تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۹۰۷۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تلاش آمریکا و غرب برای دست‌یابی به منابع معدنی اوکراین

‌می‌متالز - تیتانیوم یکی از مواد معدنی کمیاب است که در صنایع نظامی نقش عمده‌ای دارد و ذخایر عظیم تیتانیوم اوکراین می‌تواند جایگزین جذابی برای منابع روسیه و چین باشد که آمریکا تا پیش از این در تامین تیتانیوم مورد نیاز خود، وابستگی زیادی به روسیه داشت.

به گزارش می‌متالز، اسپوتنیک نوشت، آمریکا و متحدانش با حمایت از کودتای میدان در سال ۲۰۱۴، زمینه را برای بحران اوکراین فراهم کردند که منجر به درگیری در دونباس شد و در فوریه ۲۰۲۲ به یک رویارویی تمام عیار با مسکو تبدیل شد. یکی از دلایل سیاست غرب در مورد اوکراین که در رسانه‌ها بسیار کم به آن پرداخته شده است، حول ثروت معدنی عظیم کی‌یف می‌چرخد.

منابعی در منطقه کاپیتول هیل (منطقه‌ای در پایتخت آمریکا که بنا‌هایی مثل ساختمان کنگره و دادگاه عالی را در خود جای داده است) و مرتبط با صنایع نظامی آمریکا به رسانه‌های این کشور گفتند که اوکراین می‌تواند تیتانیوم مورد نیاز برای ساخت جنگنده‌ها، کشتی‌های جنگی، تانک‌ها، موشک‌ها و سایر تسلیحات برای مقابله با روسیه و چین را در اختیار ایالات متحده و متحدانش قرار دهد.

این منابع افزودند، اوکراین ذخایر واقعاً قابل توجهی از مواد معدنی کمیاب به‌خصوص تیتانیوم دارد و اگر آمریکا کارت‌هایش را درست بازی کند، کی‌یف می‌تواند جایگزین جذابی برای منابع روسیه و چین باشد که تا پیش از این آمریکا در تامین تیتانیوم مورد نیاز خود، وابستگی زیادی به روسیه داشت.

این منابع تصریح کردند: از آنجایی که بحث‌های فزاینده‌ای در سراسر غرب در مورد اینکه چرا حمایت از اوکراین به نفع ماست وجود دارد، فکر می‌کنم این یکی از استدلال‌هایی است که شما از این پس شروع به شنیدن آن خواهید کرد.

یک منبع آگاه از بخش دفاعی آمریکا گفت: از سوی دیگر تیتانیوم یک نقطه ضعف کلیدی برای آمریکا است. ما در حالی در مورد توانایی‌های خود برای تولید انواع تسلیحات نظامی مانند هواپیما یا مهمات جنگی داد سخن می‌دهیم که همه آن‌ها متکی به تیتانیوم هستند، اما از این نکته غافلیم که برای تامین تیتانیوم به منابع خارجی وابسته هستیم و قبلا روسیه یکی از تامین‌کنندگان اصلی تیتانیوم ما بوده است.

به نوشته اسپوتنیک، در حال حاضر یک تلاش نوپا برای مطالعه، توسعه و استفاده از منابع گسترده تیتانیوم و سایر ثروت‌های معدنی اوکراین در حال انجام است. این کشور اروپای شرقی یکی از معدود کشور‌های جهان است که قادر به تولید مقادیر زیادی اسفنج تیتانیوم است. (اسفنج تیتانیوم شکل متخلخل تیتانیوم و اولین مرحله از چرخه استخراج پرهزینه این ماده معدنی است.)

تیتانیوم در شکل طبیعی خود به طور گسترده در پوسته زمین موجود است. کشور‌های دیگری از جمله چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی و قزاقستان دارای ذخایر این ماده معدنی هستند. هند همچنین دارای یک صنعت نوپای اسفنج تیتانیوم است، ولی مقیاس تولید این کشور در حد چند صد تن اندازه‌گیری می‌شود، نه هزاران یا ده‌ها هزار تن تیتانیوم مورد نیاز برای رفع تشنگی غرب که علاوه بر صنایع نظامی، به مقادیر زیادی تیتانیوم برای تولید هواپیما‌های تجاری، پروتزها، رنگ‌های خاص، ابزار‌های جراحی، تجهیزات مخابراتی و ... نیاز دارند.

