به گزارش می متالز، جواد سلیمانی با بیان اینکه سایپا در سال گذشته با اجرای پویش ملی ساخت بومیسازی قطعات خودرو ضمن تعمیق ساخت داخل محصولات، پرچمدار رونق تولید شد، گفت: سایپا با تکیه بر تیراژ تولید بیش از 414 هزار دستگاه خودرو در سال 98 این فرصت را پیدا کرد تا تعداد تعهدات معوق را به شدت کاهش دهد. از سوی دیگر در برنامهریزیهای پیش فروش برای سال 99 کمترین تعهد ممکن را ایجاد کردیم تا بتوانیم بیشتر محصولات تولید فصل بهار را به کاهش تعهدات معوق اختصاص بدهیم.
وی تعامل و تقویت بیشتر زنجیره تامین با برقراری کامل انضباط مالی در سایپا را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته اعلام کرد و افزود: براساس همین اقدامات، سایپا آمادگی کامل برای اجرای محورهای تولیدی بسته ویژه کنترل بازار خودرو را دارد. به صفر رساندن تعهدات معوق به مشتریان، اولویت اصلی سایپا در سال جاری است و علاوه بر آن قصد داریم براساس مجوز وزارت صنعت نخستین مرحله فروش فوقالعاده محصولات را با ساز و کار جدید و پیش از عید سعید فطر اجرا کنیم.
این مقام مسوول ادامه داد: سایپا در گذشته برای تولید محصولات بیشترین وابستگی را به شرکای خارجی داشت به گونه ای که بیش از صد هزار دستگاه خودرو مشترک با شرکت های چینی و فرانسوی تولید می کرد اما در سال 98 و با اجرای پویش ملی بومی سازی قطعات این وابستگی را به صفر رساند و موفق شد کاهش تولید خودروهای مشترک را با محصولات داخلی جبران کند.
سلیمانی عنوان کرد: متاسفانه قیمتسازی های واسطه گرایانه باعث سرریز شدن نقدینگی جامعه به سوی این بازار شد و التهاب را تشدید کرد. ورود دستگاه های نظارتی تا اندازه ای از این التهاب کاسته اما لازم است اقدامات تکمیلی نیز برای به ثبات رساندن بازار انجام شود. سایپا آمادگی دارد تا نقش و سهم خود را در این زمینه ایفا کند.