تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۰۳۲۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آوار پروژه‌های نیمه‌تمام با سرمایه مردم برداشته می‌شود؟/ پروژه‌های نیمه‌تمام کشور درراه بورس

می متالز - قرار است بعد از مشخص شدن سازوکارها بازار سرمایه، سهام پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد در بورس عرضه شود
آوار پروژه‌های نیمه‌تمام با سرمایه مردم برداشته می‌شود؟/ پروژه‌های نیمه‌تمام کشور درراه بورس

به گزارش می متالز، انباشت پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی در سال‌های گذشته روی‌هم حالا به آواری بدل شده است که دیگر دولت به‌تنهایی نمی‌تواند آن را بردارد و برای به اتمام رساندن آن‌ها نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان است. البته دولت در دو سال گذشته گام‌هایی را در این زمینه برداشته و تلاش کرده است تا با در نظر گرفتن مشوق‌هایی فعالان بخش خصوصی و تعاونی‌ها را به مشارکت در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نیمه‌تمام و حتی واگذاری این پروژه برای سرمایه‌گذاری تشویق کند ولی تاکنون با دربسته مواجه شده است. تحریم‌های بین‌المللی، بی‌ثباتی اقتصادی، فشارهای مختلف روی بخش خصوصی و از همه مهم‌تر نبود نقدینگی سبب شده شرکت‌های فعال بخش خصوصی تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی نداشته باشند.

طبق آمارهای رسمی و به نظر کارشناسان بودجه عمومی دولت حتی در شرایط عادی پاسخگوی تکمیل این حجم از پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام نیست و اگر بخواهیم این پروژه‌ها را همچنان با اعتبارات دولتی به اتمام برسانیم بیش از دو دهه دیگر زمان نیاز است. واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی از مصوبات ستاد راهبری و اقتصاد مقاومتی است که در برنامه بودجه سال جاری هم در نظر گرفته‌شده اما با توجه به شرایط کنونی اقتصادی که با شیوع بیماری کرونا سخت‌تر هم شده بعید به نظر می‌رسد که شرکت‌های بخش خصوصی امکان چندانی برای پذیرش پروژه‌های نیمه‌تمام و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها داشته باشند.

طی سال‌های گذشته طولانی شدن اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و رها شدن تعداد بسیار زیادی از آن‌ها باعث شده که هزینه‌های زیادی به اقتصاد و درنهایت مردم برای اتمام این پروژه‌ها تحمیل شود و با برآورد اولیه برای اتمام پروژه‌ها فاصله بسیاری پیدا کنند.

چند ماه پیش احسن علوی نایب‌رییس گروه عمران مجلس اعلام کرد:« بیش از 800 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا 86 هزار پروژه نیمه‌کاره‌ای که از سال‌های گذشته شروع‌شده و هنوز نیمه‌کاره است، به پایان برسد و تکمیل شود. بسیاری از این پروژه‌ها سال‌های سال است که کلنگ زنی شده و اکنون روی‌هم انباشته است و در بین آن‌ها مواردی هستند که از سال 1360 رهاشده و کسی به سراغش نمی‌رود.»

اما دراین‌بین و با توجه به چالش‌های اقتصادی که به آن اشاره شد، دولت تصمیم گرفته است سهام بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام را از طریق بورس واگذار کند تا بتواند بودجه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها را تأمین و آن‌ها را به سرانجام برساند.

طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی محمد اسلامی قرار است 12 پروژه ریلی و آزادراهی از بازار سرمایه تأمین مالی شود که یکی از جذاب‌ترین این پروژه‌ها برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد است. وزیر گفته است:« در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم تا با جذابیت این طرح‌ها از یک‌سو و مقبولیت عمومی بازار سرمایه از سوی دیگر، این تأمین مالی صورت گیرد. در خصوص نحوه عرضه چند الگو داریم یکی عرضه سهام هر پروژه به شکل صندوق پروژه‌ای مستقل و دیگری به‌صورت ایجاد صندوق پروژه تجمیعی است.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت