تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۲۲۲۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ریسک‌های سیستماتیک تهدیدی برای بازار سرمایه

‌می‌متالز - یکی از عواملی که می‌تواند بورس را به عنوان بازار برنده در ۱۴۰۲ معرفی کند، کاهش ریسک‌های سیستماتیک از جمله آرامش در فضای سیاست خارجی و اقتصاد کشور است.

به گزارش می‌متالز، اشکان زودفکر، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی نوشت:

به نظر می‌رسد در صورت اعمال نشدن سیاست‌های اشتباه در رابطه با بازار سرمایه، می‌توانیم شاهد هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد باشیم.

یکی از عواملی که می‌تواند بورس را به عنوان بازار برنده در ۱۴۰۲ معرفی کند، کاهش ریسک‌های سیستماتیک از جمله آرامش در فضای سیاست خارجی و اقتصاد کشور است و باید به این نکته توجه داشت که تورم و آشفتگی اقتصاد همواره به زیان بورس است و رشد‌های شارپی بازار‌های سفته‌بازی با ایجاد حس جاماندگی در سهامداران باعث خروج پول از بورس خواهد شد.

بازار سرمایه ضمن اصلاح باید به ثبات لازم برسد چرا که اجازه ورود به سرمایه‌های جدید، فرصت تنفس به سرمایه‌گذاران فعلی و تجزیه و تحلیل‌های جدید را خواهد داد.

نقدینگی را می‌توان به بخش‌های غیرمولد بازار‌های رقیب و یا به بازار مولد انتقال داد، اما زمانی که مانعی بزرگ برای بازار مولد باشیم، به طور قطع، نقدینگی به سمت بازار‌های غیرمولد حرکت می‌کند.

بدون شک، کاهش ریسک‌های سیستماتیک علاوه براینکه باعث بهبود بازار می‌شود بلکه به ورود نقدینگی و اشتیاق صنایع کوچک به بورس و بزرگ شدن و قدرتمند شدن صنایع در مقابل رقبای جهانی کمک قابل توجهی خواهد کرد. ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه را با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه می‌کند.

در صورتی که دولت با مهار تورم سیاست‌های شکست‌خورده‌ای مانند تثبیت نرخ ارز را در پیش نگرفته و از این طریق باعث برهم خوردن تعادل در بازار ارز که نتیجه‌ای خروج سرمایه از کشور ندارد، نشود می‌توان گفت احتمال رشد شارپی در نرخ دلار پایین بوده و دلار متناسب با رشد نقدینگی با شیب ملایم به مرور افزایش خواهد یافت.

صنایع کوچک بازار در حال حاضر پتانسیل رشد بیشتری نسبت به بزرگتر‌ها دارند؛ شرکت‌های کوچک بازار، ریسک سیستماتیک کمتری را متحمل می‌شوند چراکه دخالت‌های دولت در این دسته پایین‌‎تر است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده