تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۳۰۳۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک‌پرسش، یک‌پاسخ

بورس در ایستگاه آرامش

‌می‌متالز - آیا رشد شاخص کل در روز‌های ابتدایی هفته را می‌توان به معنای نقطه پایانی برای روند اصلاحی نماگر بورس در نظر گرفت؟

به گزارش می‌متالز، کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سرمایه: وضعیت بازار سرمایه تقریبا وضعیت متعادلی است. اصلاح خیلی سریع هفته گذشته و عرضه‌های سنگین باعث شد در اکثر نماد‌ها شاهد اصلاح قیمتی ۲۵ تا ۳۰ درصدی باشیم. قیمت سهام به نقطه ارزنده‌ای رسید و در نتیجه شاهد خرید مجدد سرمایه‌گذاران بودیم. در این بین مواردی نیز توسط سازمان بورس تصویب شد و مخصوصا دو مصوبه‌ای که در خصوص ارائه مهلت ۵ماهه برای صندوق‌های درآمد ثابت به منظور رعایت نصاب سهام و مصوبه واریز مبلغی به صندوق تثبیت برای حمایت از سهم‌ها منجر به تعادل و اتمام روند نزولی بازار شد. به نظر من با توجه به اینکه گزارش‌های ۱۲ماهه شرکت‌ها در حال انتشار است و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد گزارش‌ها تا این لحظه در گروه‌های پالایشی، معدنی و فلزی مطلوب بوده است، در هفته پیش رو نیز تقریبا تمام شرکت‌ها گزارش‌های ۱۲ماهه سال مالی ۱۴۰۱ خود را منتشر خواهند کرد و از سوی دیگر شاهد گزارش‌های عملکرد ماهانه اردیبهشت نیز خواهیم بود که به نظر می‌رسد عملکرد شرکت‌ها عملکرد خوبی باشد.

علاوه‌بر‌این، فصل مجامع را در پیش داریم و بحث تقسیم سود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری مجدد سود‌های تقسیم‌شده در بازار سرمایه نیز وجود دارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت بازار در ادامه وضعیت باثباتی پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار سرمایه از حالت منفی و اصلاحی شدید فاصله بگیرد، جابه‌جایی بین صنایع و شرکت‌ها توسط سرمایه‌گذاران اتفاق بیفتد و برخی نسبت به اصلاح پرتفو اقدام کرده و نیم‌نگاهی به سودآوری شرکت‌ها در فصل‌های پیش رو داشته باشند. فکر می‌کنم کماکان بازار سرمایه از نظر بازدهی نسبت به سایر بازار‌ها وضعیت مساعدی داشته باشد. علاوه‌بر‌این، بازار‌های جهانی نیز وضعیت باثباتی پیدا کردند که این موضوع در سودآوری بخش زیادی از شرکت‌های بورسی موثر است.

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه: بازار طی ۵ روز معاملاتی اصلاح و دو روز رشد داشت که این دو روز را می‌توان این‌طور تعبیر کرد که روند برگشته، اما اینکه بخواهیم تصور کنیم که روند مثبت می‌شود و رشد می‌کند نه، این‌طور به نظر نمی‌رسد. پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده روند بازار سهام حتی منفی یا متعادل باشد و مدت کوتاهی در محدوده دو‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد حرکت کند و روز‌های مثبت و منفی را شاهد باشیم و پس از به آرامش رسیدن حرکت مجدد داشته باشد. از اینجا روند شارپ صعودی را متصور نیستم و به نظرم بازار سرمایه به مدتی آرامش نیاز دارد. البته چیزی که می‌تواند خلاف این فرضیه را ثابت کند ورود حجم بالای نقدینگی است. نقدینگی اگر به مقدار زیادی افزایش پیدا کند، می‌توان این فرضیه را شکست‌خورده دید و بازار سرمایه مجددا به رشد خود ادامه دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده