به گزارش می متالز، سید مناف هاشمی صبح امروز از مراحل ساخت و بهره برداری نیمه ی شمالی خط ٦ متروی تهران بازدید کرد و با اشاره به پیشرفت بیش از ٩٣ تا ٩٥ درصدی این خط گفت: مهمترین مساله در این خط، تامین تجهیزات، تاسیسات اعم از فن و پله های برقی بوده که نیازمند تامین منابع مالی است.
وی با بیان اینکه پنج ایستگاه در نیمه جنوبی خط ٦ مترو پیشتر به بهره برداری رسیده است، ادامه داد: این خط از شمال غرب پایتخت ( کوهسار ) آغاز و به طول ٣٢ کیلومتر در پایان به دولت آباد میرسد که بهره برداری از ٢ ایستگاه دیگر در نیمه جنوبی و ٤ ایستگاه در نیمه شمالی تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.
هاشمی با بیان اینکه توسعه مترو به عنوان اولویت نخست مدیریت شهری مورد تاکید است، تصریح کرد: معتقدم از طریق منابع مالی شهرداری تهران، بودجه تخصیص یافته از سوی دولت ، فروش اوراق مشارکت و درآمد حاصل از مجتمع های ایستگاهی میتوانیم منابع مورد نیاز توسعه ، تکمیل و بهره برداری از خطوط در دست اجرا را تامین کنیم.
وی در ادامه به ٩١٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ٩٧ اشاره کرد و گفت: امیدواریم برابر توافقاتی که با بانک عامل داشته ایم این پول تا پایان خرداد ماه به نتیجه برسد چرا که در غیر اینصورت مراتب بصورت حقوقی دنبال خواهد شد، هم چنین ١٥٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال ٩٨ است که ٥٠٠ میلیارد آن به اتوبوسرانی و هزار میلیارد آن به مترو تعلق می گیرد ، اما با توجه به شرایط ویژه ی شیوع کرونا در کشور، این رقم در سال ٩٨ محقق نشد لذا دیوان محاسبات تا پایان تیر ماه به شهرداری ها فرصت داده که اوراق خود را زنده کنند .
معاون شهردار تهران گفت: اوراق مشارکت سال ٩٩ هم رقم خوبی است که در حال رایزنی با وزارت کشور به منظور تحفق سهم شهرداری تهران هستیم.
به گفته هاشمی، ٣ اوراق مشارکت مذکور، پشتوانه ی بسیار خوبی برای متروی تهران است که در سایه حمایت دولت که بالغ بر ٥٠ درصد ضمانت اوراق مشارکت را بر عهده دارد می توانیم به نتایج مطلوبی در توسعه و بهره برداری از خطوط در دست احداث برسیم .
در ادامه مصطفی کاظمی مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران نیز با تاکید بر اینکه توسعه مترو به عنوان یکی از مطالبات شهروندان مورد توجه همه ادوار مدیریت شهری بوده و در این دوره نیز تاکید شهردار محترم تهران، توسعه خطوط مترو و تکمیل و بهره برداری از بخش های باقیمانده است، گفت: معتقدم تامین منابع و حمایت نظام بانکی در این بخش بسیار تاثیر گذار است .
مدیر کل دفتر شهردار تهران با بیان اینکه مترو، پروژه شهرداری تهران نیست، تصریح کرد: متروی تهران یک پروژه ملی است که حمایت بخش مهمی از حاکمیت را نیز میطلبد.
وی تاکید کرد: معتقدم اگر به توسعه مترو به عنوان یک پروژه ی شهرداری نگاه شود حتما در مسیر توسعه با چالش هایی مواجهه خواهد بود اما در سایه حمایت دولت به عنوان یک پروژه ی ملی ، بی شک موانع بانکی موجود نیز برطرف خواهد شد.