تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۱۰۹۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک شرکت مدعی شد:

۳ پیامد منفی روش فعلی عرضه اولیه/ پیشنهاد حذف مردم، افزایش دامنه نوسان و....

می متالز - یک شرکت با اعلام ۳ پیامد منفی روش فعلی عرضه های اولیه، پیشنهاداتی مانند عرضه سهام به سرمایه‌ گذاران نهادی نه به عامه مردم، افزایش دامنه قیمت ثبت سفارش و تعریف دامنه نوسان متفاوت و... داد.
۳ پیامد منفی روش فعلی عرضه اولیه/ پیشنهاد حذف مردم، افزایش دامنه نوسان و....

به گزارش می متالز، درحالی طی دو سه سال اخیر، عرضه های اولیه با بازدهی حداقل 80 درصدی و تا 500 درصدی و بیشتر و ورود شرکت های جدید به یکی از جذابه های اصلی بازار سهام و عاملی برای ورود سرمایه گذاران جدید تبدیل شده که شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد شرایط عرضه اولیه و پیامدهای شیوه فعلی این فرآیند را مورد بررسی قرار داده است.

صف خرید ۱۶ روزه و بازدهی ۹۹ درصدی سهام جدید

نحوه قیمت‌گذاری عرضه‌های اولیه طی سال‌های اخیر به شکلی بوده که برای ایجاد جذابیت قیمتی و شکل‌گیری اقبال عمومی نزد سهامداران، قیمت روز عرضه همواره پایین‌تر از ارزش شرکت معین شده است.  این شیوه قیمت‌گذاری و فاصله مشهود میان ارزش برآوردی و قیمت سهم، سبب شده تا تمامی شرکت‌ها در روزهای پس از عرضه اولیه با صف‌های خرید سنگین مواجه شوند.

بررسی شرکت‌های تازه وارد سال گذشته نشان می‌دهد این شرکت‌ها حداقل ۳ و حداکثر ۴۴ روز صف خرید را تجربه و به‌طور متوسط ۱۶ روز با صف خرید مواجه بوده‌اند و میانگین بازدهی آنها تا پایان صف خرید نیز معادل ۷. ۹۹ درصد بوده است.

سه پیامد منفی ناشی از روش فعلی عرضه های اولیه

در این راستا می‌توان سه‌گانه‌هایی از جمله ایجاد هزینه - فرصت قیمت‌گذاری برای بنگاه‌ها، شکل گیری تصویر ناصحیح از بازار سهام برای سهامداران تازه‌ وارد و اخلال در عملکرد بازار را از جمله پیامدهای شیوه کنونی عرضه‌های اولیه مطرح کرد.

ایجاد هزینه - فرصت قیمت‌گذاری برای بنگاه: تامین مالی از طریق وجوه سرمایه‌گذاران جدید، یکی از اصلی‌ترین اهدافی است که شرکت‌ها از عرضه عمومی دنبال می‌کنند و قیمت‌گذاری فعلی چالشی جدی برای تامین مالی بنگاه‌ها محسوب می‌شود.

هر چند که قیمت‌گذاری فعلی با ایجاد نوعی حاشیه سود بدون ریسک (به بیان دقیق‌تر رانت اقتصادی) سبب افزایش استقبال از عرضه‌ها می‌شود و سود قابل ملاحظه‌ای را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند اما باید توجه داشت که این موضوع به معنای ایجاد هزینه- فرصت قیمت‌گذاری برای شرکت‌ها است. تعیین قیمت عرضه در سطحی کمتر از ارزش واقعی یا برآوردی شرکت به معنای انتقال منابع از سمت مالکان فعلی به خریداران سهام است.

به بیان روشن‌تر، بخش زیادی از سودی که در فرآیند عرضه اولیه نصیب خریداران می‌شود می‌توانست با قیمت‌گذاری بهتر و دقیق‌تر به مالکان اصلی شرکت تعلق گیرد. بنابرای به نظر می‌رسد هر گونه اصلاح و بهبود در فرآیند عرضه‌های اولیه، بیش از هر نهاد دیگر انتفاع بنگاه‌های عرضه‌کننده را در پی خواهد داشت و این موضوع می‌تواند موجب ترغیب بنگاه‌ها برای ورود زیرمجموعه آنها به بازار سرمایه شود.

شکل گیری تصویر ناصحیح از بازار سهام برای سهامداران تازه‌وارد: هر چند آمار رسمی و دقیقی از ارزش میزان معاملات افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه وجود ندارد اما برخی مصاحبه‌ها از طرف مقامات ناظر و همچنین شواهد میدانی نشان می‌دهد افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه که فعالیت خود را با سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه آغاز کرده‌اند، غالبا خیلی سریع به افزایش خرید سهام اقدام می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد کسب سودهای قابل‌ ملاحظه و بدون ریسک از عرضه‌های اولیه سبب می‌شود که نوعی ذهنیت غیرصحیح از بازار سرمایه نزد افراد تازه‌وارد ایجاد شود و این افراد با هدف کسب بازدهی مشابه، اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در سایر شرکت‌ها کنند. ناآگاهی از ریسک‌های بازار و عدم برخورداری از دانش تحلیلی مناسب عاملی است که می‌تواند این سهامداران را در آینده متضرر کند.

اخلال در عملکرد بازار: در این میان پیامد سومی نیز وجود دارد که نه برای فروشندگان و نه برای خریداران عرضه اولیه است، بلکه تمامی بازار سرمایه را به‌صورت منفی متاثر می‌کند.

اولین وجه این موضوع، مربوط به صف‌های سنگین خریدی است که در روز عرضه اولیه شرکت‌ها شکل می‌گیرد. صف خرید به معنای نامناسب بودن قیمت‌ تعیین شده، ناکارآیی مکانیزم تخصیص و ناکارآیی بازار است و این موضوع سبب می‌شود مقادیر زیادی از نقدینگی بازار در زمان‌های عرضه اولیه، در صف خرید قفل شود و اثر منفی بر میزان نقدشوندگی بازار دارد.

در کنار این موضوع، رانت قرار گرفته در قیمت عرضه‌های اولیه موجب می‌شود جذابیت نسبی عرضه اولیه بیش از سایر سهام شود (اخلال قیمت‌های نسبی) و جریان تقاضا از سمت سایر سهام به سمت عرضه‌های اولیه منحرف شود. پیامد این امر نه‌تنها افزایش قابل‌ملاحظه تقاضا برای عرضه‌های اولیه است، بلکه انتقال نقدینگی از دیگر سهام بازار (قبل، حین و پس از عرضه) به سمت صف‌های خرید شرکت‌های عرضه‌شده، نقدشوندگی بازار را کاهش خواهد داد.

چند پیشنهاد برای اصلاح فرآیند عرضه‌های اولیه

با توجه به این مشکلات و همچنین بررسی تجارب دنیا، پیشنهادهایی برای اصلاح فرآیند عرضه‌های اولیه ارائه می‌شود. این پیشنهادها مراحل قبل، حین و پس از عرضه را شامل می‌شود و همچنین شامل تغییرات کلی (ساختاری) یا جزئی (موردی) است. به‌نظر می‌رسد اعمال هر کدام از این تغییرات می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد و کارآیی و بهینگی فرآیند عرضه‌های اولیه را افزایش دهد.

مرحله آماده‌سازی و پذیرش: یکی از موارد قرار گرفتن پذیرش و هیات پذیرش در اختیار شرکت‌های بورس و فرابورس و اعطای اختیار "ثبت نزد سازمان" به سازمان بورس است. درحال‌ حاضر سازمان بورس در پذیرش یا عدم‌پذیرش شرکت‌ها به نوعی حق وتو دارد.پیشنهاد می‌شود سازمان تنها بر روی جنبه‌ هایی نظیر شفافیت و اجرای اصول حاکمیت شرکتی به هیات پذیرش مشاوره و پیشنهاد ارائه دهد.

دومین پیشنهاد، موضوع افزایش کارمزد مشاور پذیرش است. چرا که با ارقام فعلی، انگیزه‌ بررسی و راستی‌ آزمایی چندانی برای مشاوران وجود نخواهد داشت.

همچنین الزام مشاور پذیرش به ارائه گزارش‌های ادواری ارزش‌گذاری تا دو سال (هر شش ماه یکبار) در مورد شرکتی که ارزش‌گذاری و عرضه شده، پیشنهاد دیگری است که می‌تواند موجب بهبود کیفیت گزارش‌های ارزش‌گذاری شرکت‌ها شود.

مرحله عرضه: اولین پیشنهاد این زمینه و از نوع اصلاحات کلی و ساختاری، عرضه سهام به سرمایه‌گذاران نهادی (و نه به عامه) است. هرچند این روش به دلیل خروج خیل میلیونی فعلی خریداران عرضه اولیه از این فرآیند، احتمالا چندان مورد پذیرش عامه سهامداران نخواهد بود اما افزایش کارآیی حاصل از این تغییر بسیار مشهود خواهد بود.

دومین پیشنهاد و از جنس اصلاحات جزئی، مساله افزایش دامنه قیمت ثبت سفارش در روز عرضه اولیه است. سال گذشته میانگین دامنه قیمت  عرضه‌های اولیه در روز ثبت سفارش معادل ۸. ۴ درصد و با کمینه ۶. ۰ و بیشینه ۵. ۹ درصدی بود و با توجه به آنکه تمامی عرضه‌های صورت گرفته، در سقف مشخص شده و همراه با صف‌های خرید سنگین کشف قیمت شده‌اند و از سوی دیگر با توجه به آنکه بیان شد شرکت‌های مذکور حداقل ۳ روز (و به‌صورت میانگین ۱۶ روز) صف خرید را تجربه کرده‌اند.

مرحله پس از عرضه: اولین پیشنهاد برای مرحله، استفاده از دامنه نوسان متفاوت برای شرکت‌های عرضه شده است. با توجه به شکل‌گیری صف‌های خرید سنگین و وقفه زمانی در فرآیند رسیدن به نقطه تعادل قیمتی، پیشنهاد می‌شود تا دامنه نوسان قیمت شرکت‌ها پس از عرضه (مثلا ۵ روز بعدی) به ۱۰ درصد افزایش یابد. مزیت این کار، خروج سریع سهم از صف خرید و جلوگیری از حبس نقدینگی بازار در صف خرید است که می‌تواند افزایش نقدشوندگی بازار را به دنبال داشته باشد.

دومین پیشنهاد این زمینه که شبیه پیشنهاد اول تنها نیازمند تغییرات جزئی است، مساله استفاده از مشتقات نظیر اختیار خرید بر روی سهام عرضه شده است. تعریف ابزارهای مشتقه بر روی سهم‌هایی که عرضه اولیه می‌شوند (درست در همان روز عرضه) می‌تواند کمک موثری در کاهش صف‌های خرید، افزایش نقدشوندگی بازار و همچنین توسعه بازار مشتقه داشته باشد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده