به گزارش می متالز، بازیافت خودرو میتواند میتواند مواد اولیه صنعت فولاد را تامین کند، این در حالی است که اسقاط خودرو در ایران با روند بسیار کندی انجام میگیرد و مراکز اسقاط خودرو نیز این روزها رو به ورشکستگی نهادهاند.
در اینباره محمد آشناگر مدیر عامل یک شرکت اسقاط خودور و همچنین مدیر سایت ایران ضایعات عنوان کرد: اسقاط خودرو به دلیل عدم واردات خودرو و بسته شدن مرز برای واردات خودرو به نحوی تعطیل شده است، از آنجا که اسقاط خودرو به واردات آن بستگی دارد و در قبال هر خودرویی که وارد میشود باید یک اسقاط خودرو انجام بگیرد، در صورت نبود واردات اسقاط هم انجام نمیگیرد.
آشناگر در ادامه عنوان کرد: از زمانی که واردات خوابیده است، اسقاط خودرو خوابیده است، زیرا وقتی کسی نتواند گواهی اسقاطش را بفروشد، دیگر این گواهی برایش صرفه اقتصادی نخواهد داشت. از این رو بیشتر مراکز اسقاط در ایران و تهران خوابیده است و به نوعی این مراکز ورشکسته شدهاند. این در حالی بود که سالهای 91 و 92 مراکز اسقاط خودرو رونق داشتند اما با سیاستهای عدم ورادات رفته رفته این صنعت آسیب دید.
وی در پاسخ به این پرسش که هماکنون خوردروهای فرسوده را چیکار میکنند، عنوان کرد: هماکنون ممکن است که روی یک خودروی فرسوده بین ۲ تا ۳ میلیون تومان قیمتگذاری انجام بگیرد، در حالی اگر لاشه آن به عنوان آهن قراضه به صورت کیلویی به فروش برسد، ممکن است که با قیمت بالاتری خرید و فروش شود.
آشناگر همچنین یادآور شد: از سوی دیگر هیچ طرح جایگزینی برای اسقاط خودرو نیز نداریم. برای ماشینهای شخصی نیز هیچ طرحی جایگزینی مطرح نیست. البته تا سه چهار پیش طرح جایگزین مطرح بود اما هماکنون چنین طرحی وجود ندارد.