تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۳۹
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۰۳۴۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاکید بر باز کردن قفل صادرات در حوزه درمان

می متالز - نمایندگان بخش خصوصی در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت صادرات دارو و کاهش قابل‌توجه مراودات بنگاه‌های ایرانی با طرف‌های خارجی بر ضرورت رسیدگی به این شرایط تاکید کردند.همچنین چشم‌اندازی امیدوارکننده از نتایج پروژه پلاسمادرمانی در این نشست ارائه شد.
تاکید بر باز کردن قفل صادرات در حوزه درمان

به گزارش می متالز، در هفدهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، فعالان اقتصادی حوزه درمان و سلامت با انتقاد از موانع پیش‌روی صادرات کالاها و تجهیزات این بخش، فروش به مشتریان خارجی را عملا ناممکن اعلام کردند.

 هاله حامدی‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت این اتاق، با طرح این موضوع که مدتی است تولیدکنندگان دارو در ایران، توان همکاری‌های برون‌مرزی را به‌طور عمده از دست داده‌اند، یادآور شد که بنگاه‌های تولیدی این بخش حتی تولیدات و فعالیت‌های قبلی خود را نیز نمی‌توانند سر پا نگهدارند. به گفته وی، صادرات دارو در حال قفل شدن کامل است و همه، از دولت و بخش ‌خصوصی، باید تدبیری برای حل معضلات پیش‌آمده بیندیشند. در همین رابطه، مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، رئیس انجمن پروبیوتیک، گفت: در حال‌حاضر شرایط به گونه‌ای برای بنگاه‌های تولیدی بخش دارو و درمان دشوار شده است که حتی به کشورهایی که محصولات ایرانی در آنها به ثبت رسیده و تا پیش از این نیز صادرات به آنها برقرار بوده، دیگر امکان صادرات نداریم. به گفته این فعال اقتصادی حوزه سلامت، شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش سلامت، می‌توانند نقش بسزایی در جهش تولید ایفاد کنند، به شرطی که زمین کسب‌و‌کار برای این بخش مهیا باشد. گفته‌های این دو فعال اقتصادی حوزه سلامت در رابطه با مسیر پر سنگلاخ صادرات محصولات دارویی در حالی بود که حسین وطن‌پور، رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت، با بیان اینکه در بخش دانش‌بنیان‌ها تمامی نهادهای مرتبط با امور بین‌الملل در کشور برای توسعه صادرات فعال شده‌اند، افزود: طرح و برنامه‌های قبلی برای رونق در صادرات بخش دارو و درمان، فعلا پاسخگو نیست و باید به دنبال روش‌های پارتیزانی در این مسیر رفت. وی پیشنهاد کرد که طی نشستی در اتاق بازرگانی تهران با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی در حوزه درمان، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. عباس حاجی‌آخوندی از معاونان سابق وزارت بهداشت و از اعضای فعلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست، بر ایجاد توازن در صادرات و واردات بخش دارو و درمان تاکید کرد و یادآور شد که این توازن می‌تواند حضور ایران در بازارهای بین‌المللی را تقویت کند. وی با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، کرسی مربوط به حوزه سلامت ایجاد شده است، افزود: وظیفه این بخش، رصد و پایش و آینده‌نگری و همچنین سیاست‌گذاری در بخش سلامت است. حاجی‌آخوندی همچنین پیشنهاد کرد تا کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، متولی ارائه گزارش‌های مربوط به حوزه سلامت به ستاد نقشه جامع علمی کشور شود.

عناوین برگزیده