تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۹۷۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس نیازمند افزایش نظارت‌های معاملاتی

‌می‌متالز - اساسا بازار سرمایه در چندین ماهه گذشته متغیر‌های دارای ابهامی داشته است و این مساله کلیدی بازار را در ماه‌های پایانی سال شاهدیم که اعتماد به طور کامل به بازار بازنگشته است و سیاستگذاری‌های دولت هم به گونه‌ای نبوده که سرمایه گذار احساس کند که مساله بازار سرمایه به طور کلی در اولویت تصمیم گیری و سیاستگذاری است.

به گزارش می‌متالز، البته می‌توان درک کرد که با توجه به حجم مشکلاتی که برای کشور در سال جاری وجود داشته و پیش بینی می‌شود که در آینده هم داشته باشیم و پولی هم که در کشور تعمیق داده شده است و تورم انتظاری هم مساله خود بازار سرمایه در اولویت اول سیاستگذاری است. اما در هر صورت بازارسرمایه نیاز به بازگشت اعتماد دارد و نیاز داریم که به فعالان بازار سرمایه و فضای اقتصادی کشور اعلام کنیم که توسعه بازار سرمایه جزو اهداف سیاستگذاری‌ها است و بنابراین در حوزه سیاستگذاری می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که در بلند مدت به نفع بازار سرمایه باشد. به نظر می‌رسد بخش‌هایی از این متغیر‌ها و ابهامات به سطح کلان اقتصاد کشور و حتی حضور ایران در بازار‌های بین المللی بازمی‌گردد و به نظر خبر‌های کم و بیش خوبی هم می‌رسد و بازارسرمایه ایران جای توسعه دارد و البته جای سودآوری نیز دارد. اما در هر صورت مساله سیاستگذاری‌های کلان مهمترین متغیر کلیدی است که در آینده تاثیر خود را می‌گذارد.

از بحث سیاستگذاری‌های کلان و کنترل توزیع نرخ و چشم انداز مثبت در اقتصاد کشور که می‌تواند به توسعه کشور کمک کند می‌گذریم چرا که این‌ها در حوزه سیاستگذاری مدیران بازارسرمایه نیست یعنی نهایتا افراد در سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان بازار سرمایه می‌توانند تاثیرگذار باشند در تصمیمات، بنابراین فرض می‌شود که اتفاقات خوبی رخ دهد. بازار سرمایه به شدت نیاز به توسعه تکنولوژیک دارد و نیاز به افزایش نظارت‌های معاملاتی دارد و توسعه ابزار‌های مالی که اتفاقاتی در سال‌های گذشته افتاده که بازهم در ماه‌های اخیر معرفی شده و به ویژه توجه سلامت بازار که فضای رقابتی را بهبود ببخشد و آن رقابت کمک کند تا موتور توسعه بازار سرمایه بچرخد./ شماره ۵۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس

سعید اسلامی بیدگلی - فعال بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده