تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۸۸۵۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آتیه‌نو آخرین تحولات بازار سهام را بررسی کرد؛

بازدهی ۱۶،۶ درصدی شستا در بورس طی ۴ هفته اخیر

‌می‌متالز - کاغذسازی کاوه (چکاوه) با بازدهی ۴۰ درصدی خود در بازه زمانی ۱۹ آذر تا ۱۵ دی ماه سال جاری یکی از پربازده‌ترین نماد‌های منتخب شستا شده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی که با نماد شستا در بازار سهام شناخته می‌شود، در چهار هفته اخیر توانست بازدهی ۱۶.۶ درصدی را برای سهامداران خود رقم زند و اگر شاخص کل تا پایان سال نیز به محدوده ۲ میلیون واحدی برسد، شستا به صورت حدودی می‌تواند بازدهی ۴۰ درصدی را در یک بازه زمانی ۳.۵ ماهه محقق سازد که این موضوع طی دو سال اخیر که بازار سهام روند نزولی طی کرده، بی‌نظیر خواهد بود.

این روز‌ها بازار سهام دوباره در تیررس سرمایه‌گذاران قرار گرفته و با توجه به اینکه بسیاری از نماد‌ها در کف قیمتی خود قرار دارند، شاهد بازگشت مجدد نقدینگی به بازار سهام هستیم. این موضوع با توجه به رشدی که در سایر بازار‌ها طی دو ماهه اخیر و همزمان با افزایش قابل توجه دلار رخ داده، از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا تنها بازاری که در این زمینه رشد چندانی نداشته، بازار سهام است. در این رابطه بسیاری از کارشناسان بازار سهام معتقدند، با توجه به روندی که بورس در پیش گرفته، شاخص کل بورس می‌تواند تا پایان سال سقف تاریخی خود را پس بگیرد که این امر می‌تواند از همین نقطه یک رشد ۲۵ درصدی را برای نماد‌های شاخص‌ساز رقم بزند.

سودسازی شستا

یکی از دلایل عمده اقبال سهامداران بورسی به نماد شستا در هفته‌های اخیر، سودسازی مناسب این شرکت است؛ به طوری که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور‌ماه سال ۱۴۰۱، به ازاء هر سهم سود نقدی ۱۳۵ ریالی بین سهامداران خود توزیع کرد که این موضوع نشان‌دهنده عملکرد مناسب و اصولی مدیران ارشد سازمان تأمین‌اجتماعی و شستا در مدیریت این هلدینگ بزرگ و زیر‌مجموعه‌های آن است. از سوی دیگر، شستا با توجه به هلدینگ‌هایی که در زیر مجموعه خود دارد، توانست در تمامی عرصه‌های اقتصادی وارد شود.

از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی، شش هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتأمین (تاصیکو)، سرمایه‌گذاری صبا تأمین (صبا) و کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) می‌شوند.

هرکدام از این هلدینگ‌ها شرکت‌های زیرمجموعه متنوعی در بازار سرمایه دارند که این موضوع باعث آن شده تا شستا بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری بازار سرمایه لقب گیرد که در تمامی صنایع بورسی زیرمجموعه دارد، به نوعی نقشی که این شرکت در اقتصاد ملی ایران ایفا می‌کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به عملکرد این هلدینگ‌ها است که شستا توانسته طی سالیان اخیر سودسازی کند که نتیجه این موضوع نیز اقبال سرمایه‌گذاران به سهام شستا است.

۱۵ صنعت بورسی و غیر بورسی

همان‌طور که اشاره شد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی، بزرگترین هلدینگ بورسی است که به دلیل گسترده بودن حوزه فعالیت آن، ساختار بسیار عظیمی دارد و تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه شستا شناخته می‌شوند؛ بنابراین تأثیر این شرکت بر روند بازار سرمایه موضوعی کاملاً واضح است و شرکت‌های زیرمجموعه شستا نقش اساسی در معاملات بورس و فرابورس دارند.

صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، لاستیک، پلاستیک، محصولات سلولزی، فنی و مهندسی، دارویی، حمل‌و‌نقل دریای، کشتیرانی، معدن، فولاد، مس، کاشی، لوله‌سازی، بانک، بیمه، لوازم خانگی، دامپروری، غذایی، زراعی و کشاورزی و ارتباطات و مخابرات، صنایعی هستند که شستا در آن‌ها فعال است که این موضوع باعث جذابیت برای سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت شد.

شستا؛ گزینه مطلوب سرمایه‌گذاری

شستا طی یک ماه اخیر بازدهی ۱۶.۶ درصدی را رقم زد و با توجه به اینکه قیمت این نماد در حال حاضر در محدوده ۱۰۰ تومان تثبیت شد، می‌تواند در گام اول قیمت ۱۲۰ تومان را فتح کند که این موضوع بازدهی سهامدارانی که حتی در قیمت ۱۰۰ تومان سهام شستا را بخرند، در کوتاه‌مدت به ۲۰ درصد خواهد رساند.

اما نکته مهم در مورد سهم شستا این است با توجه به بزرگ بودن سهم و زیر‌مجموعه‌های فراوان آن، سهامداری در بلند‌مدت سود بسیار هنگفتی را نصیب سهامداران شستا خواهد کرد. شرکت‌هایی از جنس شستا با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در زیر‌مجموعه‌های خود دنبال می‌کند، به طور قطع در سال‌های آینده سود بیشتری را نصیب سهامداران خود خواهد کرد و قدرمسلم اگر فردی با نگاه چندین ساله در این نماد سهامداری کند، سود بیشتری از سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌های دارایی نصیبش خواهد شد؛ زیرا تجربه سالیان گذشته نشان داده، در طول چند سال در شرایط تورمی، بورس رشد بسیار بیشتری از بازار‌های رقیب خواهد کرد. در این بین اگر سهامداری در شرکت‌های نظیر شستا و یا زیر‌مجموعه‌های آن صورت گیرد، قدرمسلم، این سود فزونی خواهد یافت. برد در بازار سرمایه با کسی خواهد بود که با شناسایی سهم مستعد و سودساز در طول زمان سهامداری کند تا به وقت خود، دارایی او چندین برابر شود.

بدین ترتیب شستا یک گزینه‌ای مناسب است که با توجه به عملکرد مناسب در زیر‌مجموعه‌های خود و مدیریت اصولی که بر آن حاکم است، آینده روشنی از لحاظ اقتصادی پیش رویش قرار داد و در سال‌های آینده می‌تواند عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

خاطر نشان می‌شود کاغذسازی کاوه که با نماد چکاوه در بازار بورس فعالیت دارد از شرکت‌های وابسته به هلدینگ سلولزی تاپیکو و شستا است که با بازدهی ۴۰ درصدی خود در بازه زمانی ۱۹ آذر تا ۱۵ دی ماه سال جاری یکی از پربازده‌ترین نماد‌های منتخب شستا شده است.

منبع: خبرگزاری اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده