تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۵۹۳
کد خبر: ۲۸۷۷۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سرمایه گذاری در بزرگ‌ترین معدن تیتانیوم کشور در ارومیه

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان غربی از سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی یک کنسرسیوم داخلی در بزرگ‌ترین معدن تیتانیوم کشور در ارومیه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، معتمدیان با اشاره به نگاه ویژه دولت به توسعه استان گفت یادآور شد: یکی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص اجرای طرح «یکشنبه‌های حمایت از تولید» است که تاکنون ۵۴ هفته از آن انجام شده است.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: در این طرح، ۱۲۰ واحد تولیدی در استان احیا شده که همین امر نقش بسزایی در کاهش نرخ اشتغال استان از ۴/۱۲ درصد سال ۱۳۹۹ به هفت درصد در تابستان امسال داشته است.

معتمدیان افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله اعتبارات دولتی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و دیگر نهاد‌ها از جمله دیگر اقدامات دولت سیزدهم در آذربایجان غربی است که نتیجه آن، افزایش طرح‌های افتتاحی از ۱۷۷ میلیارد تومان هفته دولت سال گذشته به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت امسال است.

وی ادامه داد: البته برای دهه فجر امسال هم حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح آماده افتتاح شده که قطعا تا بهمن ماه بیشتر از این میزان خواهد شد.

وی گفت: البته اجرای طرح‌های نیمه تمام به عنوان یکی از راهبرد‌های مهم دولت سیزدهم هم در کاهش میزان بیکاری در آذربایجان غربی بسیار موثر بوده و سهم بسیار خوبی در اشتغال ایجادی داشته است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه با تدابیر دولت و مدیریت ارشد استان، موانع پیش روی سرمایه گذاری در این خطه از کشور برداشته شده است، افزود: علاوه بر ده‌ها میلیارد تومان سرمایه گذاری که از طریق بخش خصوصی در استان جذب شده، زمینه سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی یک کنسرسیوم داخلی در بزرگترین معدن تیتانیوم کشور و منطقه نیز فراهم شده است.

معتمدیان اضافه کرد: این سرمایه گذاری سه ساله خواهد بود و قرار است فلز تیتانیوم در ارومیه تولید شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تا پیش از این، ارومیه و آذربایجان غربی از سرمایه گذاری شستا بسیار کم برخوردار شده بود، یادآور شد: فقط در یک مورد، قرار است این شرکت سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در حوزه تولید پی وی سی در استان داشته باشد.

معتمدیان ادامه داد: نتیجه این سرمایه گذاری هم طی ۲ سال آینده در آذربایجان غربی مشهود خواهد بود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان پرظرفیت بوده، ولی به علت مشکلات امنیتی، سرمایه گذاری در آن صورت نمی‌گرفت، گفت: البته ما این مشکلات را حل کرده‌ایم و در حال حاضر، هیچ مشکل امنیتی در استان وجود ندارد.

ذخیره قطعی معدن تیتان قره آغاج ارومیه ۵۶ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن را ۱۲۰ میلیون تن است یک معدن تیتان نیزدر کهنوج کرمان وجود دارد که رودخانه‌ای است، اما معدن تیتان قره آغاج ارومیه در کوه بوده و به دلیل ذخیره، عیار ۶ درصد و نیز دارا بودن عناصر مفید در کشور منحصر به فرد است.

فلز تیتان در صنعت زنگ سازی و نیز تهیه فلزات مورد نیاز در صنعت هواپیمایی کاربرد دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده