تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۰۳۶۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آیا مسیر حرکتی وزارت صمت با سومین سکاندار تغییر می کند؟

می متالز - حسین مدرس خیابانی، قائم مقام سابق وزیر صمت در امور بازرگانی 22 اردیبهشت در حکمی به یکباره جانشین رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم شد. محمد شریعتمداری نخستین وزیر صمت دولت دوازدهم بود که کار خود را از مرداد ماه 96 در این کابینه آغاز کرد و در مهر 97 در مجلس شورای اسلامی استیضاح شد و پس از آن رضا رحمانی از سوی دولت به عنوان گزینه جدید برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی شد و با گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس دوره دهم به عنوان وزیر صمت کار خود را در این وزارتخانه آغاز کرد.
آیا مسیر حرکتی وزارت صمت با سومین سکاندار تغییر می کند؟

به گزارش می متالز، یکی از موارد مهمی که در دوره وزارت رحمانی به دفعات دیده شد، تغییرات بزرگ در سطوح مدیریتی بود که خود باعث تغییر در سیستم کاری بسیاری از شرکت‌های بزرگ گردید. اکنون نیز حسین مدرس خیابانی نیز در آغاز کار خود نسبت به انتخاب برخی مدیران در بخش های مختلف وزارتخانه اقدام کرده و باید دید که آیا وی نیز همچون رحمانی تصمیم بر تغییر مدیران بزرگ صنایع دارد یا خیر؟

درواقع حسین مدرس خیابانی از سوی رییس جمهوری، به دلیل داشتن سوابق مدیریتی در حوزه صنعت و بازرگانی برای تصدی این وزارتخانه مهم انتخاب شده و شاید بیشترین تمرکز رییس جمهوری و دولت بر این بخش باشد. این در حالی است که بخش معادن و فلزات که یکی از زیرشاخه های اصلی وزارت صمت است هم اکنون به دلیل شرایط فعلی پیش آمده در اقتصاد جهانی( کاهش بی سابقه قیمت نفت) بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

رفع مشکلات این بخش که یکی از آنها مربوط به صنعت فولاد کشور و بحث قیمت گذاری زنجیره تولید این فلز استراتژیک است، هم اکنون به یکی از چالش‌های بزرگ در این بخش تبدیل شده و حدود یک ماه از اولین جلسه سیاستگذاری برای قیمت گذاری زنجیره فولاد می‌گذرد و معاونت معدنی وزارت صمت نیز در این راه پیش قدم بوده، در دوره وزارت رضا رحمانی انجام شده است. نکته اینجاست فعالان در این حوزه سیاستگذاری در وزارتخانه صمت برایشان مهم است تا مشکلات و چالشهایی همچون کمبود مواد اولیه برای تولید و همچنین عادلانه شدن قیمت زنجیره فولاد اتفاق بیافتد تا بتوانند در راستای اهداف کشور برای تولید فولاد به میزان 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 قدم بردارند و شاهد برنامه ریزی و حمایت خوبی از سوی وزارت صمت در این شرایط  کرونایی باشند.

اکنون گمانه زنی و سخنان بسیاری در خصوص دلایل برکناری رضا رحمانی از سوی وزیر و برخی نمایندگان مجلس مطرح می شود، اما نکته اینجاست که باید دید حسین مدرس خیابانی تا چه اندازه در امور مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی آشناست.

با نگاهی به سوابق کاری وی که به مدت 17 سال در وزارت بازرگانی سمت‌های همچون مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی را داشته و حدود ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتورسازان، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات حضور داشته، می توان گفت که با صنایع معدنی کشور همچون سیمان و فولاد که دو محصول با میزان تولید بالا در کشور هستند، آشنایی و شناخت و تسط ویژه ای به این حوزه دارد.

به نظر می رسد، سومین شخص انتخاب شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت که یکی از بزرگترین و مهم ترین وزارتخانه های کشور مطرح بوده و بسیاری از صنایع بزرگ درایران، همچون خودروسازی و معدن و صنایع معدنی را تحت نظارت دارد، باید هرچه زودتر در جهت سروسامان دادن بازار از هم گسیخته اقدام کند.

عناوین برگزیده