تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۱۰۲۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طلای جهانی در پی توقف احتمالی بهره، صعودی شد

دلار جهانی در محدوده ۲رقمی

‌می‌متالز - شاخص دلار در روز‌های اخیر با استناد به عملکرد احتمالی مقامات بانک مرکزی در خصوص توقف سیاست‌های انقباضی و همچنین روند نزولی تورم آمریکا، به جایگاه خود در یک‌سال پیش بازگشت و حمایت کانال سه رقمی را از دست داد. این شاخص که با افزایش بهره در مسیر صعودی قرار گرفته بود در سال ۲۰۲۲ بالاترین سطح خود را در کانال ۱۱۴ واحدی تجربه کرد و پس از آن و با روند کاهشی تورم حدود ۷/ ۵ درصد از ارزش خود را از شروع سال ۲۰۲۳ تا کنون از دست داده است.

دلار جهانی در محدوده ۲رقمی

به گزارش می‌متالز، این شاخص ارز آمریکایی در نهایت در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۳ به زیر ۱۰۰ واحد سقوط کرد و اکنون در کانال ۹۹ واحدی در حال نوسان است؛ زیرا تورم آمریکا به سطح ۳ درصدی رسید و تنها یک درصد دیگر با تورم هدف‌گذاری شده فدرال رزرو فاصله دارد. البته این امر خشنودی بازارهایی، چون طلا و رمزارز‌ها را نیز به دنبال داشت. برآورد‌ها حاکی از آن است که هر اونس طلای جهانی که اکنون در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری قرار دارد، بار دیگر به کانال ۲۰۰۰ دلاری راه پیدا خواهد کرد. کاهش تورم و روند نزولی دلار جهانی انتظارات را برای رکورد قیمتی جدید این فلز درخشان تا اواخر سال جاری افزایش می‌دهد. طلا با قیمت ۲۰۷۷ دلار آخرین رکورد خود را به ثبت رسانده است، تحلیلگران بیان می‌کنند که با توقف سیاست‌های انقباضی و بازگشت دلار جهانی به کانال سابق خود، شاهد رکورد قیمتی جدیدی خواهیم بود. آمار‌ها نشان می‌دهد که لیدر بازار‌های ریسکی سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۱۶ هزار و ۷۰۰ دلار به پایان رساند و با روند کاهشی تورم و همچنین وقایع اقتصادی دیگر از جمله درخواست شرکت بلک‌راک در خصوص ایجاد صندوق بورسی برای بیت‌کوین سبب شد این دارایی از آغاز سال جدید تا کنون (۱۴ ژوئیه) با رشد ۹۰ درصدی مواجه شود و اندکی از زیان خود در سال گذشته را جبران کند.

بیت‌کوین اکنون در کانال ۳۱ هزار دلاری در حال نوسان است و شواهد نشان می‌دهد که با توجه به عوامل مذکور (روند کاهشی تورم، عقب‌نشینی احتمالی فدرال رزرو از تمدید سیاست‌های پولی انقباضی و در نتیجه افت شاخص دلار) پتانسیل فتح دوباره کانال ۴۰ هزار دلاری را خواهد داشت. قابل ذکر است که روند معاملاتی اخیر بازار‌های جهانی توسط جرمی پاول پیش‌بینی شده بود و صعود دوباره بازار‌ها دور از انتظار نبود. در این بحبوحه شیب صعودی بیت‌کوین به اتریوم نیز سرایت کرد و سبب شد این دارایی که در آغاز سال با رقمی معادل ۱۱۵۶ دلار در حال معامله بود با رویداد‌های اقتصادی پیش آمده اکنون به کانال ۲۰۰۰ دلاری راه پیدا کند. گفتنی است که ارزش کل بازار کریپتو از آغاز سال تا کنون با رشد ۶۱ درصدی خود اکنون به سطح ۱۲۰۰ میلیارد دلاری در روز‌های اخیر رسیده است.

با توجه به عوامل مذکور باید گفت که بازار‌های جهانی تحت تاثیر تورم ماه‌های اخیر در آمریکا و همچنین توقف احتمالی سیاست‌های پولی انقباضی در ماه‌های آتی، مسیر قیمتی خود را در شش ماه دوم سال تغییر دادند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده