تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۰۳۶۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
هم اندیشی نمایندگان کارگری و کارفرمایان نتیجه داد؛

پایان اعتصابات کارگران شرکت زغال سنگ با رفع ابهامات طرح طبقه بندی مشاغل/ کارگران سرمایه های عظیم جهش تولید

می متالز - طبق مصوبات آخرین جلسه بررسی مطالبات کارگران شرکت زغال سنگ کرمان از این پس بر اساس قوانین کار قراردادهای آنان منعقد می شود و طرح طبقه بندی مشاغل در این شرکت از فردا لازم الاجرا خواهد شد، بنابراین کارگران از صبح روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه کار تولید را ادامه می دهند.
پایان اعتصابات کارگران شرکت زغال سنگ با رفع ابهامات طرح طبقه بندی مشاغل/ کارگران سرمایه های عظیم جهش تولید

به گزارش می متالز، ظهر امروز آخرین جلسه رسیدگی به اعتراضات کارگران شرکت زغال سنگ به طرح طبقه بندی اشتغال در سال شهید مرتضوی اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان کرمان با حضور مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد و جمعی از فرمانداران، مدیران شرکت زغال سنگ و مدیر عامل شرکت دالاهو به پایان رسید.

این جلسه که از ساعت ۸ صبح امروز ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز شده بود تا ساعت ۱۶ به طول انجامید اما نتایج آن برای کارگران رضایت بخش بوده و سبب پایان اجتماعات کارگری شد، طبق مصوبات این جلسه کارگران شرکت زغال سنگ کرمان بر اساس قوانین کار قراردادهای آنان منعقدخواهد شد و طرح طبقه بندی مشاغل در این شرکت از فردا لازم الاجرا است و کارگران از صبح روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه کار تولید را از سر خواهند گرفت.

این توافق که فی ما بین کارگران شرکت زغال سنگ و مدیران ارشد این مجموعه، مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد، فرمانداران شهرستان های زرند، راور و کوهبنان منعقد شد و بر اساس آن دستمزد کارگران بر مبنای طرح طبقه بندی از ابتدای فروردین ماه اجرایی شود.

طی این توافق نامه کارگران حقوق ۷ روزه اعتصابات خود را از شرکت زغال سنگ دریافت می کنند و آنان نیز با افزایش تولید این هفت روز کاری را جبران خواهند کرد.

رضا مسرور مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد در این جلسه، گفت: دالاهو شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی فولاد است تا بتواند کالاهای تولیدی این شرکت اعم از زغال سنگ، کک و کنسانتره را به بورس عرضه کند و یک شرکت شخصی با ماهیت خصوصی مستثنی نیست لذا این ابهام باید برطرف شود و به زودی نام این شرکت تغییر خواهد کرد.

وی افزود: تغییر ضریب قرارداد کارگران دست ما نیست بلکه یک ماده قانونی است که باید از سوی وزارت خانه و مجلس پیگیری شود که در اولویت است، از این رو ضریب ۱٫۵ با ۱۵ سال کار یا ضریب ۲ با ۲۰ سال کار بازنشستگی  اجرا شود تنها با ورود مجلس و الحاق یک ماده قانونی امکان پذیر است.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد تاکید کرد: شرکت زغال سنگ یا دالاهو هیچ کدام مبنایی بر تعدیل بی علت کارگران خود ندارد بلکه به دنبال احقاق حق آنان است و در این جلسه با افزایش ریالی به حکم، فیش حقوقی و اضافه کردن یک تبصره به عنوان پاداش حق بهره وری برای کارگران در راستای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل موافقت شد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز ابراز کرد: در این جلسه کلیه مطالبات کارگران شرکت زغال سنگ بند به بند مورد بررسی قرار گرفت و نظریات اعضای شورای کارگری نیز در آن لحاظ شد، این مطالبات صنفی در اسرع وقت محقق خواهند شد، این مصوبات با رضایت این اعضا تصویب و امضا شد تا تحصن پایان یابد، در این مسیر بیشتر مطالبات به نفع کارگران محقق شد که رفع این موارد مسبب خرسندی جامعه تولید استان را فراهم کرد.

رضا اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: کارگران با این مصوبات به محل کار خود باز خواهند گشت و تولید از فردا دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری از سر گرفته خواهد شد.

محسن شفیعی فرمانده بسیج کارگری استان کرمان نیز گفت: حقوق به حق کارگران شرکت زغال سنگ کرمان طی چند جلسه مورد بررسی قرار گرفت، اکنون کارگران امیدوارند که هرچه سریعتر مطالبات مطرح و مصوب شده اجرایی شود، تا ماحصل آن را مشاهده کنند.

وی افزود: سال جهش تولید بدون رضایت مندی کارگران عملا محقق نمی شود، همین امر سبب شد تا پیگیر رفع کامل مشکلات آنان باشیم و این امر بدون همدلی جامعه کار و تولید در کنار هم محقق نمی شد، امیدواریم کارگران با تلاش دلسوزانه ۷ روز تحصن خود که با تعطیلی معادن همراه شده بود را جبران کنند.

محسن شفیعی خاطر نشان کرد: کارگران شرکت زغال سنگ کرمان با برگزاری شیفت های ایثار کارگری عملا نشان دادند که اگر در یک برهه زمانی کشور نیازمند کمک جهادی آنان باشد بدون هیچ چشم داشتی، تلاش دلسوزانه و دشمن شکن خواهند داشت، از این رو  این سرمایه های عظیم کارگری باید مشتاقانه مورد توجه قرار گیرند، امیدواریم این اتفاقات در این قشر دیگر رخ ندهد و با روحیه همدلی بین مدیران این مجموعه و کارگران جهش واقعی تولید رخ دهد.

عناوین برگزیده