تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۲۰۳۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار سرمایه:

واگرایی ارز و بورس؛ این‌بار به سود دلار

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به تنش‌های منطقه‌ای در چند روز گذشته شاهد یک واگرایی میان دلار و بازار سرمایه هستیم.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم سماوی با اشاره به تنش‌های به وجود آمده در منطقه و تاثیر آن بر بازار دلار و سرمایه، گفت: وقتی که افزایش ریسک سیستماتیک را تجربه می‌کنیم نه تنها با کاهش ارزش ریال بلکه با ریزش بازار سرمایه مواجه خواهیم بود. پس با توجه به تنش‌های منطقه‌ای شاهد یک واگرایی میان دلار و بازار سرمایه هستیم.

تحلیلگر بازار سرمایه از دیگر عوامل رشد نرخ ارز را افزایش نرخ بهره دانست و افزود: در ادبیات پولی کشور نرخ بهره‌ای وجود داردکه مربوط به نرخ تسهیلاتی است که سپرده‌گذاران دریافت می‌کنند و زمانی که این نرخ افزایش می‌یابد هزینه پول زیاد می‌شود و خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که سهام خود را در بازار سرمایه به فروش برسانند و در سیستم بانکی قرار دهند.

وی ادامه داد: نرخ بهره بین بانکی، نرخی است که که مستقیما بر عرضه و تقاضا و خریداری سهام و نرخ خرید سپرده اثرگذار نیست. اما ممکن است این نرخ روی برخی از نماد‌های بانکی در بورس تاثیر کمی بگذارد.

سماوی اضافه کرد: شاید نرخ بهر بین بانکی بتواند به برخی از بانک‌ها که دریافت کننده منابع از سایر بانک‌ها هستند هزینه تحمیل کند. اما نمی‌تواند از لحاظ بنیادی بی تاثیر بر نماد‌های بانکی است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده