تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۰۷۶۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج مطرح کرد؛

توسعه ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، بزرگ‌ترین تحول ٢ سال اخیر بورس

‌می‌متالز - رضا درخشان‌فر گفت: با اقدامات صورت گرفته در این دو سال، به‌راحتی می‌توان مردم را تشویق کرد با استفاده از ابزار‌های غیرمستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار کنند. از جمله ابزار‌های خلاقانه‌ای که در دو سال اخیر در بازار سرمایه ما ارائه شده‌اند می‌توان به صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های بخشی، انواع صندوق‌های سهامی و مختلط با استراتژی‌های نوین، توسعه بازار مشتقه که خود موجب غنای صندوق‌ها و افزایش عمق تحلیل در این بازار شده و... اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، رضا درخشان‌فر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج بیان کرد: با توجه به همه‌گیری کرونا، چند سالی بود که فعالان بازار سرمایه مجالی برای همنشینی، تبادل نظر و همفکری با نهاد‌های مالی و رقبا و... نداشتند و برگزاری پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی، فرصتی برای این همفکری و تبادل نظر بود؛ علی‌الخصوص که اتفاقات زیادی از جمله معرفی ابزار‌های جدید، رشد کمی و کیفی بازار به لحاظ تنوع ابزار‌ها و محصولات مالی، ظهور شرکت‌ها و نهاد‌های مالی جدید، خلاقیت‌های جدید در حوزه توسعه بستر‌های الکترونیک و دیجیتال و... به بازار سرمایه ایران غنا داده بود. همچنین در این دوره از نمایشگاه صنعت مالی شاهد اتفاقی مبارک بودیم و آن اتفاق مبارک، حضور پررنگ بخش خصوصی در نمایشگاه بود. در صحبت‌های رئیس محترم سازمان بورس نیز مطرح شد که هدف ما، حمایت از بخش خصوصی واقعی در حوزه خدمات بازار است تا به تدریج به این بخش خصوصی میدان عمل بزرگتری داده شود و بخش خصوصی نیز در عوض جایگاهی که پیدا کرده، امانت‌دار سرمایه‌های مردم باشد.

تعداد بازدید : 0

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با اشاره به تحولات بازار سرمایه در دو سه سال اخیر اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ که ریزش بازار سرمایه رخ داد، به واسطه عدم تنوع ابزار‌های مالی کافی در این بازار و همچنین ورود هیجانی سرمایه‌های بزرگ، مردم به جای آنکه از انواع ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنند، خیلی هیجانی رفتار کردند. در آن مقطع، پول بسیار زیادی وارد بازار شد و عده‌ای فرصت‌طلب هم در فضای مجازی اقدام به سیگنال‌دهی کردند و تحت تاثیر همین فضای هیجانی، عده‌ای از مردم به دام سفته‌بازان افتادند.

وی اضافه کرد:، اما تجربه سال ۹۹ درس عبرتی برای نهاد‌های ارائه دهنده خدمات در بازار سرمایه و همین‌طور مخاطبان و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این بازار شد تا ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار توسعه و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم رواج یابد.

درخشان‌فر ادامه داد: در چنین شرایطی، خلاقیت بیشتری روی ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت گرفت تا مدیریت ریسک بیشتری حاصل شود. با اقدامات صورت گرفته در این دو سال، در این مقطع به‌راحتی می‌توان مردم را تشویق کرد با استفاده از ابزار‌های غیرمستقیم، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار کنند. از جمله ابزار‌های خلاقانه‌ای که در دو سال اخیر در بازار سرمایه ما ارائه شده می‌توان به صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های بخشی، انواع صندوق‌های سهامی و مختلط با استراتژی‌های نوین، توسعه بازار مشتقه که خود موجب غنای صندوق‌ها شده و منجر به افزایش عمق تحلیل در این بازار شده و... اشاره کرد. همه این اتفاقات در دو سال گذشته باعث شده بازار سرمایه از ثبات بیشتری نسبت به شرایط سال ۹۹ برخوردار باشد. نهاد‌های خدمات‌دهنده در بازار سرمایه نیز ابزار‌های جدیدی در دست توسعه دارند و امیدواریم با کمک سازمان بورس شاهد توسعه هرچه بیشتر این ابزار‌ها باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به خبر راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، گفت: از جمله ابزار‌های جدیدی که می‌تواند سبب تحول بازار سرمایه نیز شود، می‌توان به صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی اشاره کرد. این صندوق‌ها می‌توانند پول جدید وارد بازار سرمایه کنند و آتیه‌ساز کارکنان شرکت‌ها و نهاد‌ها و سازمان‌ها باشند. این صندوق‌ها قطعاً کمک شایانی به توسعه و غنای بازار سرمایه خواهند کرد و همه نهاد‌های مالی مترصد آن هستند که صلاحیت راه‌اندازی این صندوق‌ها را داشته باشند.

درخشان‌فر ادامه داد: در ایام برگزاری نمایشگاه صنعت مالی با چند نهاد و سازمان بزرگ مذاکراتی داشته‌ایم و چند نهاد بزرگ که هر یک، چند هزار نفر نیروی انسانی دارند راغب شده‌اند که این صندوق‌ها را بررسی کنند تا بتوانند برای آینده پرسنل خود سرمایه‌گذاری کرده و دارایی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در بازار سرمایه امیدوارند با تنوع‌بخشی به ابزارها، بتوانند شاهد رشد بازار سرمایه و نیز آینده بهتر برای همه اقشار جامعه باشند. علی‌رغم رشد کمی و کیفی در بازارسرمایه، هنوز بخش قابل توجهی از مردم آشنایی کافی با این بازار ندارند و به طور سنتی اقدام به خرید ملک، خودرو، طلا و ارز برای به منظور سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ حال آنکه در بازار سرمایه حدود ۸۰۰ شرکت بزرگ تولیدی و بنگاه اقتصادی و همچنین تعداد قابل توجهی از صندوق سرمایه‌گذاری، اوراق مشتقه کالایی و... داریم. اخیرا هم از قرارداد‌های آتی تک سهم رونمایی شده است. امیدواریم جامعه بیشتری از سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه سوق یابند و نقدینگی سرگردانی که در جامعه ما وجود دارد و به شیوه‌های مختلف تبدیل به دارایی‌های غیرمولد می‌شود، وارد بازار سرمایه شده و در این بازار تبدیل دارایی مولد شود تا رشد و توسعه شرکت‌ها و به تبع آن اهداف عالی نظام اقتصادی کشور برای توسعه و پشتیبانی بخش تولید و خدمات در جامعه محقق گردد.

وی ضمن تاکید بر مزایای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، عنوان کرد: بازار سرمایه جایی است که یک سمت آن، شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی هستند که دارایی‌های خود را در آن عرضه می‌کنند و سمت دیگر، سرمایه‌گذارانی هستند که در این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. پولی که سرمایه‌گذاران وارد بازار می‌کنند، صرف نظر از اینکه به خرید و فروش سهام می‌پردازند؛ در قالب افزایش سرمایه، انتشار اوراق، عرضه اولیه و... وارد کسب و کار بنگاه‌ها می‌شود. فراموش نکنید بنگاه‌های اقتصادی که دارایی‌های خود را در بازار سرمایه عرضه می‌کنند، از فیلتر‌های صلاحیتی عبور کرده و تشخیص داده شده که بنگاه‌های رو به رشدی هستند که مجوز پذیرش آن‌ها در بازار سرمایه صادر شده است.

وی افزود: توسعه بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت این بازار می‌تواند به این بنگاه‌ها کمک کند تا از منابع مالی سرگردان و نقدینگی که در جامعه وجود دارد، برای رشد تولید و اجرای پروژه‌ها استفاده کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده