تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۱۰۳۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معمای قیمت طلا

‌می‌متالز - سهام یا سایر بازار‌های مالی گاهی اوقات می‌توانند به شیوه‌های غیرقابل پیش بینی رفتار کنند. تحلیلگران پیش بینی کردند که اگر دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شود، قیمت سهام آمریکا سقوط خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، اگر در آغاز سال ۲۰۲۱، می‌دانستید که تورم افزایش می‌یابد، شاید با یک دارایی بالاتر از همه چیز پس انداز زندگی خود را انجام می‌دادید.

قیمت طلا دو سال است که به سختی کاهش یافته است. در ۱ ژانویه ۲۰۲۱ قیمت هر اونس فقط ۱۹۰۰ دلار بود. امروز ۱۹۶۰ دلار قیمت دارد.

تعیین قیمت مناسب برای طلا کار دشواری است. اشکالات طلا به نقش تاریخی فلز به عنوان دارایی پشتوانه پول، استفاده از آن در جواهرات خوب، عرضه محدود و دوام فیزیکی آن به عنوان دلایلی برای توضیح چرایی ارزش آن اشاره می‌کنند. به هر حال، طلا برخلاف سهام و اوراق قرضه، جریان نقدی یا سود سهام ایجاد نمی‌کند.

با این حال، این فقدان درآمد همچنین سرنخی از بازده متوسط این فلز در سال‌های اخیر ارائه می‌دهد. از آنجایی که طلا هیچ جریان نقدی ایجاد نمی‌کند، قیمت آن با نرخ‌های بهره واقعی همبستگی معکوس دارد. زمانی که بازدهی مطمئن و واقعی، مانند بازدهی که توسط اوراق خزانه داری تولید می‌شود، بالا باشد، دارایی‌هایی که جریان نقدی ایجاد نمی‌کنند، جذابیت کمتری پیدا می‌کنند.

در سال ۲۰۲۱، محققان در بانک فدرال رزرو شیکاگو عوامل اصلی قیمت طلا را از سال ۱۹۷۱، زمانی که آمریکا از استاندارد طلا خارج شد، تجزیه و تحلیل کردند، سیستمی که براساس آن دلار می‌توانست با قیمتی ثابت به طلا تبدیل شود. آن‌ها سه دسته را شناسایی کردند: طلا به عنوان محافظ در برابر تورم، طلا به عنوان محافظ در برابر فاجعه اقتصادی و طلا به عنوان بازتابی از نرخ‌های بهره.

آن‌ها سپس قیمت طلا را در برابر تغییرات انتظارات تورمی، نگرش به رشد اقتصادی و نرخ‌های بهره واقعی با استفاده از داده‌های سالانه، سه ماهه و روزانه آزمایش کردند.
نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که همه این عوامل واقعاً بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارند. به نظر می‌رسد که این فلز در برابر تورم محافظت می‌کند و در شرایطی که شرایط اقتصادی تاریک است، قیمت آن افزایش می‌یابد.

همه این‌ها به این معنی است که طلا ممکن است به عنوان محافظ تورم عمل کند، اما تورم تنها متغیر مهم نیست. اگر نرخ‌های واقعی کاهش پیدا کند، یا اگر سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به توانایی سیاست‌گذاران برای کنترل مجدد آن از دست بدهند، این فلز در دوره‌های تورمی افزایش می‌یابد که تاکنون هیچ کدام در این چرخه تورمی اتفاق نیفتاده است.

کمی دانش در مورد آینده می‌تواند چیز خطرناکی باشد. همانطور که حرکات به ظاهر گیج کننده اخیر در طلا نشان می‌دهد، آینده نگری بدون لنگر یک عادت خطرناک است.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده