تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۴۴۲
کد خبر: ۱۰۶۱۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ورود مدیرعامل جدید در اوج روزهای کرونایی؛

تقی‌زاده پیش از چادرملو کجا بود و چه کرد؟!

می متالز - ناصر تقی‌زاده یکی از مدیران باسابقه در بخش معدن و صنعت کشور طی توافق سهامداران و ایمیدرو اسفندماه 98 رسما به عنوان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معرفی شد.
تقی‌زاده پیش از چادرملو کجا بود و چه کرد؟!

به گزارش می متالز، وی از جمله مدیران شناخته شده در کشور است که دیدگاه توسعه‌ای دارد و با قرارگیری در سمت مدیرعاملی چادرملو اولویت‌های کار خود را در این شرکت در زمینه گسترش فعالیت‌های اکتشافی، توسعه سرمایه‌گذاری و تامین آب از طریق تسریع در پروژه انتقال آب خلیج فارس دانست.

تقی‌زاده از اردیبهشت سال 94 تا اردیبهشت 98، برای دومین مرتبه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بود. 23 اردیبهشت ماه در حالی محمد جلال مآب بعد از پنج سال و نیم فعالیت در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر جای خود را به تقی‌زاده داد که این شرکت 2 هزار میلیارد تومان در انتقال آب تا گل‌گهر و 2 هزار میلیارد تومان در تولید ورق سرمایه‌گذاری کرده بود. این شرکت تا سال 93 به میزان 75 میلیون تن عملیات معدنی داشت.
میزان عملیات اکتشافی این شرکت از 33 هزار متر در سال 88 به 46 هزار متر در سال 93 رسید. همچنین در سال 93 این شرکت 903 نفر اشتغال مستقیم داشت.

وی در سال‌های 80 تا 84 و در دولت اصلاحات به عنوان مدیرعامل شرکت گل‌گهر فعالیت داشته و از بنیانگذاران طرح‌های توسعه‌ای فاز اول این شرکت بود. از دیگر سوابق تقی‌زاده می‌توان به مدیرعاملی مجتمع فولاد صنعت بناب، مجری طرح آلومینای خلیج فارس، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، فرماندار بم و سرپرست اداره مهاجرین جنگ تحمیلی استان کرمان اشاره کرد.

تقی‌زاده از اردیبهشت 94 که به عنوان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر انتخاب شد و تا اردیبهشت 98 اقدامات سازنده بسیاری از خود بر جای گذاشت که در گزارش پیش‌رو به برخی از این اقدامات به صورت اجمالی پرداخته شده است.

اکتشاف در اولویت

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در دوره مدیریت تقی‌زاده در این شرکت، تامین پایدار و بلندمدت مواد اولیه مورد نیاز طرح‌های توسعه خود را هدف قرار داد و بر این اساس عملیات اکتشافی را در استان‌های کرمان، یزد و خراسان رضوی آغاز کرد. این فعالیت‌ها در استان کرمان متمرکز و نتایج بسیار قابل قبولی حاصل شد. به‌طوری‌که حدود 50 درصد به ذخایر جدید اکتشافی این شرکت افزود که تمام آن در استان کرمان واقع است.

عملیات اکتشافی این شرکت در استان کرمان از نیمه 1397، با حفاری 55 گمانه با مجموع متراژ 27هزار و 700 متر آغاز شد. نتیجه عملیات انجام شده در استان کرمان، اکتشاف مجموعا 160 میلیون تن ذخیره جدید بود که کل ذخایر جدید را به حدود 500 میلیون تن افزایش داد. عملیات اکتشافی در استان یزد از اسفند 1396 آغاز شد و شامل حفاری 24 گمانه با مجموع متراژ 12350 متر بود.

مطالعات ژئوفیزیک هوایی از محدوده‌ای به مساحت 328 کیلومتر مربع انجام گرفت که نتیجه این مطالعات منجر به کشف 12 آنومالی جدید جهت حفاری‌های اکتشافی تکمیلی گردید.

رکورد افزایش تولید

در دوره مدیریت تقی‌زاده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر موفق شد تولید را به بیش از دو برابر نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهد و علاوه بر تولید کنسانتره و گندله وارد چرخه تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد هم شد.

کارخانه خطوط 5، 6 و 7 فرآوری با ظرفیت 6 میلیون تن در سال

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر موفق شد در ابتدای سال 1394 خط 5 و 6 تولید کنسانتره را با ظرفیت 4 میلیون تن شامل دو خط فرآوری مشابه با ظرفیت هرکدام 2 میلیون تن در سال را به ظرفیت تولید کنسانتره شرکت اضافه کند.

به‌ کارگیری تجهیزاتی نظیر آسیاب های HPGR و سلول‌های فلوتاسیون امکان تولید محصولی با ابعاد و نیز درصد گوگرد مناسب را در خطوط جدید فراهم نمود.

گل‌گهر در راستای چشم‌انداز توسعه خود، خط 7 تولید کنسانتره را نیز با ظرفیت تولید 2 میلیون تن کنسانتره مشابه خطوط 5 و 6 احداث نمود و در نیمه دوم سال 1396 به ظرفیت تولیدی این شرکت اضافه گردید.

کارخانه گندله سازی شماره 2

عملیات ساخت کارخانه گندله سازی شماره 2 با تکنولوژی شرکت اتوتک آلمان با ظرفیت تولید 5 میلیون تن در سال در سال 91 شروع و در مهرماه 95 در دوره مدیریت تقی زاده تکمیل شد که هم اکنون در حال بهره‌برداری است. 

با شروع به کار کارخانه گندله سازی شماره 2 گل گهر ظرفیت تولیدی این محصول به 10 میلیون تن گندله در سال افزایش یافته و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را به بزرگ‌ترین قطب تولید گندله کشور تبدیل نموده است.

عملیات اجرایی زیرسازی خط ریلی سیرجان_ بردسیر_کرمان

عملیات اجرایی این پروژه در بهمن 97 و با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجرا شد. محور راه آهن سیرجان_ بردسیر_کرمان با طول تقریبی 170 کیلومتر است. در سال 97 مدت زمان اجرای فاز اول این پروژه حدود 30 ماه برآورد شد. این طرح نخستین پروژه راه آهن بود که با مشارکت بخش خصوصی و دولت اجرا می‌شد.

پروژه انتقال آب خلیج فارس

طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از جمله‌ طرح های کلان ملی است که با هدف تامین آب مصرفی در بخش صنعت و سپس شرب طراحی شده است. در طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور که از سال 92 کلید خورده است، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر 44 درصد، شرکت ملی مس ایران 33 درصد و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو 22 درصد سهامدار هستند.

کل سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده جهت اجرای این طرح عظیم ملی 110 هزار میلیارد ریال است که تا پایان شهریور ماه سال 98 مبلغ 69 هزار و 977 میلیارد ریال هزینه شده است.

ساخت بیمارستان تخصصی گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در راستای ایفای نقش خود در باب مسئولیت های اجتماعی، بهبود در زیرساخت بخش سلامت کشور را از طریق ساخت بیمارستان تخصصی در دستور کار خود قرار داد. این پروژه با توجه به طراحی صورت گرفته و برخورداری از بخش هایی از قبیل قلب و آنژیوگرافی، سنگ سکن، رادیوتراپی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، ارتوپدی، زنان و زایمان و ناباروری، کودکان، جراحی عمومی و داخلی، نقش بی‌نظیری در خدمت به امر درمان شهرستان و برخی شهرهای اطراف خواهد داشت.

پروژه تصفیه خانه فاضلاب سیرجان

پروژه فاضلاب سیرجان در انتهای سال 96 با توافق شرکت معدنی صنعتی گل گهر و شرکت آب و فاضلاب سیرجان کار خود را آغاز کرد و این پروژه در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی توسط گل‌گهر در حال اجرا است که با اجرای آن، بخشی از نیاز شرکت‌های منطقه گل‌گهر به آب نیز برطرف می‌شود.

ساخت سالن ورزشی چند منظوره در حمیدیه

تقی زاده مدیرعامل گل گهر پس از خساراتی که به واسطه سیل در ابتدای سال 98 ایجاد شده بود در دیدار و جلسه‌ای که با فرماندار شهرستان حمیدیه داشت نیز مقرر کرد یک سالن ورزشی چند منظوره در حمیدیه احداث کند و بنا شد هزینه لازم برای ساخت این سالن ورزشی به میزان 13 میلیارد ریال با اختصاص یک روز از حقوق ماهیانه کارکنان شرکت‌های منطقه گل گهر (کارفرما و پیمانکار) تامین شود.

اشتغال زایی

طی سال‌های 94 تا 97 مجموعا بیش از 6500 نفر نیروی انسانی در منطقه گل‌گهر و پروژه‌های مرتبط، مشغول به کار شدند و با اقدامات انجام شده در مجموعه در سال 96 و در زمان مدیریت تقی‌زاده بیشترین تعداد نیروی انسانی که حدود 3300 نفر بوده در مجموعه گل‌گهر جذب شدند.

عناوین برگزیده