به گزارش می متالز، تقاضای فولاد بخش های ساخت و ساز و خودروسازی که دو مصرف کننده مهم فولادند کاهش یافته و هفته گذشته انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد ضرر ناشی از این پاندمی بیش از 1.2 میلیون اتوموبیل است. موسسه پلاتس برآورد کرده حدود 55 هزار تن در روز از تقاضای فولاد بخش خودروسازی اروپا به دلیل تعلیق تولید خطوط اتوموبیل سازی اروپا کاسته شده است.
بخش ساخت و ساز نیز در برخی کشورها به دلیل قرنطینه های اخیر تحت فشار است و تقاضای فولاد آن کمتر شده است.
برخی از تحلیلگران بر این باورند که تولید فولاد اروپا مشابه سال 2009 کاهش می یابد چون تولید کننده های فولاد باید به رکود تقاضا واکنش صحیح نشان دهند.
سال 2009 تولید فولاد خام اروپا از 199 میلیون تن 2008 به 139 میلیون تن رسید. در حالی که سال 2019 حدود 159 میلیون تن و 5 درصد کمتر از سال 2018 بود.
همچنین مواد اولیه فولادسازی نیز با کاهش تقاضا روبروست از جمله تولید چدن حوزه یورو سال 2019 حدود 87 میلیون تن ثبت شد که خیلی از اوج 116 میلیون تن سال 2007 کمتر بود. فولادسازان اروپایی مصرف کمتری از سنگ آهن برزیل دارند از این رو شرکت واله سهم بیشتری را به بازار آسیا، خاور میانه و امریکا تخصیص داده است.
در حال حاضر کوره های بلند زیادی در سراسر اروپا از جمله اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا موقتا تعطیل شده اند و خطوط تولید زیادی نیز با کاهش شدید فعالیت روبرو هستند.