تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۱۰۲۶۶۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

توجه دوباره به فرمول‌نویسی شورای رقابت

می متالز - در شرایطی که مسوولان صنعتی کشور وعده تعیین تکلیف قیمت خودرو طی روزهای آتی در ستاد تنطیم بازار را می‌دهند، اما دستگاه قضا همچنان بر نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو تاکید دارد.
توجه دوباره به فرمول‌نویسی شورای رقابت

به گزارش می متالز، شورای رقابت دوسال پیش با مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از قیمت‌گذار اصلی خودرو به پیشنهاد‌دهنده قیمت‌ها تبدیل شد، این در شرایطی است که هم‌اکنون بر سر این عنوان نیز اختلافاتی میان مسوولان صنعتی و شورای رقابت شکل گرفته است؛ به‌طوری‌که مسوولان صنعتی کشور و اعضای کمیته خودرو با تاکید بر نقش جدید شورای رقابت خواهان پیشنهاد قیمتی از این شورا هستند حال آنکه شورای رقابت خواستار اجرای فرمول خود در تعیین قیمت‌ها است.

در همین حین اما دستگاه قضا از سال گذشته بر نقش مهم شورای رقابت در قیمت‌گذاری تاکید کرده است. به‌طوری‌که پنج شنبه گذشته نیز حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اظهار نظری عنوان کرده که شورای رقابت هفته جاری فرمول قیمت‌گذاری خودرو را ارائه می‌کند و قیمت خودرو بر اساس این فرمول تعیین می‌شود. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به جایگاه قانونی شورای رقابت اشاره و اظهار داشته که طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، باید شورای رقابت فرمول تعیین قیمت خودروهای انحصاری را که تشخیص انحصاری بودن هم به عهده آن‌هاست، مشخص کند. تشخیص آنها این است که خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو انحصاری است، بنابراین تعیین قیمت و فرمول قیمت به عهده شورای رقابت است.

درویشیان خاطرنشان کرد: متاسفانه مدتی است که شورای رقابت را از گردونه انجام تکلیف قانونی خود کنار گذاشته‌اند اما اخیرا با تاکید معاون اول رئیس‌جمهوری و مکاتباتی که با وی داشتیم همچنین جلسه‌ای که چهارشنبه گذشته در وزارت صنعت با حضور وزیر، معاونان و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی تشکیل شد رئیس شورای رقابت هم حضور داشت.

وی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد ظرف چند روز آینده شورای رقابت فرمول خود را بر اساس دستورالعملی که طبق قانون دارند، ارائه کند تا بر اساس آن قیمت خودرو برای امسال تعیین شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از اختلاف‌ها بین شورای رقابت با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که آنها و خودروسازها می‌خواهند قیمت را براساس همه هزینه‌های مرتبط با تولید خودرو و غیرمرتبط با آن تعیین کنند ولی شورای رقابت معتقد است طبق قوانین باید براساس هزینه‌های تمام شده مرتبط با تولید خودرو به اضافه درصد و میزان تورمی که هر سال بانک مرکزی اعلام می‌کند قیمت خودرو را تعیین کنند.

وی تصریح کرد: وزیر صنعت در جلسه‌ای دستور اکید داده که حتما شورای رقابت وظیفه خود را انجام دهد و ظرف چند روز آینده فرمول خود را ارائه کند تا بر اساس آن تصمیم‌گیری شود. با توجه به اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور شورای رقابت همچنان فرمول‌نویس قیمت خودرو است و فرمول این شورا باید در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گیرد. اظهارات، این مقام قضا در شرایطی است که اگر شورای رقابت را همچنان قیمت گذار اصلی خودرو بدانیم پس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار در این وادی چه نقشی خواهند داشت؟ به این ترتیب به نظر می‌رسد که با وجود این اختلافات، پروسه سخت و دشواری پیش روی ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری قرار دارد و این ستاد قادر به تعیین قیمت‌ها در روزهای آتی هم نباشد.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت