تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۴۴
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۱۵۰۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جلوگیری از افزایش قیمت‌های کاذب در سایه شفافیت بورس کالا

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عرضه کالا و محصولات از طریق بورس کالا مزایای بسیاری دارد، گفت: با عرضه محصولات در بورس کالا و قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا، شاهد پوشش ریسک برای شرکت‌ها خواهیم بود و این موضوع شفافیت را بیش از پیش افزایش می‌دهد. با حذف رانت، بخش قابل توجهی از قیمت‌های کاذب حذف و شفافیت ایجاد خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بهزاد یوسفیان کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عرضه و قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا موجب حذف رانت، شفافیت بیشتر قیمت‌ها و فضای رقابتی ایجاد می‌کند، گفت: به طور کلی بورس کالا محلی برای تضمین کمیت و کیفیت معاملات است و براساس آن می‌توان کمیت و کیفیت کالا را مشاهده کرد، چرا که مبدا و مقصد کالا مشخص است.

به گفته این کارشناس بازار؛ با توجه به اینکه کسب قیمت از طریق حراج است لذا شفافیت باعث حذف رانت شده و خودبخود فسادزدایی انجام می‌شود.

یوسفیان با بیان اینکه بورس کالا تورم و گرانی به دنبال نداشته و بازار را به سمت تعادل پیش می‌برد، اظهار کرد: با حذف رانت، بخش قابل توجهی از قیمت‌های کاذب حذف و شفافیت ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: بالا بودن سرعت و امنیت انجام معاملات و همچنین نظام‌مندی قیمت‌گذاری که از سوی بورس کالا انجام می‌شود، قیمت‌گذاری‌های دستوری را حذف و معامله براساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه از پیگیری جدی برای عرضه گندله سنگ آهن خبر داد و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های بسیار درخصوص عرضه گندله سنگ آهن مرکزی از طریق بورس کالا، شاهد فسادزدایی در این محصول بوده و از رانت جلوگیری به عمل آمد.

وی در پایان با اشاره به اینکه عرضه کالا و محصولات از طریق بورس کالا مزایای بسیاری دارد، گفت: با عرضه محصولات در بورس کالا و قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا، شاهد پوشش ریسک برای شرکت‌ها خواهیم بود و این موضوع شفافیت را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده