تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۰۶۸۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

آبکاری سیم بکسل

می متالز - سیم بکسل هایی که از جنس فولادی تولید می شوند بر خلاف مشخصات مکانیکی بسیار مناسب مشخصات شیمیایی ضعیفی دارند بدین معنا که در صورتیکه بدون پوشش و حفاظت سطحی مورد استفاده قرار گیرند این سیم بکسل ها به سرعت دچار زنگ زدگی می شوند. اما دلیل زنگ زدگی سیم بکسل ها ساده است. فولاد که در واقع عنصر آهنی با عدد اتمی 53 می باشد که درصد کمی عناصر دیگر و همچنین کربن به ساختار آن اضافه شده است فلزی فعال می باشد.
آبکاری سیم بکسل

به گزارش می متالز، این فلز که در ساختار سیم بکسل ها نیز بکار گرفته شده است الکترون هایی فعال دارد که هر لحظه در تماس با نافلزاتی که نیاز به الکترون دارند ممکن است از اربیتال خود خارج شده و جذب نا فلزات شود. پدید از دست رفتن الکترون ها را در علم مواد که برای سیم بکسل های فولادی به همین ترتیب اتفاق می افتد اکسید شدن می نامند.

زمانی که فولاد اکسید می شود تغییر رنگ داده به سمت قرمز شدن و جدا شدن بافت های خود پیش می رود. این امر در مورد سیم بکسل ها که برای اهداف لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرند می تواند بسیار مخرب و با خطر های جانی و مالی همراه باشد. از این رو برای افزایش مقاومت سطحی و جلوگیری از اکسید شدن سطح فولاد سیم بکسل های فولادی آنها را آبکاری می کنند. البته در برخی از موارد برای کاهش هزینه و دشواری های فرآیند آبکاری سیم بکسل ها تنها از روغن و یا کریس های سطحی برای پوشش سطح سیم بکسل استفاده می کنند که تا اندازه ای نقشی موثر در کاهش سرعت زنگ زدگی ایفا می کند اما برای محیط هایی با خورندگی بالا مناسب نیست.

سیم بکسل گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم

یکی از محبوب ترین و کم هزینه ترین راه های محافظت سطحی سیم بکسل ها آبکاری سطحی آنها می باشد که به روش آبکاری گالوانیزه صورت می پذیرد. فرایند گالوانیزه سیم بکسل ها با بکار گیری عنصر فلزی زینک Zn که در فارسی به روی نیز شناخته می شود صورت می پذیرد. عنصر فلزی روی که لایه ای نازک از آن بر روی سطح سیم بکسل طی فرایند آبکاری گالوانیزه قرار می گیرد عنصری فلزی فوق فعال است یعنی از فلز آهن یا ترکیبات فولادی ساختار سیم بکسل ها فعال تر بوده میل بیشتری برای از دست دادن الکترون داشته و الکترون های ناپایدار تری دارد. از این رو در تماس دو فلز زمانیکه عنصر نافلزی مانند آب یا رطوبت وارد می شود این فلز زینک است که با تمایل بیشتر الکترون خود را از دست داده عنصر نافلزی را به حالت پایدار رسانیده و مانع از زنگ زدگی سیم بکسل می شود. اما آبکاری سیم بکسل ها با عنصر زینگ و طی فرایند گالوانیزه به دو روش گالوانیزه سرد در دمای کمتر و گالوانیزه گرم در دمای بیشتر صورت می پذیرد.

سیم بکسل گالوانیزه سرد با روکشی براق و نقره ای رنگ از فلز عرضه می شود که شامل اغلب سیم بکسل های موجود در بازار از سیم بکسل های آسانسوری گرفته تا سیم بکسل های حفاری و جرثقیل و سیم بکسل نتاب را شامل می شود. این آبکاری در دمای تقریبی 260 درجه صورت گرفته و سطح مفتول های سیم بکسل را با لایه نازکی از فلز زینک می پوشند. اما این نوع آبکاری با ضعف هایی روبرو بوده و در اثر ایجاد خراش سطحی بر روی سیم بکسل در آستانه زنگ زدگی قرار می گیرد. این در حالی است که سیم بکسل گالوانیزه گرم که در دمایی بالاتر از 600 درجه آبکاری می شود دارای نفوذ عمقی فلز زینگ در داخل سطح بیرونی سیم بکسل بوده و در برابر خراش نیز دچار مشکل زنگ زدگی نمی شود.

مزایای و معایب سیم بکسل استیل به سیم بکسل گالوانیزه

سیم بکسل های استیل آبکاری نمی شوند یعنی نیازی به آبکاری ندارند چرا که بصورت ذاتی در برابر زنگ زدگی محافظت می شوند. بدین معنا که در داخل ترکیب شیمیایی سیم بکسل استیل از عناصر فلزی فعال با قابلیت های بالای الکترون دهی استفاده شده و در صورتیکه در تماس با آب و رطوبت قرار گیرند این عناصر الکترون های ناپایدار خود را آزاد نموده و با از دست دادن الکترون مانع از اکسید شدن بخش آهنی یا ترکیبات فولادی که نزدیک به 80% کل ترکیب سیم بکسل استیل را به خود اختصاص می دهند می شوند. سیم بکسل های استیل دارای قیمت بالاتری از سیم بکسل های فولادی هستند چرا که ترکیبات شیمیایی گران قیمتی دارند. در عوض هر قدر مقاومت شیمیایی سیم بکسل استنلس استیل در برابر خوردگی، اکسید شدن و زنگ زدگی بالا باشد از نظر خواص مکانیکی مانند تنسایل مقاومتی، سختی سطحی، WLL , MBL از سیم بکسل های فولادی در رده پایین تری قرار دارند. در کل با توجه به تنسایل تقریبی سیم بکسل های استیل که مقدار عددی 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع را دارد در مقایسه با سیم بکسل های فولادی که در کمترین میزان دارای تنسایل 1570 بوده و با افزایش درصد کربن در ساختار و انجام عملیات حرارتی به میزان 2160 نیز در بالاترین میزان که برای برخی از سیم بکسل های نتاب مورد استفاده قرار می گیرد می باشد.

منبع: رجا نیوز
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد