تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۱۰۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره سبدگردان هیوا مطرح کرد؛

سمت‌وسوی بازار‌های جهانی به نفع بورس ایران

‌می‌متالز - علیرضا قدرتی گفت: بخش قابل‌توجهی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، صادرکننده کامودیتی‌ها (محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی) به بازار‌های جهانی هستند و قطعاً تغییر قیمت‌های جهانی روی نرخ فروش این شرکت‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه قیمت‌های بورس کالا هم از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا قدرتی عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان هیوا با اشاره به افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی بیان کرد: گزارش داده‌های تورمی در آمریکا نشان می‌دهد شاخص CPI کمتر از انتظارات بوده و با توجه به این موضوع، احتمالاً فدرال رزرو در ماه‌های آینده اقدام به افزایش نرخ بهره آمریکا خواهد کرد. افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه‌های آینده، خوش‌بینی‌ها به رشد قیمت‌های جهانی را تقویت کرد و منجر به واکنش مثبت قیمت جهانی کامودیتی‌ها شد و اواخر هفته گذشته شاهد رشد قیمت کامودیتی‌ها بودیم. ضمن اینکه شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص مدیران در چین نیز اعداد خوبی را نشان داده و این امیدواری را در بین تحلیلگران ایجاد کرده که اقتصاد چین می‌تواند بخشی از تقاضای فروکش کرده در ماه‌های قبل را مجدداً احیا کند و افزایش احتمالی تقاضا در بازار‌های جهانی هم در رشد قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد قیمت‌های جهانی فعلاً در همین محدوده تثبیت خواهد شد و احتمالاً رشد چندانی شاهد نخواهیم بود؛ اما همین قیمت‌ها اتفاق خوشایندی برای بازار‌های جهانی و همینطور بازار سرمایه ما خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افزایش بیشتر قیمت‌های جهانی و لمس مجدد سقف‌های سال قبل بستگی به شاخص‌های اقتصادی آمریکا، چین و اروپا در هفته‌های آینده خواهد داشت.

قدرتی در ادامه ضمن اشاره به تاثیر مثبت افزایش قیمت کامودیتی‌ها در چند روز گذشته بر بازار سرمایه ما اظهار کرد: معتقدم بازار سرمایه ما هم باید خود را با قیمت‌های فعلی تطبیق دهد. در نظر داشته باشید که بخش قابل‌توجهی از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه ما، صادرکننده کامودیتی‌ها (محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی) به بازار‌های جهانی هستند و قطعاً تغییر قیمت‌های جهانی روی نرخ فروش این شرکت‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه قیمت‌های بورس کالا هم از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد.

وی افزود: واکنش بازار سرمایه هم به شرکت‌های کامودیتی‌محور مثبت بوده و تقاضای خرید سهام در این گروه‌ها افزایش یافته است. اما ثبات مولفه‌های اساسی بالاخص نرخ ارز، سبب شده انگیزه برای خرید سهام کمتر از سال‌های قبل باشد. حال آنکه فصل مجامع یکی از پررونق‌ترین ایام برای سرمایه‌گذاری در بورس بوده است.

قدرتی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار افزایش نرخ ارز و تاثیر مثبت این رویداد بر قیمت سهام را داشتند؛ عدم برآورده شدن انتظارات برای افزایش نرخ ارز، انگیزه خرید سهام را کاهش داده؛ اما شخصاً معتقدم ثبات مؤلفه‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه از جمله ثبات نرخ ارز می‌تواند روی بازار سرمایه در میان مدت اثر مثبتی داشته باشد. شاید در کوتاه مدت تقاضا برای خرید سهام کاهش یابد؛ ولی با گذشت زمان بازیگران بازار، خود را با این ثبات نرخ ارز وفق خواهند داد و بازار حرکت پرقدرت‌تری خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده