تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۰۴۵۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی فارس:

به فکر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی استان در دوران پساکرونا باشیم

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: در موضوع شیوع بیماری کرونا بخش اقتصاد، کسب و کار‌ها و فضای کسب و کار استان فارس نیز به تبع سایر کشور و جهان آسیب‌های اساسی دیده است که ما در این دوران باید به فکر پساکرونا باشیم.
به فکر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی استان در دوران پساکرونا باشیم

به گزارش می متالز، جمال رازقی در سی و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس بیان کرد: بیماری کرونا بخش اقتصاد کل جهان را گرفتار کرده است و افراد و کسب و کار زیادی از این بیماری آسیب دیده اند که فعالیت‌های حمایتی از بنگاه‌ها و کسب و کار‌ها برای ادامه فعالیت آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

او افزود: دولت در شرایط سختی قرار دارد و به تنهایی قادر به حمایت بخش‌های مختلف آسیب دیده از بیماری کرونا نیست لذا همه افراد و بخش‌ها در این زمینه مسوولیت دارند و حمایت‌های بخش دولتی و بخش خصوصی از جمله تامین اجتماعی، مالیات، بانک‌ها و ... از اقتصاد استان باید مدیریت شده و با دقت لحاظ شود.

رازقی اظهارداشت: فضای کسب و کار استان از مهمترین مسایل در دوران پساکرونا است که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه، باید حرکت جدی و تصمیم‌های اساسی برای رونق و تحرک در این زمینه در استان اتخاذ و عملیاتی شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه فضای کسب و کار استان دستخوش تغییر شده و تصمیم‌ها نیز بر اساس نیاز شرایط باید تغییر کند اضافه کرد: بر اساس آخرین پایش انجام شده در کشور در حال حاضر فضای کسب و کار فارس در رتبه ۹ در کشور قرار دارد که این رتبه شایسته استانی مانند فارس نیست.

وی ادامه داد: در سال گذشته در برخی فصول رتبه فضای کسب و کار استان در بین سه استان برتر کشور قرار گرفت که با توجه به منابع استان فارس بازگشت به این جایگاه امکان پذیر است، اما نیاز به همکاری، همدلی و هماهنگی همه دارد.

رازقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستور جلسه چگونگی جرم انگاری قاچاق حمل و نقل ادویه‌ها در سطح کشور عنوان داشت: عمده واردات کالا‌هایی از قبیل ادویه جات به صورت غیر فرآوری شده می‌باشد و این اقلام به صورت رسمی و با اسناد و مدارک وارد کشور می‌گردند و به محل مورد نظر جهت فرآوری انتقال می‌یابد، لذا پس از اعمال فرآوری بر روی این محصولات با توجه به اینکه کالا تغییر شکل و ظاهر و وزن داده است در مسیر دوم انتقال کالا به دلیل عدم هم خوانی کالای مد نظر و اسناد ارائه شده توسط پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضبط می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: مهمترین مشکل ما در این زمینه ضیبط و مشمول قانون قاچاق دانستن ادویه جات و محصولات قابل فرآوری پس از ترخیص از گمرک به دلیل تغییر در شکل و نوع بسته بندی کالا است که بخش خصوصی را با مشکلاتی روبرو کرده است.

او با بیان اینکه ما در اتاق بازرگانی فارس جلسات کارشناسی برای شناسایی آسیب‌ها و ارائه راهکار‌ها در این زمینه برگزار کرده ایم افزود: محموله‌های وارداتی به کشور در حوزه خشکبار و ادویه در اوزان بالا وارد می‌شود که ۴۰ درصد توسط وارد کنندگان استان فارس اتفاق می‌افتد.

رازقی بیان داشت: انتظار بخش خصوصی حذف الزامات حفظ بسته بندی و مهر موم در شمولیت کالای قاچاق دانستن ادویه جات فرآوری شده و پودر شده و ثبت و اعلام تغییر شکل و ظاهر محصولات قابل فرآوری و پودر شده در سامانه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک با هدف جلوگیری از ضبط محصولات به ظن قاچاق بودن آن است.

در سی و هشتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فارس، مسایل و مشکلات صنعت گردشگری و صنایع دستی استان مطرح شد.

عناوین برگزیده