تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۱۰۸۷۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شرکت‌های ایرانی راکد در عمان، چالش تجارت بین دو کشور

می متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در عمان گفت: از چالش‌های تجاری بین ۲ کشور ایران و عمان می توان به هجوم بی برنامه و عظیم ایرانیان به عمان و ثبت شرکت‌های تجاری راکد در این کشور اشاره کرد.
شرکت‌های ایرانی راکد در عمان، چالش تجارت بین دو کشور

به گزارش می متالز، محمد رضا باوی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در عمان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی، با تاکید بر اینکه راه های هوایی با عمان کاملا قطع شده است، بیان کرد: به علت شرایط کرونایی تمام مرز‌های هوایی و دریایی مسافری میان عمان، ایران و یمن بسته شده است.

او با اشاره به عوامل موثر بر افزایش ارتباط، گفت: عمان از طریق ایران می‌تواند به کشور‌های حاشیه دریای خزر متصل شده و در تامین نیاز‌های خود از پتانسیل‌های ایران بهره گیرد. 

این در حالی است که عمان اهتمام ویژه‌ای برای امنیت غذایی خود قائل است و از استرالیا، برزیل و هند کالا وارد کرده است، اما هنوز نتوانسته از ایران و از طریق کریدور شمال جنوب شرایط مناسبی را برای تامین کالا‌های خود فراهم آورد.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیان کرد: در این میان امیدواریم از فرصت کریدور شمال وجنوب در این راستا بهره مندی لازم را ببریم تا نه تنها برای واردات و صادارت کالا از ایران و بالعکس استفاده کرد بلکه از ایران برای صادرات عمان به کشور‌های همسایه نیز بهره برد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چالش‌های پیش روی روابط تجاری ایران و عمان چیست؟ گفت: در خصوص چالش‌های تجاری بین ۲ کشور هجوم بی برنامه و عظیم ایرانیان به کشور عمان است، ثبت شرکت‌های تجاری، ضعف در عملکرد شرکت های تاسیس شده در عمان منجر به فرصت سوزی ها و بروز مشکلات متعددی در رابطه تجاری این دو کشور شده است.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در عمان در خصوص گسترش ارتباطات با این کشور، گفت: قطعا افزایش ارتباط بین عمان و ایران بیشتر شده و خواهد شد، ولی این ارتباط به حجم و ارزش اقتصادی مثبت و مستمر تاثیر گذار است.

باوی افزود: در این مدت  صرف گسترش ارتباط بین ۲ کشور مهم نبوده و مهم فعالیت تجاری  و بیشتر بخش سرمایه گذاری (ارز آوری) مشترک اهمیت دارد. قطعا عمان یکی از بهترین و برترین سیستم امنیت تجاری و اطلاعاتی را در دنیا و خاورمیانه دارد.

آمار تجارت خارجی مستقیم ایران و عمان از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷

عناوین برگزیده