تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۳
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۱۷۸۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سوخت مورد‌ نیاز بورس

‌می‌متالز - بعد از واکنش هیجانی بازار سرمایه به اتفاقات مثبتی از قبیل فرموله‌شدن مجدد نرخ خوراک پالایشی‌ها و همچنین تسعیر ارز بورس، حالا چند روزی است که روندی متعادل در بازار ماندگار شده‌است.

به گزارش می‌متالز، شاخص‌کل روز گذشته با دوهزار و ۳۰۳واحد ریزش در محدوده دو‌میلیون و ۱۳۳‌هزار واحد تثبیت شد و افت ۱۱/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، شاخص هموزن نیز به همین مقدار مثبت بود. ارزش معاملات خرد (سهام+حق‌تقدم) دیروز ۴۵۲۰‌میلیارد‌تومان بود و این عدد نشان می‌دهد همچنان خبری از ورود پول جدید به بازار نیست. در این میان نکته مثبت عدم‌برگشت روند منفی به معاملات است و کارشناسان نسبت به کف حمایتی قوی در محدود دو‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد برای نماگر اصلی بورس خوشبین هستند. به‌نظر تحلیلگران مختلف بازار در این مقطع نیازمند سوختی از جنس دلار، گزارش‌های ۶ماهه یا خبر‌های خوش برای خودرویی‌هاست.

کف حمایتی قوی

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: هفته گذشته بازار کم رمقی را شاهد بودیم و شاخص‌کل نیز بازدهی منفی از خود به‌جای گذاشت و البته انتظار می‌رفت پس از رشدی که نماگر اصلی بورس تجربه کرد استراحتی تا محدوده دومیلیون و ۱۰۰‌هزار واحد را شاهد باشیم. تا زمانی‌که شاخص‌کل این محدوده را از دست ندهد هم جای نگرانی نیست. نکته دیگری که وجود دارد این است که به علت تسویه تاریخی عمده کار گزاری‌ها در شهریورماه بسیاری از مشتریان اعتباری مجبور به‌فروش سهام خود می‌شدند تا تسویه اعتبارات انجام شود و این موضوع به بازار فشار وارد می‌کرد و به همین دلیل معمولا سمت عرضه بر تقاضا پیشی می‌گرفت. البته در سال‌های اخیر این اتفاق بسیار کمرنگ‌تر شده و معدود کارگزارانی هستند که در شهریور تسویه کامل دارند، اما با این وجود در ذهن بازار این موضوع نشسته و به‌صورت سنتی در شهریورماه شاهد جهش‌های قیمتی و بازدهی‌های مثبت نیستیم.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر با توجه به نزدیک‌شدن به مهرماه چند نکته موضوعیت پیدا می‌کند، یکی اینکه تا زمانی‌که شاخص محدوده حمایتی دو‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد را از دست ندهد، جای نگرانی نیست، اما زمانی می‌توانیم به رشد مجدد شاخص‌کل امیدوار باشیم که ارزش معاملات سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس و فرابورس از محدوده ۱۲هزار‌میلیارد‌تومان عبور کند که هنوز این اتفاق نیفتاده‌است. مورد بعدی که می‌تواند عامل محرکی برای بازار باشد دلار است. تا زمانی‌که دلار مقاومت ۵۰ الی ۵۱‌هزار‌تومان را نشکند، نمی‌توان نسبت به شاخص‌کل برآورد مثبتی داشت.

سماوی افزود: از همین‌رو در هفته‌جاری نیز تاکنون بازار به‌نسبت متعادلی داشته‌ایم و چرخش نقدینگی بین صنایع مختلف وجود داشته و تا زمانی‌که محرک‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، وجود نداشته‌باشند نمی‌توان انتظار رشد‌هایی که در سه هفته گذشته تجربه شد را داشت. موضوع دیگر اینکه معمولا خیلی از سرمایه‌گذاران نهادی در انتهای شهریورماه و اوایل مهر خرید نمی‌کنند و تا انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها منتظر می‌مانند. آن زمان جهت کلی هم مشخص می‌شود. نکته‌ای که رسانه‌ها خیلی به آن می‌پردازند تثبیت قیمت بالای۹۰دلار برای نفت است. این موضوع طبیعتا فشار فروش اوراق‌بدهی را در بازار‌های مالی کم می‌کند و دولت می‌تواند بخش قابل‌توجهی از کسری‌بودجه خود را از این محل جبران کند.

در مورد پالایشی‌ها نیز تحلیل‌های مثبتی وجود دارد، اما تا زمانی‌که کرک‌اسپرد پالایشی‌ها افزایش پیدا نکند، نمی‌توان انتظار شناسایی سود‌هایی مانند سال‌گذشته را داشت، بنابراین قیمت محرک پالایشی‌ها نخواهد بود، بلکه موضوع کرک‌اسپرد در این‌خصوص اهمیت دارد. اما به‌صورت تاریخی با یک وقفه زمانی پس از رشد قیمت دلار کرک‌اسپرد افزایش پیدا می‌کند که اگر شاخص جهانی در ادامه افزایش داشته‌باشد، پالایشی‌ها یکی از صنایع پرپتانسیل بازار خواهند بود. همچنین اخبار افزایش قیمت صنایع ریالی نیز می‌تواند روی آن صنایع اثرگذار باشد.

فقر سرمایه

محمد خبری زاد، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه روند یکی دو هفته اخیر را دنبال می‌کند و در این مدت سایدی خطی به خود گرفته‌است، نزول نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد سهم‌ها یکی پس از دیگری کف‌های قیمتی را می‌سازند، اما برای رشد، چون پولی در بازار نیست بازار به سمت بالا حرکت نمی‌کند و سرمایه اندک موجود در بازار هم بین صنایع در گردش است. وی افزود: صنایع انتخابی این پول نیز بر اساس شرایط روز تغییر می‌کند، برای مثال در اولین روز معاملاتی هفته‌جاری شاهد بودیم بازار سرمایه در نماد‌های پالایشی خوب وارد شد و دلیل آن‌هم رشد قیمت نفت بود و دیروز نیز پالایشی‌ها در نیمه اول بازار مثبت بودند و بعد از آن شناسایی سود رخ‌داد و پول از این صنعت به‌تدریج خارج شد و عرضه شدت گرفت و احتمالا سرمایه در روز‌های آتی وارد صنایع دیگری شود.

خبری زاد تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که فعلا نبود سرمایه در داخل بازار به‌شدت خود را نشان می‌دهد و سرمایه جدید نیز تا زمانی‌که محرکی قوی وجود نداشته باشد، وارد بازار سرمایه نخواهد شد. محرک می‌تواند گزارش‌های ۶ماهه، رشد قیمت دلار، اتفاق‌هایی در صنعت خودرو و اتفاق‌هایی از این دست باشد و بازار به چنین اتفاق‌هایی نیاز دارد و تا رخ ندهد به همین روند ادامه خواهد داد. در این بین تنها نکته امیدوارکننده‌ای که این روز‌ها در بازار نسبت به دوماه قبل وجود دارد این است که بازار روند نزولی نمی‌گیرد. به‌نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی کف‌های سهام باشند و فروشنده‌ای در بازار نیست و همین مساله باعث‌شده کف‌های قیمتی بسته شوند و منتظر رخداد یک اتفاق کوتاه مدت و ورود سرمایه است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده