تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۰۰۴۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
درآمد 600 میلیون دلاری دولت از ترخیص خودروها؛

قفل ترخیص خودروها در گمرک شکسته می شود

می متالز - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو امکان تمدید ثبت سفارش خودروهای موجود در گمرک را موجب گره گشایی در مصوبه هیات وزیران در تمدید ترخیص خودروها دانست و گفت: با ویرایش و تمدید شرایط ثبت سفارش می توان امید داشت که مصوبه 27 بهمن 98 دولت موثر واقع شود.
قفل ترخیص خودروها در گمرک شکسته می شود

به گزارش می متالز، در اطلاعیه ای که روز گذشته در سامانه جامع تجارت منتشر شد، ثبت سفارش خودرو برای اجرایی شدن تصویب ‌نامه مربوط به خودروهای موجود در گمرک موقتا باز شد تا امکان تمدید ثبت سفارش‌ خودروهای دپو شده در گمرکات فراهم شود.

این شرایط در حالی برای ترخیص هزاران خودرو موجود در گمرکات فراهم می شود که تنها یک ماه به پایان زمان مصوبه هیات وزیران و تمدید زمان ترخیص خودروها باقی مانده است.

واردکنندگان که در دو سال گذشته و پس از تصمیم ناگهانی دولت در ممنوعیت واردات و توقف ثبت سفارش با چالش های زیادی روبرو شده بودند، با بسته شدن سایت ثبت سفارش از تیر 97 نیز با مشکل ترخیص هزاران خودرو دپوشده در گمرکات نیز مواجه شدند، در حالی که هیات دولت در جلسه 16 دی ماه سال 97 با ترخیص 5108 خودروی دپو شده در گمرک موافقت کرده بود، اما تا روز گذشته و با وجود تمدید 3 ماهه مصوبه ترخیص خودروها در 27 بهمن سال گذشته همچنان حدود 3 هزار خودرو موجود در گمرک بلاتکلیف بودند.

پیش از این صاحبان خودروهای موجود در گمرکات خواستار باز شدن سایت برای تمدید ثبت سفارش ها شده بودند تا بتوانند بر اساس مصوبه بهمن ماه هیات وزیران ثبت سفارش های خود را تمدید و خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند که با اطلاعیه اخیر سامانه تجارت به نظر می رسد این موضوع اجرایی شده تا چندین هزار خودروی موجود در گمرکات هم مجوز ترخیص دریافت کنند.

 

با ویراش و تمدید ثبت سفارش امید بر گره گشایی مصوبه دولت قوت گرفت
 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ویرایش و ایجاد ثبت سفارش را لازمه اجرای مصوبه ترخیص خودروها دانست و با توجه به امکان تمدید ثبت سفارش خودروهای موجود در گمرکات گفت: این اقدام برای صاحبان خودروهای دپو در گمرکات بسیار امیدوار کننده بوده و موجب گره گشایی در اجرای مصوبه هیات وزیران خواهد شد.

مهدی دادفر افزود: پس از تمدید مصوبه ترخیص خودروها در بهمن ماه سال گذشته ، ویرایش ضوابط فنی به عنوان شرط اصلی انجام ثبت سفارش باید به سرعت اعلام می شد اما عدم همکاری واحد انفورماتیک وزارت صنعت مصوبه اخیر دولت را فاقد اثر بخشی کرده بود چنانچه این موضوع موجب ارائه نامه انجمن واردکنندگان به وزیر صمت در آخرین ماه سال 98 شد.

وی با اشاره به نامه نگاری های صورت گرفته با معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صمت و شخص رئیس جمهوری در خصوص تمدید مصوبه ترخیص خودروها اظهار داشت : در جدیدترین این نامه نگاری ها واردکنندگان خواستار ویرایش ضوابط فنی و تمدید ثبت سفارش به دلیل همزمانی این مصوبه با تعطیلات نوروز و همچنین تاثیر شیوع کرونا بر ایجاد قرنطینه شدند که تصمیم گیری در این زمینه به اواخر فروردین ماه موکول شد و امروز که امکان تمدید ثبت سفارش در سامانه تجارت فراهم شده است این مساله موجب امیدواری و خوشحالی صاحبان خودروهای موجود در گمرکات شده است.

دادفر امکان تمدید ثبت سفارش را موجب فراق بال صاحبان این خودروها در پیگیری فرایند ترخیص ذکر کرد و گفت : متاسفانه تا دیروز به دلیل عدم ویرایش ضوابط فنی، واردکنندگان اجازه ثبت سفارش نداشتند و این تمدید موجب می شود کار ترخیص خودروها به درستی پیش نرود.
 

درآمد 600 میلیون دلاری دولت از ترخیص خودروها
 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین به پیش بینی درآمد حاصل از این اقدام برای دولت پرداخت و خاطر نشان کرد : ترخیص حدود 2 هزار دستگاه خودرو با احتساب 30 هزار دلار رقمی در حدود 600 میلیون دلار درآمد نصیب دولت می کند.

دادفر تاکید کرد: طبق آخرین مصوبه هیات دولت، از بین 5108 دستگاه خودروی دپویی حدود 1100 دستگاه از این خودروها در توقیف مرجع قضایی قرار دارد و 1700 دستگاه نیز دارای گواهینامه و برگ سبز گمرکی بود که ترخیص شدند و حدود 2300 دستگاه الباقی نیز باید ثبت سفارش آنها تمدید شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط ثبت سفارش پیش از این نیز وجود داشت اما عملا کارایی نداشت ، تصریح کرد : مصوبه 27 بهمن 98 تمدیدی بود بر مصوبه 16 دی ماه 97، اما ابن بار دست اندرکاران و کارشناسان اجرایی وزارت صمت با این مصوبه مانند همان مصوبه قبلی برخورد نکردند چرا که در همان مصوبه هم اجازه ویرایش ثبت سفارش وجود داشت و همچنین شامل خودروهای سواری با حجم موتور 2500 سی سی بود اما در مصوبه اخیر توضیح واضحات صورت گرفته تا همکاران بهتر کاررا به نتیجه برسانند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان با اشاره به اعلام 29 اردیبشهت 99 به عنوان آخرین مهلت تمدید ثبت سفارش خاطرنشان کرد: در صورتی که در همین فرصت اجازه ویرایش و تمدید داده شده و استاندارد هم به سرعت مشکل را حل کرده و تایید کند و انطباق های استانداردی را ارائه کند؛ این خودروها به سرعت ترخیص خواهند شد و با تمدید شرایط ثبت سفارش می تواند امید داشت که مصوبه 27 بهمن 98 موثر واقع شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده