به گزارش می متالز، داوود بهبودی اظهار کرد: 50 درصد از پروژههای آزادراهی که در کل کشور اجرا میشود، متعلق به استان و شامل شش قطعه «مراغه-هشترود»، «تبریز- ارومیه»، «رینک دوم تبریز»، «مرند- تبریز- بازرگان»، «خواجه-ورزقان» و آزادراه «تبریز- سهند» است.
وی افزود: مجموعه سرمایه گذاریهای انجام شده در این پروژههای آزادراهی، حدود هفت هزار میلیارد تومان بوده و نزدیک به 50 درصد آن آورده بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه، توجه به پروژههای زیربنایی است که در این عرصه توسعه شبکه راهها، حمل و نقل و ترانزیت حرف اصلی را میزند، تشریح کرد: در حال حاضر حدود شش هزار کیلومتر راه همسنگ در استان وجود دارد که شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کرد: در فصل کاری سال 97-98 حدود 240 کیلومتر به مجموعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی استان، 370 کیلومتر به راههای روستایی و 140 کیلومتر به مجموعه راه آهن استان اضافه شد.
وی اضافه کرد: طی سال گذشته روی محورهای پرترافیک استان و پروژههای نیمه تمام عمرانی تمرکز زیادی داشتیم به طوری که با تکمیل قطعه چهار آزادراه تبریز- ارومیه حدود 34 کیلومتر به راههای استان اضافه شده و عملیات اجرایی قطعه ششم این آزادراه نیز به طول 32 کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
وی ادامه داد: در سال 98 همچنین بیش از 30 کیلومتر از جاده تبریز- اهر تکمیل شد و امیدواریم در سال جاری 12 کیلومتر باقی مانده نیز به اتمام برسد و جاده کاملا شکل بزرگراهی به خود گیرد.
بهبودی یادآور شد: یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی استان آزادراه مرند - تبریز- بازرگان است که محور تبریز – مرند آن در قالب یک پروژه مشارکتی درحال اجرا است و با به بهره برداری رسیدن آن یکی از حلقههای مفقوده شبکه ترانزیتی کشور تکمیل خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت حمل و نقل ریلی استان نیز پرداخت و گفت: در سال گذشته بخشی از آرزوی دیرین آذربایجان شرقی تحقق یافت و قطعه میانه به بستان آباد راه آهن میانه – تبریز با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید و اگر مشکل خاصی پیش نیاید، قطعه تبریز تا بستان آباد نیز که حدود 40 کیلومتر است، امسال به بهره برداری میرسد.
وی ادامه داد: در زمینه حمل و نقل درون شهری، فاز سه قطار شهری تبریز (به طول شش کیلومتر) و خط یک (به طول 17 کیلومتر) از ایستگاه ائل گلی تا لاله به بهره برداری رسیده و مسافرگیری این محور شروع شده است و عملیات احداث خط دو نیز ادامه دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کرد: در سال 99 برای اولین بار احداث خط سه متروی تبریز در قانون بودجه درج شد و عملیات اجرائی آن در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد و بدین ترتیب شبکه درون شهری کلانشهر تبریز به یک استاندارد قابل قبول خواهد رسید.