تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۵
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۰۱۷۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افت موجودی آلومینیوم شانگهای با پیش‌بینی مازاد ۴ میلیون تنی

می متالز - داده‌ها نشان می‌دهد که موجودی آلومینیوم بورس شانگهای در روز ۲۶ مارس برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ افت داشت و نسبت به هفته گذشته ۵ هزار و ۹۲۲ تن معادل ۱.۱ درصد کاهش یافت.
افت موجودی آلومینیوم شانگهای با پیش‌بینی مازاد ۴ میلیون تنی

به گزارش می متالز، در هفته منتهی به ۲۶ مارس، موجودی آلومینیوم بورس شانگهای نسبت به هفته پیش از آن ۱.۱ درصد یا ۵ هزار و ۹۲۲ تن کاهش داشت. این در حالی است که انتظار می‌رود با کاهش تقاضا پس از شیوع جهانی کرونا ویروس، صادرات آلومینیوم چین کاهش خواهد داشت. معاون انجمن صنایع فلزات غیر آهنی چین اشاره کرد که موجودی آلومینیوم در حال افزایش است و حتی با وجود آغاز مجدد واحدهای فرآوری، سفارش این واحدها قوی نیست.

مدیر بخش آلومینیوم شرکت مشاوره Antaike نیز تاکید کرد که داده‌های بورس شانگهای شامل موجودی فیزیکی برای خرید فوری نمی‌شود؛ در واقع موجودی فیزیکی هیچ کاهشی نداشته است و موجودی غیر قابل رصد و پنهان زیادی در بازار وجود دارد.

تولید آلومینیوم اولیه چین در ماه فوریه با وجود بحران کرونا ویروس، ثابت ماند. اما تولیدکنندگان در ماه مارس به دلیل کاهش تقاضا و همچنین اقدامات مختلف دولت با هدف مهار شیوع ویروس، تولید را کاهش دادند.

شرکت نورسک هیدرو (تولیدکننده آلومینیوم در نروژ) اعلام کرد که دو واحد بازیافت را در فرانسه و لوکزامبورگ به صورت موقتی متوقف خواهد کرد؛ این شرکت پیش‌تر نیز در ماه مارس اعلام کرده بود که برخی واحدهای اکستروژن را در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا تعطیل خواهد کرد.

شرکت ریو تینتو نیز تمام فعالیت‌های غیر ضروری را متوقف کرده است. این اقدام تاثیری در تولید آلومینیوم ندارد، اما دولت کانادا به واحدهای صنعتی ابلاغ کرده است که فعالیت خود را به حداقل برسانند.

اما با در نظر گرفتن هزینه‌های بالا و زمان طولانی برای آغاز مجدد واحدها، انتظار نمی‌رود که تولیدکنندگان بلافاصله کاهش تولید آلومینیوم اولیه را آغاز کنند. همچنین با کاهش هزینه تولید آلومینیوم پس از افت قیمت نفت، زغال‌سنگ و آلومینا، تولیدکنندگان هنوز فرصت دارند تا تعطیلی واحدها را بررسی کنند.

به دلیل تقاضای ضعیف ناشی از تعطیلی در بخش خودروسازی، موسسه تحقیقاتی CRU پیش‌بینی کرده است که سال جاری مازاد عرضه آلومینیوم به ۴ میلیون تن برسد و تقاضا ۷.۹ درصد کاهش داشته باشد.

عناوین برگزیده