تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۱۰۳۴۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی سمنان:

بساط قاچاق سازمان‌یافته برچیده شود

می متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: حاکمیت با قاچاق سازمان‌یافته و برخوردار از رانت،‌ به عنوان آفت تولید داخلی و برای حمایت از تولیدکنندگان، برخورد جدی داشته باشد.
بساط قاچاق سازمان‌یافته برچیده شود

به گزارش می متالز، علی اصغر جمعه‌ای روز شنبه افزود: قاچاق کالا در کشور همواره به علت نبود تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق وجود داشته است و باید مسیرهای حیات برخورداری از رانت در این زمینه بسته شود.

وی با اشاره به اینکه تدبیر و راهبرد مدونی در مقابله با قاچاق کالا در کشور وجود ندارد، بیان کرد: این مساله به واحدهای تولیدی و صنعتی استان‌های کشور از جمله سمنان که با مشقت و پرداخت عوارض و حقوق دولتی فعالیت دارند، صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان ادامه داد: نظارت بر شبکه ارزی کشور در اختیار بخش دولتی و حاکمیتی است و باید بر نحوه تخصیص ارزهای دولتی به شیوه‌ای مطلوب برای جلوگیری از تبدیل ارز به رانت برای برخی افراد نظارت شود.

وی با بیان اینکه ممکن است ارزهای دولتی که به صورت رانت در اختیار دیگران قرار می‌گیرد صرف قاچاق کالا شود، اضافه کرد: سودجویانی که کالای قاچاق را به صورت انبوه و با تریلی‌های بی‌شمار وارد کشور می‌کنند به اقتصاد و معیشت مردم را به مخاطره می‌اندازند، چرا که کالاهای قاچاق سازمان‌یافته با شکوفایی اقتصادی و جهش تولید هم‌خوانی ندارد.

جمعه‌ای، با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از واحدهای تولیدی و صنعتی و تولیدات آنان، تصریح کرد: فشارها به تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت محصولات باید در کنار حمایت های مدون با هدف رقابت‌بخشی این واحدها انجام شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با اشاره به استفاده از انبارها در مناطق مختلف کشور برای قاچاق کالا، یادآور شد: مبادی ورودی کالا به کشور و نیز انبارها در مناطق مختلف باید با جدیت بیشتری نظارت شود.

کشف کالای قاچاق سال ۹۸در استان سمنان با افزایش ۵.۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۵۶۲ میلیارد ریال رسید و منجر به تشکیل ۶۵۳  فقره پرونده در این بخش شد که از مجموع این پرونده‌ها، ۵۱۶ پرونده مربوط به قاچاق به ارزش کمتر از یک میلیارد ریال و بقیه مربوط به پرونده‌های بالای یک میلیارد ریال بود.

تعداد پرونده‌های کشف شده به ارزش بالای پنج میلیارد ریال در زمینه قاچاق در استان سمنان سال ۹۸ و ۹۷ به ترتیب ۱۹ و سه مورد بود. ۶۷۴  نفر سال گذشته در زمینه قاچاق کالا در استان سمنان دستگیر شدند که طبق آمار تعداد دستگیر شده‌ها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش ۳.۵ درصدی داشت.

دخانیات، لوازم آرایشی و بهداشتی، سوخت و مواد غذایی در صدر کالاهای قاچاق کشف شده استان سمنان در سال گذشته بود، کالاهایی که در کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و عرضه می‌شود.

استان ۷۰۲ هزار نفری سمنان یک هزار و ۸۴۱ واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری بالغ بر ۷۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال بیش از ۶۸  هزار نفر دارد.

عناوین برگزیده