تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۰۹
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۱۴۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار‌های مالی مطرح کرد:

ورود نقدینگی به بورس با ارزندگی ۶۰ درصد سهم‌ها و پیش بینی افزایش تقاضا

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار‌های مالی ارزندگی حداقل ۶۰ درصد سهم‌ها را عامل ورود نقدینگی جدید به بورس در میان مدت دانست و گفت: بازار متعادل است و به زودی به سمت افزایش تقاضا پیش خواهد رفت.

به گزارش می‌متالز، یاسر فلاح مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی با بیان اینکه شرایط فعلی بازار سهام برای کسانی که قصد ورود دارند، بسیار مناسب است، گفت: حداقل ۶۰ درصد سهام در شرایط ارزنده‌ای قرار دارند و به اصطلاح بازار خریدنی است. جذابیت قیمتی در افق میان مدت عاملی برای ورود سرمایه‌گذاران و نقدینگی جدید تلقی می‌شود. سرمایه‌گذارانی که سرمایه را وارد بازار کنند در ۶ ماه آینده بازدهی مناسبی کسب خواهند کرد.

وی افزود: نسبت P/E ابزار مناسبی برای تحلیل شرکت‌ها، صنایع بورسی و شاخص‌ها است. P/E فعلی بازار در حدود ۸ مرتبه است که نشان می‌دهد بازار سهام در تعادل به سر می‌برد و به زودی به سمت افزایش تقاضا پیش خواهد رفت. مقایسه شرایط فعلی بازار با سقوط سال ۹۹ کاملا غلط است. زیرا نسبت P/E سال ۹۹ در محدوده ۳۷ قرار داشت و قیمت سهام بسیار گران و یا حبابی بود. همچنین حجم و ارزش معاملات افزایش چشم‌گیری داشت و در ماه‌های تیر و مرداد معاملات روزانه به ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

این تحلیلگر بازار‌های مالی ادامه داد: ارزش دلاری بازار سرمایه به ۱۶۶ میلیارد دلار می‌رسد در حالی که سال ۹۹ با شاخص ۶۰۰ هزار واحدی برابری داشت. ضمن اینکه نرخ دلار در بازار غیر رسمی حدود ۴۸ هزار تومان است، اما سال ۹۹ حدود ۱۸ هزار تومان بود.

به گفته فلاح، بسیاری از گروه‌ها مانند بانکی، فلزات اساسی، صنایع غذایی و ... پایین‌تر از ارزش در حال معامله هستند. این شرایط فرصت مطلوب برای سرمایه‌گذارانی است که افق میان و بلند مدتی را در پیش گرفتند. اگر تصمیمات دولت در گروه‌های خودرو، پالایشی و پتروشیمی منسجم شود، سرمایه گذاران راحت‌تر برای ورود به بازار تصمیم گیری خواهند کرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده