تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۲۲۲۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقدامات حمایتی برای بازگشت ثبات به بازار سرمایه

‌می‌متالز - مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری امید گفت: تا زمانی‌که دربحث توسعه ابزار‌های معاملاتی به بلوغ مورد نظر دست نیابیم، نمی‌توان مانع از بروز التهابات شدید در روند معاملات شد.

به گزارش می‌متالز، محمدهادی بحرالعلوم، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری امید توسعه نیافتن زیرساخت اقتصادی و بازار مالی کشور، تنش‌های بین‌المللی و رفتار معامله‌گران را از جمله دلایل ریزش بازار سرمایه در ماه‌های اخیر ذکر کرد و گفت: اگرچه در دو دهه اخیر شاهد شکل‌گیری نهاد‌های مالی قابل توجهی بودیم، اما تا تحقق شایسته ماموریت‌ها و ظرفیت‌ها فاصله بسیاری داریم. به طور مثال؛ صندوق‌های با درآمد ثابت با رقابت سنگین خود با نظام بانکی، عملا نقشی تاثیرگذار در سیاست‌گذاری کلان مالی کشور ایفا کرده‌اند، اما هماهنگی ملموسی بین ارکان بازار مالی کشور اعم از بازار پول، سرمایه و سایر سیاستگذاران ارشد اقتصادی ملاحظه نمی‌شود.

او با بیان‌اینکه در بحث ابزار‌های معاملاتی نتوانستیم به بلوغ مورد نظر دست یابیم، تاکید کرد: تا زمانی که این ابزار‌ها توسعه پیدا نکند نمی‌توان مانع از بروز التهابات شدید در روند معاملات شد.

این کارشناس بازار سرمایه، ریسک‌های سیستماتیک و ماهیت متلاطم سیاستگذاری اقتصادی در کشور را عامل دیگری در ریزش بازار دانست و توضیح داد: این ریسک‌ها به تبع ماهیتی که دارند، تصمیم‌گیری‌ها را کوتاه‌مدت کرده و به دلیل نبود ثبات در سیاستگذاری‌ها تصمیمات سیاسی و اقتصادی از رویکرد تحلیل‌محور به سمت خبر محوری حرکت کرده که همین عامل موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران تبدیل به نوسان‌گیر شوند.

بحرالعلوم در پایان درمورد اقدامات حمایتی برای بازگشت ثبات به بازار سهام، گفت: به‌نظر می‌رسد حمایت حقیقی و پایدار از بازار سرمایه در گرو بازبینی در رویه‌هایی است که اکوسیستم بازار سرمایه را غیرقابل اتکا و برنامه‌ریزی می‌کند. دراین صورت می‌توان به تدریج شاهد تبدیل دیدگاه‌های کوتاه مدت به سرمایه‌گذاری بلندمدت بود. دولت نیز به همراه سازمان بورس می‌بایست درکنار مقوله تزریق نقدینگی به بازار، تدابیر حمایتی را در این چهارچوب طراحی کند چرا که یک سرمایه‌گذار اساسا عاقل اقتصادی است و درصورت وجود چشم‌انداز مناسب، خود نقدینگی را وارد بازار می‌کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده