تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۱۰۶۷۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رویترز تحلیل کرد:

چگونه همه گیری ویروس کرونا در جهان زنجیره تامین فلزات چین را به خطر می اندازد؟

می متالز - معادن در سراسر جهان به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا در حال کاهش تولید خود هستند و مصرف کننده اصلی فلزات یعنی چین را که به تازگی شاهد بهبود شوک اولیه تقاضا بر اقتصاد آن ناشی از شیوع ویروس است، نگران می کند.
چگونه همه گیری ویروس کرونا در جهان زنجیره تامین فلزات چین را به خطر می اندازد؟

به گزارش می متالز، چین واردات مس را در ماه مارس افزایش داد زیرا به نظر می رسد فعالیت های صنعتی در سراسر این کشور مجددا آغاز شده اما کمبودهای احتمالی مواد اولیه برای ساخت فلزات تولید همه اقلام از لوازم خانگی گرفته تا باتری وسایل نقلیه برقی را به خطر می اندازد.

در زیر لیستی از مواد معدنی که چین به آنها وابستگی بالایی به واردات دارد آورده شده است:

کنسانتره مس (تامین کننده اصلی شیلی و پرو):

تا سال گذشته چین براساس داده های گروه بین المللی مطالعات مس، به واردات حدود 80 درصد کنسانتره مس مورد نیاز خود متکی بود. تاحدودی سنگ مس فرآوری شده برای ساخت و تولید فلز مس مورد نیاز در صنایع برق و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

واردات از عرضه کننده اصلی یعنی شیلی علیرغم وضع قوانین سختگیرانه و اضطراری در این کشور، بدون هیچ مشکلی ادامه داشته و محدودیت های اعمال شده برای کروناویروس بر روی واردات از این کشور بی تاثیر بوده است. اما در پرو برخی معدنکاران صادرات محموله های خود را کاهش داده اند و حتی فعالیت های خود را به طور موقت تعلیق کرده اند.

یکی از معدنکاران آمریکای جنوبی می گوید: واحدهای ذوب مس چین در مورد تامین ملزومات خود دچار مشکل شده اند.

سنگ نیکل (تامین کنندگان اصلی: فیلیپین، کالدونیای جدید)

واردات از اندونزی باعث کاهش تولید داخلی چین در سال 2019 شد اما با اعمال ممنوعیت صادرات سنگ نیکل کشورهای جنوب شرق آسیا، موجودی در بنادر چین در سال 2018 به کمترین سطح خود رسیده بود.

بزرگترین معدنکار نیکل که جایگزین فیلیپین در تامین نیکل مورد نیاز چین بود با در نظر گرفتن اقداماتی برای مهار ویروس کرونا، برخی فعالیت های خود را متوقف کرده است.

تحلیلگر ارشد حوزه نیکل موسسه Antaike یعنی Xu Aidong می گوید: محدودیت عرضه مواد اولیه تولید فولاد ضد زنگ مانند چدن نیکل (NPI) در چین سبب خواهد شد این شرکت ها به فکر کاهش تولید بیافتند.

بوکسیت (تامین کننده اصلی گینه، استرالیا و اندونزی):

تحلیلگر موسسه CRU یعنی Wan Ling می گوید واردات بوکسیت 40 درصد تولید آلومینای چین در سال 2019 را به خود اختصاص داده بود.

تامین کننده اصلی یعنی گینه تاکنون هیچ اختلالی را مشاهده نکرده است و قیمت بوکسیت استرالیا همچنان پایین خواهد ماند. وی گفت: علیرغم ثبت موارد ابتلا در معادن بوکسیت گینه که احتمال می رود بیشتر از آن چیزی باشد که گزارش می شود، باید دید دولت برای کنترل ویروس کرونا چه تدابیری را اتخاذ خواهد نمود.

کنسانتره قلع (تامین کننده اصلی میانمار):

نماینده ارشد انجمن بین المللی قلع چین یعنی Cui Lin گفت: چین 30 تا 35 درصد از کنسانتره قلع خود را از طریق واردات از کشور همسایه خود میانمار تامین می کند.

وی می گوید: محموله های ورودی در بین ماه های ژانویه تا فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته هرچند که مستقیما تحت تاثیر اختلالات ناشی از کروناویروس قرار نگرفته است. معادن میانمار فاقد کارگران چینی است و ما فکر می کنیم شرایط شاید از ماه می بهبود یابد.

وی ادامه داد: واحدهای ذوب بزرگ چین موجودی کافی در انبارهای خود برای 3 تا 4 ماه دارند اما تولیدکنندگان بخش خصوصی در آوریل و نیمه اول ماه آینده با مشکل کمبود مواد روبرو خواهند بود.

سنگ منگنز و کرومیت (تامین کنندگان اصلی آفریقای جنوبی):

چین به شدت به مواد تشکیل دهنده ساختار فولادهای ضد زنگ وارداتی از آفریقای جنوبی وابسته است. محدودیت ها و منع آمد و شد در این کشور در پی شیوع ویروس کرونا تا پایان ماه آوریل تمدید شده است اما اکنون معادن مجاز به فعالیت با حداکثر 50 درصد ظرفیت تولید خود هستند.

به گفته تحلیلگر ارشد موسسه CRU یعنی Ellie Wang، چندین معدنکار آفریقای جنوبی اعلام فورس ماژور کرده اما چین برای بیش از 12.5 هفته یعنی از اواخر ماه مارس انبارهای سنگ کروم خود را پر کرده و موجودی دارد.

مدیر تحقیقات Concord Resources یعنی Duncan Hobbs نیز گفته، در حال حاضر تاثیر قرنطینه در آفریقای جنوبی کاملا محدود است اما ادامه این روند می تواند به ایجاد اختلال منجر شود.

برای چین دشوار است که منابعی را که تاکنون از آفریقای جنوبی تامین می کرده اکنون از دیگر کشورها تامین نماید و جایگزینی برای آن پیدا کند.

کبالت (تامین کننده اصلی کنگو):

چین تقریبا به جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان بزرگترین تولیدکننده کبالت جهان برای تامین هیدروکسید کبالت جهت استفاده در باتری اتومبیل های الکتریکی EV وابسته است.

صادرات کبالت کنگو در سه ماهه اول 15 درصد افت داشته است و وزیر معادن این کشور درخصوص تعطیلی معادن در پی شیوع بیماری کروناویروس هشدار داده و این مسئله را فاجعه بار خوانده است. 

این کشور با مشکل دیگری نیز مواجه است و آن قرنطینه رانندگانی است که کبالت را از کنگو به بنادر منتقل می کنند و در زامبیا قرنطینه می گردند. این امر می تواند حمل دریایی محموله ها را دچار اختلال نماید.

عناوین برگزیده