تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۷
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۱۰۲۲۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
خواسته‌های کارگران معادن زغال سنگ و پاسخ کارفرما؛

اجرای ناقص طرح طبقه‌بندی صدای کارگران زغال سنگ کرمان را درآورد/ خبر بازخرید 1700 کارگر زغال سنگ بی‌اساس است

می متالز - کارگران زغال سنگ کرمان به دنبال احقاق مطالبات خود برای سومین بار در 10 روز گذشته اعتراض کردند، مهمترین مطالبه کارگران عقد قرارداد دائمی با آنها و اجرای طرح طبقه بندی است که به گفته مدیرعامل این شرکت ایراد قانونی دارد چرا که مشکل به قوانین کشوری باز می‌گردد و از عهده استان خارج است.
اجرای ناقص طرح طبقه‌بندی صدای کارگران زغال سنگ کرمان را درآورد/ خبر بازخرید 1700 کارگر زغال سنگ بی‌اساس است

به گزارش می متالز، ابتدای هفته گذشته با انتشار خبر واگذاری معادن زغال سنگ کرمان به شرکت خصوصی دالاهو اعتراضات دنباله دار کارگران این معادن آغاز شد.

در این تجمعات نمایندگان کارگری مطالباتی را از مدیرعامل شرکت داشتند و مدعی بودند مدت طولانی است پیگیر درخواست های خود هستند اما به نتیجه نمی رسند.

یکی دیگر از دلایلی که سبب اعتراض کارگران شده واگذاری این شرکت به بخش خصوصی است، در حالیکه کارگران معتقدند این واگذاری می تواند علاوه بر بیکار کردن عده زیادی از کارگران، نحوه پرداخت حقوق و مزایای آن ها را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

کارگران زغال سنگ کرمان به دنبال تحقق مطالبات خود باز هم اعتراض کردند

صبح روز گذشته عده زیادی از کارگران شرکت زغال سنگ برای بار دوم جلوی دفتر این شرکت تجمع کردند و خواهان رسیدگی به مطالبات آن ها شدند.

به دنبال عدم دریافت پاسخ قانع کننده توسط مسوولان کارگران همچنان به اعتراض خود ادامه داده و از روز گذشته مقابل این شرکت تجمع کرده اند.

یکی از اعضای شورای معادن همکار اظهار کرد: روز گذشته مسوولان مربوطه به دنبال اعتراض کارگران در جلسه شورای تامین استان به بررسی مطالبات کارگران پرداختند.

تکرار وعده ها برای کارگران قابل باور نیست

وی افزود: در این جلسه مسوولان استانی قول های پیشین مدیرعامل شرکت زغال سنگ را تکرار کردند اما برخی مسائل مربوط به حقوق کارگران است و به راحتی قابل عبور نیست.

این عضو شورای معادن همکار تاکید کرد: تاکنون اقدامی از سوی مسوولان صورت نگرفته و تنها ارگانی که پای درد و دل کارگران نشسته سپاه است البته می دانیم که قدرت اجرایی برای حل مشکلات ما ندارند اما بی تفاوت هم عبور نمی کنند.

وی اذعان کرد: برخی سعی دارند با متشنج کردن کارگران اعتراضات را به خیابان ها کشانده و نشان دهند که کارگران در مقابل انقلاب ایستاده اند، اما کارگران هرگز اجازه نمی دهند که برخی از این مطالبات علیه نظام و انقلاب سواستفاده کنند.

کارگران خواهان احقاق حقوق خود هستند نه اینکه در مقابل نظام بایستند

یکی از اعضای شورای معادن همکار تاکید کرد: کارگران در این تجمع خواهان احقاق حق خود هستند نه اینکه به اصول اعتراض کنند، ما از مسوولان می خواهیم به فکر جامعه کارگر باشند و اهل شعارهای ساختار شکنانه نیستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کارگران زیر بار گرانی و تورم کمر خم کرده اند و توانایی اداره زندگی خود با حقوق ۲ تا ۳ میلیونی را ندارند، اگر کرونا جان ما کارگران را نگیرد، فقر ما را می کشد.

این عضو شورای معادن همکار تصریح کرد: هفته گذشته جلسه ای با حضور استاندار کرمان، پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس و برخی از مسوولان برای پیگیری مطالبات کارگران برگزار شد.

