به گزارش می متالز، مایکل مزاریک، مدیرعامل والکامبی به بلومبرگ گفت: پس از تلاشهای روزانه و بحثهای متعدد، این محموله طلا به شکل ناگهانی و بدون هشدار قبلی به سوییس رسید.
بحران ویروس کرونا بخشی از بازار فلزات ارزشمند را نمایان کرده که معمولا توجه چندانی جلب نمیکرد. این بخش لجستیک حمل طلا، نقره و سایر فلزات در سراسر جهان است. این کسب و کار عمدتا در اختیار شرکتهایی شامل برینکس کو، G4S Plc، لومیس ای بی و مالکا-آمیت است که معدنکاران و پالایشگران را به هابهای تجارت و مصرف طلا در سراسر جهان وصل میکنند.
در شرایط عادی شمشهای طلا به ارزش میلیونها دلار در بخش بار هواپیماهای مسافری در چند متری زیر پای مسافران حمل شده و پس از رسیدن به مقصد با خودروهای مسلح به پالایشگاهها و صندوقهای نگهداری منتقل میشوند. اما زمین گیر شدن پروازها روی این صنعت که سابق بر این بر تحویل فوری متکی بود، تاثیر گذاشته و حتی باعث شده است بازار طلای لندن بحث موافقت با تحویل در شهرهای دیگر جهان را مطرح کند.
اکنون که پروازهای هوایی جهان محدود شده است، صنعت فلزات ارزشمند به دنبال راههای دیگری برای فعال نگه داشتن بازار است. موانع لجستیکی فراوانی وجود دارند و حتی اگر فضایی در یک هواپیما وجود داشته باشد، در صورت نیاز به ارسال تجهیزات پزشکی ضروری، محمولههای طلا بازگردانده میشود.
باسکاران نارایانان، نایب رییس برینکس آسیا پسیفیک در این باره گفت: در پروازهای تجاری، چارتری یا باری محدودی که استفاده میکنیم، تجهیزات حفاظت شخصی، پزشکی، دارویی، غذایی و سایر اقلام ضروری به نیاز ما برای جابجایی شمشهای طلا اولویت دارند.
یک نام بزرگ دیگر در کسب و کار حمل محمولههای شمش، مالکا-آمیت است که پیش از بحران کرونا در ظرف 24 ساعت محموله را تحویل میداد اما اکنون 48 تا 72 ساعت زمان میبرد و هزینهها هم افزایش پیدا کرده اند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، برخی در بازار میگویند که موفق شده اند بدون تاخیر فعالیت کنند اما رابرت میش، رییس بخش فلزات ارزشمند شرکت "میش اینترنشنال مونتری" در این باره اظهار کرد که نقل و انتقال طلا از آسیا بسیار دشوار شده است و برخی از مشتریان این مسئله را درک کرده و برخی دیگر درک نمیکنند.