تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۱۹۷۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان ابهامات و متغیر‌های بازار سرمایه را بررسی کردند

افق روشن بورس در بلندمدت

‌می‌متالز - کارشناسان و تحلیلگران با توجه به داده‌های کلان اقتصادی از بازار سرمایه به‌عنوان جامانده‌ترین بازار یاد می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، با نگاهی به اوج شاخص‌کل در سال‌۹۹ و درنظر گرفتن محدوده دو‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد خواهیم دید که در حال‌حاضر شاخص بازدهی منفی دو، سه‌درصدی را ثبت کرده و درحالی‌که در این مدت تورم بیش از ۲۲۰‌درصد رشد داشته، حجم نقدینگی مقداری بیش از سه‌هزار همت و از لحاظ درصدی بیش از ۱۲۵‌درصد رشد کرده، نرخ دلار بیش از ۱۲۰‌درصد، سکه تمام بهار آزادی بیش از ۱۶۰درصد و متوسط قیمت مسکن در تهران بیش از ۱۲۰‌درصد رشد داشته‌اند، اما با این وجود سوال اصلی اینجاست؛ چرا بازار سرمایه همچنان رشد نمی‌کند و بیش از ۵ ماه است که به رکود رفته‌است؟ تحلیلگران یکی از دلایل آن را رکود در بازار‌های موازی و مخصوصا دلار و علاوه‌بر آن ابهامات متعدد داخلی و خارجی اثرگذار بر بازار را موثر می‌دانند و با این وجود افق روشنی را در بلندمدت پیش‌روی این بازار می‌بینند.

بهبود وضعیت بورس در نیمه دوم سال

مهدی دلبری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین اتفاق در دو هفته اخیر فارغ از مباحث سیاسی، قیمت‌های جهانی و اتفاقات منطقه، انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌هاست. گزارش‌های ۶ ماهه در حالت تجمیعی چیزی حدود ۴۰‌درصد رشد فروش مبلغی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل را نشان می‌دهد. با توجه به کاهش حاشیه سود، رشد سود بین ۳۰ تا ۳۵‌درصدی در بنگاه‌ها موردانتظار است و تقریبا به همین میزان نیز بازار سرمایه در یک سال رشد داشته‌است. وی ادامه داد: اگرچه از ابتدای سال تا الان این رشد حدودا ۶‌درصد بوده، اما در نیمه دوم سال‌گذشته شرایط بازار سرمایه بهتر بوده و رشد معقولی داشته‌است. با نزدیک‌شدن به پایان مهرماه وضعیت بسته به گزارش‌ها مبتنی بر سود و زیاد است. گزارش‌های تولید و فروش منتشرشده و باید منتظر بود و دید آیا حاشیه سود بنگاه‌ها تثبیت شده یا خیر. دلبری اظهار کرد: متاسفانه در گزارش‌های سه‌ماهه اول سال شرکت‌ها، شاهد کاهش چشمگیر حاشیه سود شرکت‌ها بودیم. با توجه به تغییری که در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شاهد بودیم و سپس اصلاح آن، انتظار داریم حاشیه سود تغییر یا دست‌کم اصلاحی نداشته‌باشد و در میانگین‌های تاریخی خود تثبیت شود. علاوه‌بر این باید دید شرکت‌ها در گزارش‌های تفسیری خود چه برآوردی از ۶ ماهه دوم دارند و به چه اعدادی می‌رسند. به دلیل اینکه انتظارات تورمی همچنان باقی است، برداشت کلی این است که وضعیت بازار سرمایه در ۶ ماهه دوم وضعیت بهتری نسبت به ۶ ماهه اول داشته باشد. این تحلیلگر عنوان کرد: اگرچه نرخ دلار به واسطه فروش نفت تثبیت شده، اما انتظارات تورمی به قوت خود باقیست، چراکه نرخ‌های سایر دارایی‌ها مانند خودرو، دلار، سکه و... با دلار‌های بالاتری در حال معامله است، لذا برداشت این است که انتظارات تورمی پابرجا باشد. از طرفی تثبیت نرخ بهره در بالای ۲۵‌درصد این انتظار که در ۶ ماهه دوم شاهد تورم بیشتری باشیم را قوت می‌بخشد. وی درخصوص تغییرات قیمتی در بازار جهانی گفت: از طرفی کاهش نرخی که در قیمت‌های جهانی و مخصوصا فلزات رنگین اتفاق‌افتاده، تاثیر زیادی روی بازار سرمایه خواهد گذاشت و رینگ فلزات آهنی نیز به دلیل شرایط آمریکا و چین شرایط جذابی را دنبال نمی‌کند و این متغیر باعث می‌شود که بخش ۸۰‌درصدی کامودیتی‌محور بازار سرمایه نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. دلبری افزود:، اما باید توجه داشت که در رشد قیمت‌های جهانی بازار سرمایه زیاد منتفع نشد و بعید به‌نظر می‌رسد که در کاهش‌های اخیر بازار سرمایه زیاد تحت‌تاثیر قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد شرایط فعلی بازار به دلیل رکود در تمامی بازارهاست و همان‌طور که دیدیم، در شرایط افزایش قیمت کامودیتی‌ها نیز زیاد تحت‌تاثیر قرار نگرفت.

آینده روشن است

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: در چند ماه اخیر اخبار و دستورالعمل‌های ضد‌ونقیضی به بازار سرمایه مخابره شده‌است. آنچه در ۱۷ اردیبهشت رخ‌داد باعث شد حدود هزار همت از ارزش بازار سهام کم شود و پشت این موضوع نیز وجود رانت اطلاعاتی بود که هنوز هم این موضوع تعیین‌تکلیف نشده‌است. مصوبه نرخ خوراک ۷ هزار‌تومانی آسیب شدیدی به اطمینان در بازار سرمایه زد و از این نقطه بود که بازار سرمایه به رکود رفت و صرفا نوسانات جزئی داشت. وی ادامه داد: علاوه‌بر این خبر‌های مختلفی در مورد ورود خودرو، تغییر نرخ ارز و... منتشر شد، اما هیچ‌یک محرک خوبی برای بازار سرمایه نبود، حتی نرخ خوراک نیز مجددا فرموله شد، اما کمک چندانی به بازار سرمایه نکرد.

در نیمه دوم سال مولفه‌های مختلفی مانند نرخ دلار و روند انتشار اوراق‌بدهی دولت و اتفاق‌هایی که در حوزه توافق‌های بین‌الملل خواهد افتاد، سیاست‌های حمایتی بودجه‌۱۴۰۳ از بازار سرمایه و وضعیت بازار جهانی می‌تواند در وضعیت بازار موثر باشد. از طرفی در بررسی بازدهی سه‌ماهه، همبستگی دلار و شاخص‌کل بیش از ۶۵‌درصد بوده و دلار را می‌توان محرک اصلی حرکت بازار دانست و در صورت رشد دلار در بازار سرمایه نیز رشد را مشاهده خواهیم کرد. سماوی گفت: از طرفی بازار چشم به گزارش‌های ۶ ماهه حسابرسی‌شده دوخته که در هفته‌های پیش‌رو منتشر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود حدود یک و نیم واحد از P/E گذشته‌نگر بازار کاهش پیدا کند که اگر این اتفاق بیفتد، خبر خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود. در شرایط فعلی اگرچه بازار سرمایه شرایط مبهمی دارد و تنش‌های اخیر منطقه و مباحث بین‌المللی و توافق‌های بازار سرمایه را در ابهام نگه داشته، اما در بلندمدت باید نسبت به بازار خوشبین بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده