تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۱۰۴۲۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درس عبرتی برای تازه واردها

می متالز - مدیر سرمایه‌گذری صندوق سرمایه گذاری نوین پایدار گفت: بارها کارشناسان بازار سرمایه و مسوولان سازمان بورس و ... به تازه واردها هشدار داده‌اند در صورت عدم شناخت کافی از وضعیت بازار سرمایه، حتما از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت های مشاور سرمایه گذاری و ... اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند.
درس عبرتی برای تازه واردها

به گزارش می متالز، منفی های هفته روز اخیر بازار سرمایه، بعضی سهامداران کم تجربه را بدجور ترسانده است. سهامدارانی که به مثبت های هرروزه بورس عادت کرده بودند و با وجود رشد چشمگیر قیمت سهم ها، اندکی افت قیمت خاطرشان را مکدر کرده و مرتبا در مورد دلیل افت بازار و زمان بازگشت دوباره بازار به فاز صعودی می پرسند.

نیما پروانی مدیر سرمایه‌گذری صندوق سرمایه گذاری نوین پایدار در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: منفی های چند روز گذشته، اتفاق چندان عجیبی نیست و نیاز به تحلیل و بررسی علل ندارد. نوسان جزو ذات بازار است و قرار نیست بازار سرمایه هر روز بی وقفه رشد کند. البته در این چند روز رفتار هیجانی سهامداران و اقدام به فروش از ترس ریزش بازار، به فشار فروش ها دامن زد و اختلال در سیستم معاملاتی هم مزید بر علت شد و به منفی شدن بازار کمک کرد.

پروانی اضافه کرد: "ترس" ناشی از ناآگاهی است و اگر برخی سهامداران به محض منفی شدن بازار سرمایه در جایگاه فروش قرار می گیرند، فقط به دلیل عدم شناخت کافی آنها در مورد شرکت ها است. سهامدارانی که بدون تحلیل، اقدام به فروش هیجانی سهم های بنیادی می کنند تا مثلا در صف خرید یک سهم زیان ده بایستند، به صراحت نشان می دهند درکی از این بازار ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در چند ماه گذشته، بارها و بارها کارشناسان بازار سرمایه و مسوولان سازمان بورس و... به تازه واردها هشدار داده اند در صورت عدم شناخت کافی از وضعیت بازار سرمایه، حتما از طریق صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های مشاور سرمایه گذاری و... اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند. اگر نقدینگی از کانال صحیح (نهادهای سرمایه گذاری) وارد بازار سرمایه می شد، سهم های بازار، متناسب با ارزندگی خود رشد می کردند؛ ولی ورود سیل سرمایه گذاران ناوارد به این بازار، سبب رشد حباب گونه برخی سهم ها شد و همین رشد غیر منطقی باعث ترس سهامداران از ریزش قیمت سهم هایشان شده است. اگر سرمایه گذاری بر مبنای تحلیل و با تعیین استراتژی زمانی صورت بگیرد، منفی های بازار موجب دغدغه سرمایه گذاران نخواهد شد.

وی افزود: ضمن اینکه سهامداران کم تجربه ای که اقدام به سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه کرده اند، باید ریسک معاملات بدون دانش خود را هم بپذیرند. نوسان جزو ذات بازار است؛ هیچ بازاری هر روز سبز نیست و نباید اگر روزی بازار سرمایه منفی شد، سهامداران مضطرب شوند و بابت ضرر و زیان خود، دنبال مقصر بگردند.

وی در خاتمه در مورد انتقادات برخی سهامداران به عرضه های حقوقی ها گفت: حقوقی ها هم جزو همین بازار هستند و هر زمان بخواهند، می توانند اقدام به خرید و فروش کنند. اما عرضه حقوقی ها الزاما به معنای عدم ارزندگی سهم ها یا سیگنال فروش و خروج از سهم ها نیست.

عناوین برگزیده