اسپوتنیک افزود، مقامات دولت اوکراین آشکارا علاقه خود را برای تبدیل شدن به یک مستعمره قدرت‌های غربی اعلام می‌کنند. اولگ اوستنکو مشاور ولودیمیر زلنسکی چندی پیش گفت: ما دارای ذخایر عظیم معدنی تیتانیوم و لیتیوم هستیم که هر دو تقاضای زیادی دارند و در آینده حتی تقاضای بیشتری خواهند داشت. فرصت‌های تجاری در این بخش واقعاً عظیم است. ما از این نظر نقش خود را نه فقط در محدوده اتحادیه اروپا بلکه نقشی جهانی می‌بینیم. من معتقدم که این نقش واقعا مهمی است که ممکن است توسط اوکراین ایفا شود، اما برای تحقق آن، ما باید این جنگ را با پیروزی پشت سر بگذاریم.

در حالی که آب دهان مقامات ایالات متحده به خاطر ذخایر معدنی اوکراین به راه افتاده است، رسانه‌های ایالات متحده همچنین به پیامد‌های تصاحب این منابع توسط مسکو و تقویت نفوذ جهانی روسیه که با کنترل بر منابع استراتژیک فزاینده حاصل می‌شود، اشاره کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر بحث نبرد برای تیتانیوم اوکراین بار‌ها در گفتگو‌های رسانه‌های تجاری ایالات متحده و اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن مطرح شده است. در سپتامبر گذشته، اندیشکده «آتلانتیک» مرکز تحلیل سیاست اروپا پیشنهاد کرد قرارداد‌های بلندمدت با تأمین‌کنندگان مواد معدنی اوکراین ایجاد شود تا بر پایه صادرات مواد معدنی، فرآیندی ماندگار ایجاد شود که از طریق آن اوکراین بتواند از نظر دفاعی و اقتصادی بیشتر با غرب ادغام شود.

به نوشته اسپوتنیک، تیتانیوم تنها یکی از ده‌ها منبع طبیعی اوکراین است که غرب به دنبال بهره‌مندی از ذخایر عظیم آن در این کشور است. منبع عظیم طبیعی دیگر اوکراین مزارع وسیع چرنوزم (خاک سیاه) است، زمین‌های کشاورزی بسیار حاصلخیز سرشار از هوموس، فسفر، و ترکیبات آمونیاک، به علاوه فلزات دیگر مانند سنگ آهن، زغال سنگ و اورانیوم.

صندوق تامین مالی بلک راک یکی از غول‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا، یادداشت تفاهمی با وزارت اقتصاد اوکراین برای ایفای نقش مشاوره‌ای در بازسازی این کشور در نوامبر ۲۰۲۲ امضا کرد. ماه گذشته، ولودیمیر زلنسکی و لری فینک مدیر عامل بلک راک، درباره سرمایه گذاری در مرتبط‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصاد اوکراین گفتگو کردند.

زلنسکی سابقه طولانی همکاری با بلک راک (که دولت اوکراین در حال حاضر بیشترین دیون خارجی خود را از این صندوق تامین مالی دریافت کرده است) و سایر سرمایه‌گذاران خارجی و موسسات بانکی و مالی جهانی دارد. در سال ۲۰۲۰، پارلمان اوکراین تصمیم گرفت تا چند دهه تعلیق فروش زمین‌های کشاورزی غنی از چرنوزم را لغو کند و راه را برای خارجی‌ها هموار کند تا به‌طور بالقوه بتوانند به جای اجاره کردن زمین‌های کشاورزی مورد نظرشان، آن‌ها را به طور کامل خریداری کنندزمین را به‌جای اجاره آن، به‌طور کامل خریداری کنند.

لغو تعلیق فروش زمین در اوکراین، شرط کلیدی وام‌های چند میلیاردی صندوق بین‌المللی پول بود که برای سرمایه‌گذاری در توسعه کشور به کی‌یف پرداخت شده است.

به نوشته اسپوتنیک زلنسکی هفته گذشته با تشکر از صندوق تامین مالی بلک راک و نیز صنایع تسلیحاتی ایالات متحده برای حمایت از تلاش‌های نظامی اوکراین، گفت: همه می‌توانند با همکاری با اوکراین در همه بخش‌ها از صنایع تسلیحاتی و دفاعی گرفته تا ساخت‌وساز، از ارتباطات گرفته تا کشاورزی، از حمل و نقل تا فناوری اطلاعات، از بانک‌ها تا پزشکی، به یک تجارت بزرگ تبدیل شوند و من معتقدم که آزادی همیشه باید پیروز شود.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده