تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۱۷۰۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ریزش خلاف انتظار بورس

‌می‌متالز - بازار سرمایه روز گذشته برخلاف انتظارات وضعیتی منفی داشت. نماگر اصلی بورس با بیش از ۲۱‌هزار واحد ریزش روبه‌رو شد و صف‌های فروش در ۱۲۵نماد سنگین بود؛ این در حالی است که در حال‌حاضر تقریبا تمامی اتفاقات به نفع بازار سرمایه است.

به گزارش می‌متالز، هفته گذشته سایه اکثر ریسک‌هایی که شاخص‌کل را از محدوده دو‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد پایین کشیده بود از سر بازار سرمایه کم شد و قیمت‌های جهانی نیز در هفته گذشته وضعیت خوبی داشتند. علاوه بر همه این‌ها قیمت دلار در بازار آزاد نیز در سطح بالای ۵۰هزار‌تومان به ثبات رسیده است. از نظر برخی از کارشناسان سطح فعلی زمان مناسبی برای اصلاح زمانی و قیمتی نیز نیست، چراکه بازار هنوز ریزش سنگین اخیر را نیز جبران نکرده و برخی دیگر معتقدند در این محدوده بازار با مقاومت روبه رو است.

احتمال ورود به اصلاح زمانی

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه رشد شاخص از محدوده یک‌میلیون و ۹۳۰‌هزار تا محدوده دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد در حدود ۱۲ روز معاملاتی گذشته را معلول دو عامل مهم دانست و گفت: تغییر نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها از قیمت غیرکارشناسی و ثابت ۷‌هزار‌تومان به قیمت معقول و منطقی فرموله‌شدن و تغییر نرخ ارز پایه محصولات پتروپالایشی از نرخ نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان به نرخ مرکز مبادله؛ دو موضوع مهم برای بازار سرمایه بود. با توجه به اینکه در کل ارزش بازار پتروپالایشی‌ها در بازار سرمایه بالاست، این موضوع رشد خوبی برای کلیت بازار به‌همراه داشت.

وی در ادامه درخصوص عواملی که مانع رشد بازار خواهند شد، گفت: محرک اصلی بازار سرمایه نرخ دلار است که در بازار رسمی هنوز در محدوده پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. البته روز گذشته این نرخ در بازار‌های غیررسمی به محدوده ۵۰ هزار‌تومان رسید که اگر این روند ادامه داشته‌باشد و نرخ دلار از ۵۲ هزار‌تومان عبور کند، این موضوع خود محرکی کوتاه‌مدت برای رشد بازار سرمایه خواهد بود. نکته بعدی از منظر تکانه‌های قیمتی است و روی چارت قیمتی در محدوده دو‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد مقاومت داریم، پس طبیعی است که شاخص در این محدوده اصلاح قیمتی داشته‌باشد.

سماوی ادامه داد: نکته بعدی این است که از سالیان گذشته، شهریور موعد تسویه تعداد زیادی از کار گزاری‌هاست، البته در سال‌های اخیر این مورد در عملیات کار گزاری‌ها کمتر شد، اما اثر روانی این موضوع در ذهن بازار ماندگار بوده‌است، پس با توجه به اینکه اخبار و محرک‌های هفته‌های اخیر اثر خود را روی شاخص‌کل گذاشته و اخبار جدیدی نیز نداریم و با توجه به اینکه روز‌های پایانی شهریور نیز نزدیک است، روند فعلی بازار سرمایه می‌تواند با کمی استراحت قیمتی و بیشتر اصلاح زمانی همراه باشد. این تحلیلگر گفت: هر زمان که ارزش معاملات به بیش از ۱۲ هزار میلیارد‌تومان برسد، می‌توانیم به رشد میان‌مدت بازار خوشبین باشیم و رشد‌هایی که در این مقطع وجود دارد بیشتر از جنس رشد‌های کوتاه‌مدت است که در دو هفته قبل نیز آن را تجربه کردیم.

بورس باید فروشنده‌ها را پشیمان کند

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه، اما نظری متفاوت دارد. او ضمن اینکه معتقد است بازار سرمایه روز گذشته برخلاف پیش‌بینی اکثریت کارشناسان کار خود را آغاز کرد، گفت: همه فکر می‌کردند قرار است بازار حتی اگر مثبت نباشد دست‌کم متعادل باشد، اما نمی‌دانیم چرا این همه منفی و سفارش‌های فروش تا این حد زیاد بود. آمار‌ها هم خوب نبود، ارزش معاملات با افت مواجه شد و حدود ۹۵۰‌میلیارد تومان خروج پول از بازار سرمایه داشتیم.

وی ادامه داد: اگر به هفته گذشته برگردیم، می‌توان دید که سایه بخشی از ریسک‌ها از سر بازار سرمایه برداشته شد. یکی از آن‌ها بحث نرخ خوراک بود که تعیین‌تکلیف شد، موضوع بعدی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰‌تومانی بود که برای پتروپالایشی‌ها به ۳۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان تغییر کرد. بازار‌های جهانی نیز از ابتدا تا انتهای هفته گذشته منفی نبودند و حتی رکورد قیمتی نفت در ۶ ماه اخیر شکسته شد و به بیش از ۹۰ دلار رسید و همه این موارد در کنار رشد قیمت دلار در بازار آزاد و ثبات در کف ۵۰‌هزار تومان باعث شد تمام عوامل اثرگذار، بازار را به سمت مثبت‌بودن پیش ببرند.

خبری زاد گفت: البته بازار چند روزی مثبت بود، اما نمی‌تواند به این سطح قانع باشد، چون عواملی که بازار سرمایه را منفی کردند و از شاخص دو‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد تا یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار واحد پایین کشیدند، حذف شدند و بازار می‌تواند به همان نقاط برگردد. روز گذشته از ریسک دیگری به‌نام ریسک سیاسی جنگ که ممکن است در شمال‌غرب کشور رخ دهد، نام بردند، اما خیلی نمی‌توان به آن وزنی داد، اما به‌طور کلی می‌توان گفت همچنان، پولی که باید به بازار تزریق شود، از آن حمایت کند و آن را به سمت رشد ببرد، وجود ندارد و در بازار منفی حتی آن مقدار نقدینگی که واردشده نیز از آن خارج می‌شود.

این تحلیلگر اظهار کرد: بازار در این مقطع احتیاج دارد برای مدتی دست به‌دست شود و فروشنده‌ها پشیمان شوند. اگر نهاد‌ها و صندوق‌های حمایتی می‌خواهند از بازار حمایت کنند، منفی خریدن‌ها کمک حال بازار نیست. بازار باید به‌جایی برسد که فروشنده را پشیمان کند و این مهم‌ترین کلیدواژه‌ای است که می‌توان برای رشد بازار بر آن تاکید کرد. تا زمانی‌که فروشنده‌ها پشیمان نشوند ما شاهد شکل‌گیری روند صعودی و ورود پول از خارج بازار نخواهیم بود. علاوه‌بر این به‌نظر می‌رسد گزارش‌های سه‌ماهه دوم هم در برخی از صنایع گزارش‌های خوبی خواهند بود و گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها نیز نمی‌تواند تاثیر منفی بر بازار داشته‌باشد.

خبری زاد معتقد است به‌طور کلی در بازار نااطمینانی وجود دارد و تا زمانی‌که از بین نرود، به همین منوال خواهد بود. به‌رغم اینکه همه شرایط برای دست‌کم رشد ملایم مهیاست، اما تا زمانی‌که فروشنده‌ها در بازار پشیمان نشوند، روند صعودی شکل نمی‌گیرد و بازار به همین صورت پیش خواهد رفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده