تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۱۷۳۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقش پررنگ رسانه‌ها و خبرنگاران بازار‌های مالی در دوران تحولات سریع شبکه‌ها اجتماعی

‌می‌متالز - اگرچه شبکه‌های اجتماعی باعث سرعت در انتقال پیام و تبادل اطلاعات و شبکه‌سازی در بازار‌های مالی شده‌اند، اما به نظر می‌رسد همچنان معتبرترین مرجع اطلاع رسانی عمومی در بازار‌های مالی رسانه‌ها و خبرنگاران هستند که به واسطه اعتماد همگانی و سرمایه اجتماعی خویش، در تعامل با سایر نهاد‌های مالی، روند توسعه بازار سرمایه تسریع می‌بخشند.

به گزارش می‌متالز، تحولات فن‌آوری در عرصه ارتباطات موجب شده که نقش شبکه‌های اجتماعی در اطلاع رسانی و دانش افزایی بازیگران اقتصادی از جمله سرمایه گذاران و معامله گران افزایش یابد. دو عنصر ضرورت و فوریت در اطلاع رسانی باعث شده وجود یک هم‌گرایی در کارکرد بازار سرمایه با شبکه‌های اجتماعی پدیدار شود.

بازار‌های مالی بیش از هر چیزی به اطلاعات، سرعت در انتقال و تبادل اطلاعات و شبکه سازی نیاز دارند و این‌ها مجموعه از خصیصه‌هایی است در کلیت شبکه‌ها و پلت‌فرم‌های اجتماعی تجمیع شده و موجبات ضرباهنگ یا ریتم فعالیت بازار سرمایه را فراهم ساخته است.

اما این روی سکه از منظر توسعه ابزار‌های ارتباطی در بازار سرمایه است. واقعیت این است شبکه‌های اجتماعی همچنان اعتبار محتوا خود را از رسانه‌های کلاسیک نظیر خبرگزاری ها، روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون دریافت می‌کنند.

اعتبار منبع پیام در شبکه‌های اجتماعی و اصل داشتن اعتبار منبع اخبار و گزارش واقعیت پر اهمیتی است که شبکه‌های اجتماعی نتوانسته اند برای آن جایگزینی ارائه کنند.

همچنان از ادمین‌ها می‌پرسند منبع اخبار یا گزارش و تحلیل اشتراک گذاری شده متعلق به چه رسانه‌ای است. در کل، مشاهده می‌شود غالبا ادمین‌ها که سابقه فعالیت خبری ندارند، عنوان می‌کنند که ما هم اقدام به اشتراک گذاری کرده‌ایم. اینجا هست که نقش روایان اخبار یا همان خبرنگاران بار دیگر در اثر چت چی پی تی‌ها و فیک نیوزها، هزاران بار دیگر بازخوانی می‌شود.

واقعیت این است که پلت‌فرم‌های اجتماعی کارکرد ممتازی در تسهیل ارتباطات اجتماعی و مالی بازار سرمایه دارند، اما وقتی صحبت از اعتبار و پذیرش مسوولیت انتشار و پاسخ گویی و تعهد رسانه‌ها به میان می‌آید، اشارات اجتماعی به‌سوی خبرنگاران و رسانه هاست. در ابن چنین نظم و نظام ارتباطی، خبرنگاران هستند که با پیگیری‌های خبری به شفاف سازی، اطلاع رسانی، توازن و تقارن اطلاعاتی در بازار‌های مالی کمک شایانی بکنند.

رسانه‌ها در بازار سرمایه جزو یگانه نهاد‌هایی هستند که مخاطبان از آن‌ها انتظارات متنوعی دارند و آن‌ها تلاش می‌کنند به نیاز‌های مبسوط پاسخ گفته و حقوق مخاطبان یا همان بازیگران بازار سرمایه رعایت کنند.

به همین دلیل همیشه و همواره باید نقش و کارکرد رسانه‌ها را در ارتقای سواد مالی جامعه و همچنین تسهیل در تصمیم گیری‌های اقتصادی مورد توجه قرار داد.

کارکرد نظارت‌گری رسانه‌ها، عامل موثری در تنظیم و جلوگیری از وقوع خطا در تصمیم‌های سازمان‌ها و نهادهاست. پلت‌فرم‌های اجتماعی ذاتا توانایی چشم بودن و گوش بودن سهام‌داران را ندارند، اما خبرنگاران به عنوان نمایندگان تمامی ذی نفعان بازار همواره آماده پذیرش مسوولیت‌های خطیر هستند و برای اشاعه و تاثیرگذاری خویش در محیط بازار سرمایه از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برند.

از این رو، همچنان معتبرترین مرجع اطلاع رسانی عمومی در بازار‌های مالی رسانه‌ها و خبرنگاران هستند که به واسطه اعتماد همگانی و سرمایه اجتماعی خویش در تعامل با سایر نهاد‌های مالی، روند توسعه بازار سرمایه تسریع می‌بخشند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده