تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۱۰۳۹۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پلیمر جای سرب را در سپرهای محافظتی می‌گیرد

می متالز - دانشمندان موفق به ساخت پلیمری شدند که از انسان در برابر تشعشات محافظت می‌کند.
پلیمر جای سرب را در سپرهای محافظتی می‌گیرد

به گزارش می متالز، گروه تحقیقاتی دانشکده صنایع و مهندسی هسته‌ای دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ماده جدیدی حاوی ترکیبات پلیمری توسعه داده‌اند که قادر به محافظت از کاربر و اشیا در برابر تشعشعات است. این ماده حاوی ذرات تری‌اکسید بیسموت بوده و می‌تواند جایگزین مواد مورد استفاده برای ساخت سپرهای محافظ اشعه مانند سرب شود.

این ترکیب بسیار سبک است، تولید آن سریع انجام می‌شود و محافظ موثری در برابر تشعشعات یونیزه مانند اشعه گاما به شمار می‌رود. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این پلیمر کاربردهای بسیاری از جمله در اکتشافات فضایی، تصویربرداری پزشکی و اشعه درمانی  پیدا کند. سپرهای محافظ در برابر تشعشعات فعلی از موادی مانند سرب ساخته می‌شوند که بسیار سنگین و گران‌قیمت بوده و برای سلامت انسان و محیط زیست مضر هستند.

یافته‌های تحقیق جدید حاکی از آن است که ترکیبات تری‌اکسید بیسموت سپر محافظ موثری در برابر تشعشعات است و ویژگی‌های بسیار بهتری نسبت به مواد مورد استفاده سپرهای محافظ فعلی دارد. گروه تحقیقاتی با استفاده از اشعه فرابنفش این ترکیب پلیمری را می‌سازند، در حالی که مواد مورد استفاده در سپرهای محافظ فعلی با حرارت بسیار بالا ساخته می‌شوند که زمان‌بر به شمار می‌رود. ساخت ترکیب پلیمری با استفاده از اشعه فرابنفش تنها چند دقیقه زمان می‎برد و این فرایند در دمای اتاق نیز اجرا می‌شود.

عناوین برگزیده