تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۱۰۷۹۹۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

رونق صادرات گوهرسنگ ها نیاز به اصلاح آیین نامه های گمرکی دارد/ مهم ترین رویکرد در صنعت گوهرسنگ ها، صادرات است/ ایمیدرو در حال تسهیل "جهش تولید" و صادرات گوهرسنگ ها است

می متالز - رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و گوهرسنگ های ایران گفت: توسعه بازار گوهرسنگ ها زمانی محقق می شود که برخی آیین نامه های گمرکی اصلاح شود. وی افزود: در حال حاضر قوانین این صنعت در کارگروه بهینه سازی گوهرسنگ ها در حال پایش است تا روند صادرات این حوزه تسهیل شود.
رونق صادرات گوهرسنگ ها نیاز به اصلاح آیین نامه های گمرکی دارد/ مهم ترین رویکرد در صنعت گوهرسنگ ها، صادرات است/ ایمیدرو در حال تسهیل "جهش تولید" و صادرات گوهرسنگ ها است

به گزارش می متالز، محمدجواد پیش بین افزود: یکی از مواردی که برای رشد صادرات این صنعت باید مورد توجه قرار بگیرد، اصلاح قوانین و مقررات در دستگاه های اجرایی است.

وی گفت: از سوی دیگر توریست ها به دنبال خرید سنگ هستند اما به دلیل اعمال برخی آیین نامه ها، نمی توانند خرید خود را از گمرک خارج کنند.

 

بازنگری در قیمت گذاری

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و گوهرسنگ های ایران عنوان کرد: هیچ سنگ قیمتی کد تعرفه خاص خودش را ندارد.

پیش بین ادامه داد: 95 درصد سنگی که از ایران صادر می شود روی فلز سوار می شود. اکنون پایه (رکاب انگشتر) را بانک مرکزی قیمت گذاری می کند و سنگ آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت گذاری می شود.

وی افزود: باید توجه داشت سنگ، ماده اولیه رکاب است و محصول نهایی نیست و در این زمینه باید در نحوه قیمت گذاری ها بازنگری شود.

 

پایش زنجیره

این عضو کارگروه بهینه سازی گوهرسنگ ها ایمیدرو افزود: صنعت گوهرسنگ ها را باید از ابتدای شناسایی و اکتشاف تا زمانی که تبدیل به نگین شده و در واحد صنفی به فروش می رسد، مورد پایش قرار داد.

پیش بین عنوان کرد: در ابتدا باید اکتشاف را شروع و پتاسیل ها را شناسایی کنیم و هم زمان با این اقدام، برای آموزش در سطح استاندارد بین المللی برنامه داشته باشیم. بازاریابی و فروش گام دیگری است که نباید معطوف به بازار داخل باشد.

 

توسعه با محوریت بخش خصوصی

پیش بین ادامه داد: در سنوات گذشته مجموعه فعالیت هایی در خوشه جواهرات و گوهرسنگ ها استراتژی هایی توسط بخش خصوصی تعیین و موفقیت هایی در این حوزه حاصل شد.

وی گفت: پرچمدار توسعه این حوزه و عامل جذب سرمایه گذاران، بخش خصوصی بوده است. چند سالی است که بخش خصوصی در بحث آموزش و تدوین استانداردها وارد شده است و برای این حوزه 9 استاندارد تعریف کرده است.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و گوهرسنگ های ایران افزود: از جمله این استانداردها می توان به استاندارد سنگ های رنگی، الماس، مروارید، مخراج کاری، حکاکی روی سنگ، فیروزه کوبی و ... اشاره کرد.

وی گفت: اگر بخش خصوصی شرایط بهتری داشت و موانع تولید حذف می شد، توسعه این حوزه با سرعت بیشتری دنبال می شد.

پیش بین افزود: از سوی دیگر برخی قوانین سازمان محیط زیست، نیاز به بازنگری دارد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، معدن آکوامارین (سنگ آبی رنگ) در مشهد وجود دارد. این معدن تنها معدن دارای ذخایر با کیفیت بالا است که فعال شدن آن نیاز به همکاری برخی نهادها دارد.

وی با اشاره به مزیت های نسبی ایران در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، عنوان کرد: اکنون دستمزد کارگر در ایران ارزان تر از دیگر کشورها و قیمت سنگ خام ایران خیلی کمتر از سطح بین المللی است.

 

بسترسازی ایمیدرو برای جهش تولید و صادرات

پیش بین در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه ایمیدرو در حال بسترسازی برای "جهش تولید" و صادرات گوهرسنگ ها است، گفت: پیش از این در زمینه گوهرسنگ ها فعالیتی در این سازمان صورت نمی گرفت.

وی افزود: شرایطی مناسبی با راهبری ایمیدرو برای توسعه این صنعت مهیا شده است. این سازمان در جلسات "کارگروه بهینه سازی گوهرسنگ ها" از بدنه این حوزه و بخش خصوصی دعوت می کند. جای قدردانی دارد که رییس هیات عامل ایمیدرو، اهتمام جدی به رونق صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دارد.

 

تقویت بخش خصوصی

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و گوهرسنگ های ایران گفت: نکته ای که در جلسات کارگروه ایمیدرو باید مورد توجه قرار داد، این است که امور این صنعت متمرکز به بدنه دولت نباشد و رویکرد اصلی، تقویت بخش خصوصی باشد.

وی افزود: دولت باید در بخش هایی که ریسک بالایی همچون اکتشافات اولیه وجود دارد، نقش حمایتی خود را ایفا کند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده