تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۰۳۲۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه ایران سهام:

بی‌ثباتی در مقررات بازار سرمایه؛ ضربه‌ای بر پیکره اعتماد عمومی

‌می‌متالز - مشکل اینجاست که متولیان بازار سرمایه ثباتی در مقررات و تصمیم‌گیری‌های خود ندارند و مرتباً شاهد تغییر در مقررات بازار سرمایه و صدور بخشنامه‌های جدید هستیم.

به گزارش می‌متالز، حمید علیخانی، مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه ایران سهام، در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: این انتظار که بازار سرمایه باید هر روز سبز باشد و بدون هیچ وقفه‌ای رشد کند، منطقی نیست و طبیعی بود که بعد از رشد شاخص بورس از محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی تا کانال ٢ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، بازار نیاز به یک اصلاح داشت. اما در شرایطی که اعتماد کم‌کم به بازار سرمایه برمی‌گشت، شاید ریزش چند روز پیاپی برای تازه‌وارد‌ها نگرانی‌هایی ایجاد کرده باشد و قطعا که نیاز به اصلاح، دلیل قانع‌کننده‌ای برای تازه‌وارد‌ها نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتظار می‌رود ویترین بازار سرمایه جذابیت‌هایی داشته باشد تا بتوان سرمایه‌گذاران را از بازار‌های موازی به سمت بازار سرمایه سوق داد.

وی تصریح کرد: از منظر تحلیلی و با در نظر گرفتن شرایط بازار‌های موازی، بدون‌شک بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری بسیار ارزنده است. شاید شاخص کل در محدوده کانال ٢ میلیون و ٥٠٠ واحدی، چند هفته نوسان داشته باشد؛ ولی روند کلی بازار سرمایه صعودی است و معتقدم شاخص کل بورس می‌تواند اعداد بالاتری را به خود ببیند.

علیخانی در رابطه با راهکار‌های جلب سرمایه‌گذاران بیان کرد: هر سرمایه‌گذار، به دنبال سرمایه‌گذاری در کم‌ریسک‌ترین و با ثبات‌ترین بازار است و تغییر مکرر قوانین، خود موجب بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی در بازار سرمایه می‌شود. مشکل اینجاست که متولیان بازار سرمایه ثباتی در مقررات و تصمیم‌گیری‌های خود ندارند و مرتباً شاهد تغییر در مقررات بازار سرمایه و صدور بخشنامه‌های جدید هستیم. مثلا ضریب اعتباری کارگزاری‌ها توسط کمیته پایش ریسک بازار سرمایه، در مدت کوتاهی تغییرات پیاپی داشته و این بی ثباتی در مقررات اصلا منطقی نیست. امیدواریم اگر تصمیم جدیدی اتخاذ می‌شود و مصوبه‌ای صادر می‌گردد؛ حداقل یک سال تغییر نکند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده