تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۸
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۱۹۷۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملیات نجات خساپا/ افزایش قیمت خودرو به داد سایپا رسید!

‌می‌متالز - بررسی گزارش عملکرد خساپا در شهریورماه نشان می‌دهد، تیراژ فروش شرکت در این ماه نسبت به مرداد افزایش و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. اما افزایش نرخ فروش خودرو‌های شرکت، سبب شد تا درآمد سایپا در این ماه افزایش قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به صورت‌های مالی سه ماهه بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که سایپا در بهار امسال حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است. با پایان یافتن تابستان و انتشار گزارش عملکرد خساپا در شهریورماه در نگاه اول دریافت می‌شد که اوضاع کمی تغییر کرده و ارقام تولید و فروش در این فصل اندکی بهتر شده است.

اما باید گفت بخشی از کمبود تولید سایپا در بهار به واسطه تعطیلات فروردین‌ماه بوده است. به این ترتیب مشخص می‌شود که در تولید و فروش تابستان خساپا، تحولی چشمگیر رخ نداده است و شرکت با همان فرمان سابق در حال حرکت است. حال با این اوصاف در بهترین حالت و فرض ثبات هزینه‌های شرکت باز هم تغییر روند زیان‌دهی شرکت دیده نخواهد شد.

کارنامه خساپا در شهریورماه

نگاهی به گزارش عملکرد ماهانه شرکت سایپا در شهریورماه نشان می‌دهد تیراژ تولید خساپا در این ماه نسبت به ماه گذشته با کاهش هفت درصدی مواجه شده و از ۲۵ هزار و ۶۱ دستگاه به ۲۳ هزار و ۳۴۶ دستگاه رسیده است. همچنین تیراژ تولید شرکت در شهریورماه سال گذشته حدود ۲۳ درصد بیشتر از تعداد کنونی بود.

عملیات نجات خساپا/ افزایش قیمت خودرو به داد سایپا رسید!

اما ارقام تیراژ فروش در گزارش ماهانه سایپا متفاوت بود؛ به طوری که تعداد فروش سایپا از ۲۱ هزار و ۸۹۶ دستگاه در مرداد با جهش ۵۱ درصدی به ۳۲ هزار و ۹۸۴ دستگاه رسید. البته افزایش تعداد فروش سایپا در شهریورماه کافی نبود و به تیراژ سال گذشته نرسید. چرا که سایپا در شهریور ۱۴۰۱ موفق به تولید ۳۵ هزار و ۲۷۸ دستگاه از محصولات خود شده بود؛ رقمی که حدود هفت درصد از تعداد فعلی بیشتر بوده است.

جهش درآمدزایی خساپا

عملیات نجات خساپا/ افزایش قیمت خودرو به داد سایپا رسید!

بررسی گزارش عملکرد ماهانه خساپا در شهریورماه نشان می‌دهد درآمد ماهانه سایپا در شهریورماه به واسطه افزایش تعداد و نرخ فروش بالا رفته است. جالب است گفته شود نرخ فروش خودرو‌های سایپا در این ماه به طور متوسط ۱۳ درصد نسبت به مرداد و ۵۷ درصد نسبت به شهریور سال گذشته افزایش داشته است. همین موضوع سبب شد تا درآمد خودروسازی سایپا از چهار هزار و ۷۱۹ میلیارد تومان در مرداد با جهش ۷۰ درصدی به هشت هزار و ۲۵ میلیارد تومان در شهریورماه برسد.

عملیات نجات خساپا/ افزایش قیمت خودرو به داد سایپا رسید!

همچنین درآمد شرکت در شهریور سال گذشته نیز ۴۶ درصد پایین‌تر از رقم کنونی بود و عدد پنج هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان را ثبت کرده بود.

در نهایت سایپا در آخرین ماه از تابستان امسال نسبت به مردادماه عملکرد بهتری را در بخش فروش از خود نشان داد. اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته باید گفت عملکرد سایپا نزولی بوده و تنها دلیل افزایش درآمد شرکت، بالا رفتن قیمت خودرو طی یک سال اخیر بوده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده