال محدودیتی در سمت ایران وجود نداشت اما محدود بودن امکانات کنترلی در ترکیه موجب توقف بیش از ۳۰۰ کامیون در مرز بازرگان شد و مشکلاتی برای ما و رانندگان ترک به وجود آورد.
وی با اشاره به اینکه تردد این کامیونها یکبار در نیمه دوم اسفند تسهیل و در فروردینماه دوباره با محدودیت مواجه شد، اظهار داشت: انتظار ما از مقامات کشور ترکیه افزایش امکانات و پذیرش اتباع و کامیونهای خودش است تا آنان در این نقطه دچار مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی نشود.
در همین راستا مدیرکل گمرک بازرگان نیز انسداد یکطرفه مرز بینالمللی را برخلاف قوانین دانست و گفت: قرار بود تا جلسهای با حضور استاندار آغری و نمایندگان وزارت بهداشت کشور ترکیه در این خصوص برگزار و مشکلات تردد حلوفصل شود اما تاکنون جوابی از طرف کشور ترکیه دریافت نشده است.
صادق نامدار با تأکید بر اینکه بازرگان در مسیر ترانزیتی جاده ابریشم قرار دارد و بیش از ۴۵ کشور دنیا کالاهای خود را از این مسیر ترانزیت میکنند، بیان کرد: ترکیه در اسفندماه سال گذشته حتی از پذیرش اتباع خود که بهصورت مسافری قصد تردد داشتند، خودداری کرد اما پس از ایجاد بیمارستان صحرایی با ۶۰ نفر ظرفیت در نقطه صفر مرزی، نسبت به پذیرش اتباع خود اقدام کرد.
وی ادامه داد: پذیرش کامیون نیز از طرف کشور ترکیه یکبار سوم اسفند بهصورت یکطرفه متوقف شد و در حال حاضر نیز که از ۲۱ فروردین سال جاری تاکنون ترکیه برای دومین بار مرزهایش را به روی کامیونهای کشور خودش بسته است موجب شده تا ۳۰۰ دستگاه کامیون در داخل گمرک بازرگان متوقف شود و نارضایتی تجار و رانندگان ترک را در پی داشته باشد.