تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۰۲۱۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسان کامودیتی‌ها در میانه داده‌های متناقض اقتصادی

‌می‌متالز - بهای کالا‌های پایه در بازار‌های جهانی میان داده‌های متناقض اقتصادی آمریکا و چین نوسان دارد. در حالی که انتشار خبر ورشکستگی دومین بانک آمریکایی در سال‌جاری، رشد ۲۵واحدی دیگر در نرخ بهره آمریکا و سقوط شاخص مدیران خرید تولیدی چین به کمتر از ۵۰واحد برای ماه آوریل سیگنال منفی موثری برای بازار‌های کالایی به همراه داشت، انتشار داده‌های اشتغال آمریکا بهتر از انتظار و اعلام شاخص مدیران خرید بخش خدمات چین بهتر از پیش‌بینی‌ها باعث شد تا مجددا جریان رشد نرخ در بازار‌های کالایی به وجود آید.

به گزارش می‌متالز، در حالی که شاخص مدیران خرید تولیدی چین که توسط اداره ملی آمار این کشور تهیه می‌شود برای ماه آوریل برابر ۲/ ۴۹واحد و شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin برابر ۵/ ۴۹واحد اعلام شد، شاخص مدیران خرید غیرتولیدی این کشور توسط اداره ملی آمار برابر ۴/ ۵۶واحد و شاخص مدیران خرید بخش خدمات Caixin برابر ۴/ ۵۶واحد تعیین شد. به این ترتیب بخش تولید در این کشور در صنایع بزرگ دولتی و صنایع کوچک خصوصی در ماه آوریل با چالش جدی احتمال بروز رکود دست وپنجه نرم می‌کرد؛ اما بخش غیر‌تولیدی توانست برای چهارمین ماه متوالی، رونق خود را حفظ کند. وعده کاهش محدودیت کرونایی در چین ظرف هفته‌های پایانی سال گذشته میلادی تحقق یافت که این موضوع باعث رونق بخش خدمات در چین شده است.

البته انتظار می‌رفت که کاهش محدودیت کرونایی در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی در شرایطی که دولت چین به دنبال اعمال محرک‌های اقتصادی است، بتواند زمینه ساز رونق بخش صنعت نیز باشد؛ اما بهبود فعالیت‌های تولیدی در چین به اندازه رشد بخش خدمات نبود و به این ترتیب اگرچه داده رسمی شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای سه‌ماه متوالی ابتدای سال از ژانویه تا مارس در نرخی بالاتر از سطح رکود ۵۰واحد اعلام شد، اما این داده برای ماه آوریل در نرخی کمتر از ۵۰واحد جای گرفت و به این ترتیب زنگ خطر بروز رکود در بخش صنعت چین به صدا درآمد. فعالیت خدمات چین در ماه آوریل به‌خوبی در محدوده رشد باقی ماند. البته این شاخص نیز نسبت به ماه قبل خود افت داشت.

شاخص مدیران خرید خدمات Caixin در ماه آوریل برابر ۴/ ۵۶واحد اعلام شد؛ این نرخ برای ماه قبل برابر ۸/ ۵۷واحد بود، با این حال همچنان این رقم دومین نرخ بالا برای شاخص مدیران خرید خدمات چین پس از نوامبر ۲۰۲۰ است. همچنین برای چهارمین ماه متوالی شاخص مدیران خرید خدمات چین بالاتر از ۵۰واحد که مرز رونق رو رکود را از یکدیگر جدا می‌کند، ثبت شد. به گفته وانگ ژ، اقتصاددان ارشد Caixin Insight، آخرین مطالعه Caixin نشان می‌دهد که فعالیت خدمات در چین هنوز در حال بهبود سریع است. بازار‌های جهانی ظرف هفته ابتدایی ماه مه با انتشار داده‌های متناقض آمریکا مواجه شدند. اعلام خبر ورشکستگی دومین بانک آمریکا در سال‌جاری میلادی ظرف هفته گذشته و تصمیم فدرال رزرو برای افزایش ۲۵واحدی دیگر در نرخ بهره با تقویت احتمال بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی زمینه عقبگرد سریع کامودیتی‌ها را فراهم کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده