تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۰۶۸۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

شفافیت دارایی‌ها، رکن اصلی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

‌می‌متالز - سیدجواد درواری گفت: با توجه به سهامی بودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی و گزارش روزانه از خالص ارزش روز دارایی‌ها و ترکیب دارایی این صندوق‌ها، شفافیت رکن اصلی دارایی متقاضیان خواهد بود. همچنین با تأسیس این صندوق‌ها منابع پایدار و مستمر به بازار سرمایه وارد خواهد شد و این ورود جریان نقدینگی مستمر به بازار در بلندمدت توسعه بازار سرمایه را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، سیدجواد درواری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی بیان کرد: صندوق بازنشستگی، صندوقی است که توسط کارفرما و به منظور حفظ و مدیریت سرمایه کارمندان شرکت تأسیس‌شده و وجوه سرمایه‌گذاری شده در این صندوق، توسط کارفرما و کارمندان جمع‌آوری می‌شود. هدف اصلی تأسیس این صندوق‌ها، افزایش دارایی و ایجاد منافع برای آن دسته از کارکنانی است که به سن بازنشستگی رسیده‌اند. صندوق‌های بازنشستگی معمولاً توسط نهاد‌های مالی در خارج از شرکت کارفرما مدیریت می‌شوند.

وی افزود: در ایران، صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان‌های دولتی تشکیل‌شده است که وظیفه خدمت‌رسانی به بازنشستگان دولت را بر عهده دارد و زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره می‌شود. اداره امور بازنشستگی و ازکارافتادگی، اجرای قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اجرای مصوبات شورای سازمان بازنشستگی کشوری نمونه‌هایی از مسوولیت‌های این سازمان است. همچنین برخی از صنایع و شرکت‌های بزرگ اقدام به تأسیس صندوق بازنشستگی برای کارکنان زیرمجموعه خود کرده‌اند مانند صندوق بازنشستگی نفت، صندوق بازنشستگی بانک‌ها، صندوق بازنشستگی فولاد و ...، اما در حال حاضر، صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکلاتی هستند که گاهی آن‌ها را با بحران روبرو می‌کند.

درواری ادامه داد: با توجه به حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی، تراز ورودی و خروجی صندوق‌ها برهم‌خورده است. همچنین مواردی مانند شرایط و وضعیت اشتغال در کشور، دخالت دولت و عدم شفافیت در صندوق‌های بازنشستگی، عدم مدیریت کارآمد و مدیریت دارایی ضعیف و غیرحرفه‌ای در سرمایه‌گذاری‌ها از مشکلات اساسی صندوق‌های بازنشستگی است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی گفت: در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس پیشنهاد مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، ساختار کلی تأسیس «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» مطرح و مورد موافقت و تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت تا برخی از مشکلات موجود در صندوق‌های بازنشستگی رفع شود و کارکنان و بازنشستگان گرامی بتوانند از پتانسیل‌های بازار سرمایه، منافع بلندمدت و پایدار بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: مطابق ابلاغیه مربوطه، ساختار صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی مبتنی بر صدور و ابطال است و ارزش مبنای واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق ۱۰.۰۰۰ ریال می‌باشد. صندوق ازنظر ترکیب دارایی، در سهام و در سهام با ویژگی شاخصی یا صندوق در صندوق سهامی است. این صندوق به‌غیراز واحد‌های ممتاز دارای سه نوع واحد عادی می‌باشد که عبارت‌اند از:

  1. واحد‌های عادی نوع اول: واحد‌هایی که طبق اعلام کارفرما، به نام کارفرما صادر می‌شود.
  2. واحد‌های عادی نوع دوم: واحد‌هایی که طبق اعلام کارفرما به نام نیروی کار صادر می‌شود.
  3. واحد‌های عادی نوع سوم: واحد‌هایی که سایر سرمایه‌گذاران در زمان پذیره‌نویسی یا در زمان فعالیت صندوق خرید می‌کنند.

مدیر صندوق صرفاً بر اساس درخواست صدور و ابطال ارسال‌شده توسط کارفرما برای واحد‌های سرمایه‌گذاری نوع اول و دوم اقدام می‌کند.

درواری ادامه داد: همچنین نهاد‌های مالی جهت تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید واجد شرایطی خاص باشند و عملکرد گذشته مدیر صندوق در کسب بازدهی ازنظر سازمان بورس و اوراق بهادار باید قابل‌قبول بوده باشد تا کارفرمایان و سرمایه‌گذاران که قصد استفاده از این ابزار مالی را دارند، اطمینان حاصل کنند که منابع آن‌ها توسط افراد خبره و حرفه‌ای در بازار سرمایه مدیریت می‌شود.

وی افزود: با توجه به سهامی بودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی و گزارش روزانه از خالص ارزش روز دارایی‌ها و ترکیب دارایی این صندوق‌ها، شفافیت رکن اصلی دارایی متقاضیان خواهد بود. همچنین با تأسیس این صندوق‌ها منابع پایدار و مستمر به بازار سرمایه وارد خواهد شد و این ورود جریان نقدینگی مستمر به بازار سرمایه در بلندمدت توسعه این بازار را به دنبال خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده