تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۰۴۰۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با الکترونیکی شدن حق‌تقدم‌ها؛

ورود نقدینگی جدید به شرکت‌های بورسی سریع‌تر انجام می‌شود

‌می‌متالز - علیرضا قدرتی گفت: هر تصمیمی که موجب تسهیل در فرآیند افزایش سرمایه و همین‌طور ترغیب سهامداران به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌ها شود، منجر به توسعه بازار سرمایه و ورود نقدینگی به بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا قدرتی، عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان هیوا در رابطه با مزایای "امکان استفاده از حق تقدم‌ها به صورت الکترونیک" بیان کرد: یکی از راه‌های افزایش جذابیت افزایش سرمایه و همین‌طور ترغیب سهامداران به مشارکت در آن‌ها، سهولت در فرآیند افزایش سرمایه است.

وی اضافه کرد: یکی از اموری که در چند سال گذشته، تحول خاصی در آن صورت نگرفته بود؛ ارسال برگه‌های حق تقدم به صورت فیزیکی و ترتیب اثر دادن این برگه‌ها از سوی سهامداران بود. به مراتب مشاهده می‌شد که با توجه به مشکلات ارسال این برگه‌ها از طریق پست و احتمال تغییر آدرس و مشکلات دیگر، خیلی اوقات اگر سهامداران خود پیگیر افزایش سرمایه شرکت‌ها نبودند؛ متوجه انجام افزایش سرمایه توسط شرکت نمی‌شدند یا تمایلی به مشارکت در افزایش سرمایه‌ها نداشتند.

قدرتی ادامه داد: با توجه به تدابیر سازمان بورس در راستای سهولت در فرآیند افزایش سرمایه و امکان استفاده از حق تقدم‌ها به صورت الکترونیک، قطعا سهامداران اقبال بیشتری به افزایش سرمایه‌ها خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر تصمیمی که موجب تسهیل در فرآیند افزایش سرمایه و همین‌طور ترغیب سهامداران به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌ها شود، منجر به توسعه بازار سرمایه و ورود نقدینگی به بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد.

قدرتی در رابطه با راهکار‌های ارتقای سواد مالی و آشنایی بیشتر سهامداران با فرایند‌های مربوط به بازار سرمایه از جمله افزایش سرمایه‌ها، اظهار کرد: موضوع امکان استفاده از حق تقدم‌ها به صورت الکترونیک در بازار سرمایه، موضوع جدیدی است که هنوز خیلی از سهامداران با آن آشنایی ندارند و فرهنگ‌سازی چندانی هم در رابطه با آن صورت نگرفته؛ اما همان‌طور که پرداخت سود سهام از طریق سجام در ابتدا با مشکلات و مقاومت‌هایی روبرو بود؛ اما به دلیل الزام سازمان بورس و مداومت بر انجام آن، پرداخت سود از طریق سجام به امری عادی در بازارسرمایه تبدیل شد که امروز هم ناشران و هم سهامداران با آن آشنایی کامل دارند.

وی در ادامه افزود: در مورد امکان استفاده از حق تقدم‌ها به صورت الکترونیک نیز معتقدم در صورت الزام سازمان بورس و تداوم این تصمیم، با گذشت زمان به تدریج هم ناشران و هم سهامداران با این موضوع آشنایی کامل خواهند داشت.

عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان هیوا در پایان گفت: به عبارتی معتقدم با تاکید سازمان بورس به ناشران بر اجرای این موضوع، به تدریج فرهنگ‌سازی لازم هم در بازار سرمایه ما انجام شده و نواقص و مشکلات احتمالی هم برطرف خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده