تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۱۰۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی قیمت طلای جهانی همزمان با کاهش تورم آمریکا

‌می‌متالز - قیمت طلای جهانی در اثر کاهش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده و واکنش سرمایه‌گذاران به کاهش بیشتر تورم این کشور، روند صعودی خود را تکمیل کرد؛ به این ترتیب طلا از محدوده ۱۹۱۲ دلار تا سطح ۱۹۶۳ دلار افزایش یافت و در نهایت در قیمت ۱۹۵۵ دلار هفته معاملاتی را به پایان رساند.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازار‌های مالی، به بررسی روند قیمت طلای جهانی و رویداد‌های اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است.

حاجی‌احمدی در ابتدا عنوان کرد: «انتشار نظرسنجی ماهانه فدرال رزرو نیویورک نشان داد که انتظارات تورمی یکساله مصرف‌کنندگان کاهش یافته و داده‌های تورمی شاخص هزینه مصرف کننده (CPI) نیز در مسیر روند کاهشی حاکی از کاهش یک درصدی تورم و رسیدن آن به سه درصد سالانه در ماه ژوئن بود.»

وی افزود: از سوی دیگر شاخص بهای تولید کننده سالانه امریکا (PPI) از ۰.۹ درصد در ماه می‌به ۰.۱ درصد در ژوئن کاهش یافت، از این رو بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به زیر چهار درصد کاهش یافت و دلار تحت فشار شدید نزولی قرار گرفت. در نتیجه، قیمت طلای جهانی در ادامه روند صعودی خود به بالاترین سطح چند هفته اخیر (۱۹۶۰ دلار) افزایش یافت.

حاجی‌احمدی بیان کرد: کاهش روند تورمی به داده‌های هزینه تولید کننده (PPI) که عمدتا قابلیت پیش بینی کننده برای مسیر تورم دارند، بستگی دارد. اما براساس دیدگاه جروم پاول رئیس بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره فدرال رزرو علاوه بر یک پله افزایش در جولای، همچنان احتمال افزایش ۰.۲۵ درصدی دیگر در ماه دسامبر را نیز دارد!

رویداد‌های تاثیرگذار بر قیمت طلای جهانی

این تحلیلگر بازار‌های مالی ادامه داد: با توجه به داده‌های اقتصادی و اثرگذاری سیاست‌های فد در زمینه مهار تورم، به نظر می‌رسد که انقباض فدرال رزرو احتمالا در مراحل پایانی قرار داشته باشد. البته سرمایه‌گذاران بایستی به این نکته نیز توجه داشته باشند که بخش انرژی و غذا تاثیر بسزایی در روند نزولی تورم در ایالت متحده داشته است؛ بنابراین کوچکترین تورمی در بعد ماهیانه می‌تواند زمانبندی بانک مرکزی امریکا جهت دستیابی به هدف ۲ درصدی را به چالش بکشاند و باعث پیچیدگی معادلات شود.

وی افزود: در هفته پیش رو داده‌های خرده‌فروشی و رشد تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم از چین، به عنوان بزرگترین متقاضی طلا در جهان، می‌‎تواند مورد توجه معامله‌گران باشد. از این رو انتشار تولید ناخالص داخلی ضعیف‌تر از حد انتظار در چین می‌تواند باعث ضعف تقاضا در طلا شود.

وی ادامه داد: در مقابل انتشار فراتر از انتظار آن می‌تواند کمک کند تا با امیدواری سرمایه‌گذاران به چشم انداز اقتصادی در کوتاه مدت طلا رشد بیشتری داشته باشد. همچنین دوره خاموشی فدرال رزرو از شنبه، ۱۵ جولای آغاز شد و سیاست‌گذاران تا زمانی که وضعیت نرخ بهره در ۲۶ جولای اعلام نشود، نمی‌توانند در مورد سیاست پولی صحبت کنند.

پیش بینی قیمت طلای جهانی همزمان با کاهش تورم آمریکا

تحلیل تکنیکال طلای جهانی

در ادامه و بر اساس سناریو‌های پیشین، این تحلیلگر بازار‌های مالی بیان کرد: از منظر تکنیکی جریان معاملات و تغییرات قیمتی مطابق انتظار و سناریو تحلیلی که در هفته‌های اخیر دنبال می‌کردیم پیش رفت و هر دو هدف اعلامی ۱ هزار و ۹۴۰ و ۱ هزار و ۹۶۰ دلار محقق شدند.

وی افزود: «در حال حاضر و با توجه به احتمال سیو سود معامله‌گران کوتاه مدتی، مادامی که قیمت طلای جهانی زیر سطح ۱ هزار و ۹۷۵ دلار قرار داشته باشد، انتظار می‌رود قیمت وارد فاز اصلاحی شود و اهدافی را حوالی ۱ هزار و ۹۳۰ دلار دنبال نماید. مهم‌ترین سطوح مقاومتی نزدیک به ترتیب ۱ هزار و ۹۶۵ و ۱ هزار و ۹۷۵ دلار هستند؛ بنابراین چگونگی واکنش احتمالی به این نواحی حائز اهمیت خواهند بود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده