به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور، گفت: پس از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا در اردیبهشت 97 شرکت های خودروسازی کره و فرانسه چمدان خود را بسته و ایران را ترک کردند. در این شرایط حتی خوشبینانه ترین افراد نیز تداوم فعالیت خودروسازان را بعید می دانستند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: علیرغم تمام مشکلات، خودروسازان توانستند در سال های 97 و 98 با تکیه بر توان داخل به تولید خودرو ادامه دهند حتی در سال جاری تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در دستورکار این شرکت ها قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه بخشی از تقاضای موجود در بازار خودرو کاذب بوده و ناشی از سوداگری است، اظهار کرد: زمانی که افراد می توانند با خرید خودرو حدود 40 میلیون تومان سود به دست آورند مسلما سوداگران تمام تلاش خود را برای استفاده از این فضا به کار می برند.
خیابانی با بیان اینکه تاکنون در طرح فروش فوری تاکنون حدود 25 هزار دستگاه عرضه می شود در حالی که حدود 3 میلیون نفر متقاضی ثبت نام کرده اند، اضافه کرد: در این شرایط چاره ای جز قرعه کشی برای وزارت صنعت باقی نمی ماند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مقرر شده است هر 3 ماه یکبار طرح فروش فوری خودرو اجرایی شود، تصریح کرد: مادامی که قیمت خودرو واقعی نشود این بازار همچنان محلی برای سرمایه گذاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه نهاده های تولید خودرو مانند فولاد حدود 168 درصد افزایش قیمت داشته اند، ادامه داد: در سال گذشته با بومی سازی تولیدات، حدود 300 میلیون دلار از ارزبری تولید خودرو کاسته شد و براساس برنامه ریزی ها مقرر است، این رقم در سال جاری به 500 میلیون دلار برسد.
خیابانی درباره تولید خودرو ملی، گفت: باید کمیتهی مشترکی با حضور دانشگاه علم و صنعت، ایران خودرو، سایپا و معاونت آموزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و پلتفرم مشترک تولید خودرو ملی طراحی شود.
وی با تاکید بر ضرورت تولید موتورسیکلت و خودرو برقی یادآور شد: برای تولید خودرو ملی باید علیرغم طراحی پلتفرم مشترک منابع مالی مورد نیاز نیز فراهم شود.