وی یادآور شد: در جریان این جلسه مقرر شد مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد به کرمان سفر کند و در سه شهرستان کوهبنان، زرند و راور برای کارگران شفاف سازی کند و وضعیت حقوق کارگران، طرح طبقه بندی و بازنشستگی آن ها را پیگیری کنند.

مسوولان مصوبات جلسات خود را نادیده می گیرند

یکی از اعضای شورای معادن همکار تاکید کرد: با وجود مصوب شدن این امر مسوولان زیر حرف خود زدند و تنها یک جلسه در زرند برگزار شد و به هیچ یک از مطالبات ما پاسخ داده نشد.

وی افزود: ما کارگران فصلی نسیتیم، همه ما حداقل ۱۵ سال به طور مداوم در معدن کار کرده ایم، اما پس از گذشت این سال ها همچنان وضعیت ما قراردادی و یک ساله است و خواسته بسیاری از کارگران بستن قرارداد دائمی است، اما تاکنون هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

این عضو شورای معادن همکار در پایان با تاکید بر اجرای طرح ناقص طبقه بندی کارگری خاطرنشان کرد: در این طرح قرار بود مبلغی بر حقوق کارگران افزوده شود که تنها نیمی از آن محقق شد و زمانی که علت را جویا شدیم اشتباه سیستمی به عنوان دلیل مطرح شد.

به دنبال پیگیری مطالبات کارگران، به سراغ سامان مرتاض مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان رفته و دلایل اعتراضات متوالی کارگران را جویا شده.

درخواست بازنشستگی ۱۵ ساله کارگران غیر قانونی است

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان در این خصوص توضیح داد: ما در شرکت زغال سنگ تنها قانون را اجرا می کنیم و درخواست کارگران ورای قانون است و در استان قابل حل نیستند.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از خواسته های آن اعمال ضریب ۲ برای آن ها است بدین معنی که ۱۵ ساله بازنشست شوند، بر اساس قانون باید برای کارگران ضریب ۱٫۵ اعمال شود و ما نمی توانیم در استان برای این تغییر تصمیم گیری کنیم.

مرتاض ابراز کرد: مهم ترین خواسته کارگران بسته شدن قرارداد دائم با آن ها است، در حال حاضر قرارداد آن ها از نوع انجام کار معین یک ساله است در حالیکه تمام قراردادهای کارگری کل ایران یک ساله و انجام کار معین است.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان یادآور شد: بنابراین ما نمی توانیم خلاف قانون عمل کنیم و تنها یک جا در کل ایران انجام دهیم چرا که انجام آن سبب فراگیری و درخواست چندین میلیون کارگر می شود.

واگذاری زغال سنگ به بخش خصوصی با هدف ورود به بازار بورس

وی مطرح کرد: یکی دیگر از درخواست های دیگر کارگران عدم واگذاری به شرکت دالاهو است، ۱۰۰ درصد سهام این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد است همانگونه که ۱۰۰ درصد سهام شرکت زغال سنگ هم متعلق به این شرکت است.

مرتاض گفت: برای خروج از وضعیت نامناسب اقتصادی باید ۶ شرکت از زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی فولاد را وارد بورس شوند، بر اساس قانون ما باید بین ۵ تا ۱۰ درصد از سهام شرکت هایی که در اصل ۴۴ واگذار شده اند را وارد بورس کنیم.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان اذعان کرد: شرکت زغال سنگ در سال ۹۲ عملا به بخش خصوصی واگذار شده بدین ترتیب که به صندوق بازنشستگی فولاد از سوی دولت واگذار شده است.

سود سهام شرکت های بزرگ ضررهای سالیانه را جبران می کند

وی بیان کرد: دولت مبلغی به صندوق بارنشستگی فولاد بدهکار بود و بابت این بدهی شرکت زغال سنگ را واگذار کرد، شرکت هایی که طبق اصل ۴۴ واگذار می شوند، موظف هستند در طول ۵ سال وارد بازار بورس شده و ۵ تا ۱۰ درصد از سهام خود را در بورس عرضه کنند.

مرتاض تاکید کرد: بر این اساس صندوق بازنشستگی فولاد شرکت های زغال سنگ کرمان، زغال سنگ طبس، فولاد آلیاژی، نسوز آذر و فولاد خراسان را در قالب یک پوسته به نام شرکت دالاهو وارد بازار بورس کرده است.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان ادامه داد: در این حالت دو اتفاق خوب رخ می دهد، در ابتدا شرکت های زیرمجموعه دالاهو هم زمان وارد بورس می شوند و در حالت دوم با توجه به اینکه ارزش افزوده شرکت های زغالی ایران اندک است و ممکن است با ضرر مواجه شود، زمانی که در کنار شرکت های بزرگی همچون سنگ آهن بافق قرار می گیرند، سود این شرکت ها ضرر ما را می پوشاند.

وی اذعان کرد: زمانی که در بورس سهام شرکت دالاهو عرضه می شود، هرگز با افت قیمت مواجه نخواهد شد چرا که سود شرکت های بزرگ ضررهای خرد را می پوشاند.

کارگران اطمینان داشته باشند هیچ فردی اخراج نمی شود

مرتاض در ارتباط با قراردادهای یک ساله کارگران گفت: اضطراب کارگران برای نبستن قرارداد غیر اصولی است، کارگری که ۲۰ سال است کار می کند و در این مدت هر سال با او قرارداد بسته شده به یک باره رها نمی شود.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان تاکید کرد: قانون کار به این شکل است و ما نمی توانیم خلاف آن عمل کنیم، به کارگران اطمینان خاطر می دهیم کسی از آن ها تعدیل نخواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در جریان اعتراض کارگران مطالبی بیان می شود که یا به واسطه تلقین از سوی افرادی که نا آگاهانه و یا یا به عمد می خواهند موضوع غلطی را رواج دهند و تشویش در بین کارگران ایجاد کنند.

خبر بازخرید هزار و ۷۰۰ کارگر زغال سنگ بی اساس است

مرتاض اظهار کرد: از جمله این موارد می توان به انتشار خبری مبنی بر بازخرید هزار و ۷۰۰ نفر توسط شرکت زغال سنگ اشاره کرد، در حالیکه چنین چیزی صحت ندارد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان یادآور شد: شرکت زغال سنگ در نظر دارد به صورت غیر مستقیم از سمت پیمانکار تا پایان سال اقدام به جذب نیرو کند، ما به عنوان متولی ایجاد کار هرگز هیچ نیرویی را تعدیل نخواهیم کرد.

پرداخت حقوق و مزایا ارتباطی با شرکت دالاهو ندارد

وی در ارتباط با نقش شرکت دالاهو در پرداخت حقوق کارگران بیان کرد: در پرداخت حقوق و مزایا و اداره شرکت ما هیچ ارتباطی با شرکت دالاهو نداریم، این واگذاری صرفا یک صورت قانونی است تا ما بتوانیم وارد بازر بورس شویم.

مرتاض تشریح کرد: شرکت زغال سنگ در ۲ سال و نیم گذشته، بعد از ۲۰ سال، ۲ سال متوالی به سودهی رسید و سال سوم به دلیل تغییر مدیریت هایی که در صندوق بازنشستگی فولاد رخ داد، تعهدات انجام نشد و با ضرر مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ کرمان ادامه داد: اگر این ضرر در زمانی که ما در بازار بورس حضور داریم رخ دهد، سود سهام شرکت های بزرگ ضرر ما را جبران می کند.

وی تصریح کرد: عملکرد سه سال من در این شرکت مشخص است، در ابتدا شرکت زغال سنگ ۳۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت، ۳ ماه و نیم حقوق کارگران پرداخت نشده بود، شیر کارگران به مدت ۱۳ سال قطع شده بود، ۵۴ میلیارد بدهی به تامین اجتماعی و ۱۱۰ میلیارد بدهی به دارایی داشت که با پیگیری پرداخت شد.

مرتاض در پایان خاطرنشان کرد: اکنون به کارگران قول می دهم، طرح طبقه بندی به درستی اجرا شود و حقوق آن ها با افزایش خوبی مواجه می شود، هیچ مشکلی برای آن ها ایجاد نمی شود مگر اینکه روند اعتراضات ادامه یابد چرا که اگر ما تولید زغال نداشته باشیم، محصولی برای عرضه نداریم و پرداخت حقوق ها به تعویق می افتد.

عناوین برگزیده